BASSZUS, MÁR BEZÁRT? – Bohus Réka: Ami maradt

Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.

Bohus Réka képei leginkább a csendélet műfajába sorolhatók E képtípus kiemelt szerepet játszott a fotóművészetben is. Az egyik első fényképészeti technikával létrehozott kép csendélet volt, másrészt ez a műfaj alapot adott a fényképezés rá- és megmutató, valamint a valóságtól eltávolító jellegével kapcsolatos, a médium értékét feltáró XX. századi vitáknak.

Az Ami maradt című sorozatának kiindulópontja elsősorban magánéleti gyökerű, a képeket létrehozó alkotói folyamat terápia jellegű. Manapság vitatott a szerzői intenciót a művek értelmezésének a középpontjába állítani, mégis említést kell tenni a gyógyulási folyamatként megélt alkotás magánéleti vonatkozásairól. Többek között azért, mert a fotográfiai csendélet műfajában a szerző mindig is hangsúlyosan jelen volt, hiszen ő rendezte el a képen szereplő tárgyakat, választotta ki a hátteret és világítást. A kortárs csendélet-fotográfiában – ha leegyszerűsítve szólunk e sokrétű műfajról – leginkább a hétköznapi, jelentéktelen dolgok jelentőssé tétele látható. Ez jellemzi Bohus Réka Konstruktum sorozatában is. Azonban az Ami maradt című széria a szerző számára fontos, jelentéssel bíró, valamilyen módon hozzá kötődő tárgyakból alkotott képi metaforákból áll, itt az olvashatóság már szövegszerűen, a „háttérként” választott újságoldalakon is megjelenik.

Mit jelképeznek ezek az oldalak? Ha figyelmesen végignézzük a képeket, feltűnhet, hogy mindegyik lap 1992. május 16-án jelent meg. Ez a dátum Bohus Réka születésnapja, és a háttérül szolgáló újságoldalak a bátyja gyűjtéséből származnak, aki félretette az akkor megjelent napilapokat, és megajándékozta velük a húgát tizennyolcadik születésnapján. A világrajövetelt szimbolizáló oldalakon szereplő tárgyak, anyagok, fényképtöredékek saját gyermekkori emlékeire vagy a neves művészszülők munkásságára utaló tárgyi rekvizitumok. Bohus Réka szülei elvesztéséből fakadó gyászát dolgozta fel ezekben a kompozíciókban, amelyek az élet és halál allegóriáinak tekinthetők. Ugyanakkor e kigondolt és tudatosan szerkesztett képek túlmutatnak a művész magánszféráján, mert a jelentéktelen dolgok, ábrák, színek és a szöveges tartalom együttese elgondolkodtatja a nézőt. Drámai erejűvé válik egy megsárgult újságoldal és a szöveghelyekre elrendezett gyógyszerek képe, noha a néző aligha tudja, hogy az egyik szülő halálát az a betegség okozta, amelyről a cikk szól, és a gyógyszerek a megmaradt orvosságadagok. Kiemelendő Bohus Réka egyéni anyagválasztása, valamint az, ahogy a rétegeket alkotó tárgyak, matériák sokrétű kapcsolatba lépnek az alapul szolgáló újságoldalakkal.

/Tóth Balázs Zoltán/

Mikor: 2020. október 14 – november 28.
Hol: TOBE Galéria

Fotók: TOBE Galéria

16 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0273
03 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0186
02 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0179
05 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0196
04 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0188
11 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0219
09 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0214
12 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0220
10 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0216
01 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0175
15 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0235
13 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0226
08 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0210
07 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0206
06 Ami Maradt Bohus Re Ka Tobe Gallery Img 0202