BASSZUS, MÁR BEZÁRT? – Kemenesi Zsuzsanna: Üdvözletem
Későknek, feledékenyeknek, workaholicoknak vagy bárkinek, akinek nem volt ideje megnézni.
Kemenesi Zsuzsanna Üdvözletem című kiállításának képei harmonikusan illeszkednek eddig ismert művei sorába. Hat év telt el utolsó egyéni tárlata óta és a most bemutatott fotográfiák ezeknek az éveknek a termései, a fekete-fehérben megragadott valóság lírai képei.
A művész a kiállítás mottójaként az angol népköltészet egy darabját választotta, amely a pillangóhatás elvét konkrét, ok-okozati összefüggésrendszerként mutatja meg, utalva a képeken megörökített apró valóságrészletekben rejlő, nem feltétlen tudható, de mégis lehetséges következményekre: „A patkó elveszett, a patkó miatt a ló elveszett, a ló miatt a lovas elveszett, a lovas miatt a csata elveszett, a csata miatt az ország elveszett, máskor verd be jól a patkószöget”. (Angol népköltészet, Károlyi Amy fordítása)
A képeken megjelenő terek az alkotó mindennapjainak személyes helyszínei, de leginkább a szakmai tevékenységéhez kapcsolódnak, olyan intézményi terekhez, amelyek múltbéli tárgyak, dokumentumok, illetve a művészetek otthonai. Éppen ezért nem is annyira fizikai valójukban, mint inkább szimbolikus térként jelennek meg, kiterjesztve ezzel a jelentések lehetőségeit.
„Egész életemben jelentéktelen dolgokkal foglalkoztam. Elmondhatom, hogy ember nálam jelentéktelenebb dolgokkal nem foglalkozott. Ezt most már bízvást állíthatom, ennyi év távlatából” – írja egy elemzésében Kemenesi Zsuzsanna. Mégis, tudhatjuk, ha valaki, hát éppen ő az, aki tudja ezeknek az „apróságok”-nak lehetséges és valós hatását, és csak látszólagos jelentéktelenségét. Mert abban a pillanatban, amikor észreveszi és kiemeli azokat a valóság tengernyi eleme közül, jelentőségtelivé és fontossá válnak.
Az általa megtalált kompozíciók, fények-művek-tárgyak-felületek összjátékainak mindegyike lehet egy történet nem jól bevert patkószege, minden harmónia és szépség dacára is. (Csizek Gabriella kurátor)
Helyszín: Capa Központ
A kiállítás megtekinthető volt:
2020. február 27. – 2020. július 12.
Kurátor: Csizek Gabriella