Tapintó kezek, látó szemek, halló fülek – találkozás a változó tapasztalattal

Ejtech: EchoSynthesis

Salamon Júlia

November 14-én Párhuzamos valóságok címmel nyílt csoportos kiállítás a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában, Kovács Andrea független kurátor rendezésében. A hét műből álló válogatás a 2014 óta a Trafóban futó smART! XTRA – szintén Kovács Andi szerkesztésében –, elsősorban új médiumok, város és művészet kapcsolatára koncentráló sorozat követői számára ismerős, korábban részlegesen már érintett témákat, alkotói módszereket fűz fel egy közös fonalra. Nevesül a valóság érzékelésünket befolyásoló, mediális környezetekkel foglalkozik: a VR-tól, a techno-spiritualizmuson át, az új-anyagiság szemléletéig. A kiállításra készült friss munkák mellett visszaköszönnek Kovács Andi művészeti ügynöksége, a Let it Be! art agency az elmúlt években – például a MOME-val vagy a Fiatal Képzőművészek Stúdiója partnerségében – bemutatott projektjei is.

A Párhuzamos valóságok arculatát meghatározó, falakon végig futó, parallel kék sáv hív minket sétára. Érkezésünket az Ejtech csoport (Esteban de la Torre és Kárpáti Judit Eszter) kétségtelenül megkapó, barátságos tárgyegyüttese torpantja meg, kaput képezve az automatikus, nem tudatosított érzékelés (különösen, hogy a belvárosi zajból, porból, tempóból lépünk be az emeleti Deák17 Galériába) és a kiállítótér önmegfigyelésre és közvetlen tapasztalásra szólító világa között. Az EchoSynthesis című alkotás egyrészt egy térben és fénnyel kiemelt szobanövény, kézfej-plasztika és tekergőző kábelek együttese, másrészt egy aktivitásra szólító interfész, vagyis csatlakozást kínáló közvetítő eszköz, érintkezési felület. A Párhuzamos valóságokban ejtett sétánkon maga a kiállítás is súg nekünk: „Érintsd meg a növényt!” – mondja az Ejtech-munka melletti instrukció.


Fotó: Neogrády-Kiss Barnabás

Közelebb lépünk, tekintetünk bizonytalanul pásztázni kezdi az előttünk álló élőlényt, vajon hol érintsük meg először, és vajon mi fog történni ezután? A lágy szárak, húsos zöld levelek között tétova ujjunk elér az első tapintásig, ez a taktilis tapasztalat azonban, nem várt módon, párhuzamosan egy másik érzékletet hív elő: atmoszférikus hangmintákat hallunk. Így egy fizikai hordozótól (a növény) és bőrünk receptorain keresztül férünk hozzá az EchoSynthesis című munka audio tartományához is. Elsőre furcsa, különös, bizarr találkozás ez, amely csak akkor kezd oldódni, ha felülemelkedünk a mű finom kapcsolódásra, intim befogadásra ösztönző modorán. (A hangsávval kettesben vagyunk, fejünkre fülhallgató tapad.) A láthatatlan hanghullámok és az ujjaink alatt simuló felületek ingerei aztán gyorsan átadják a helyet az imaginációnak, az érzetek fantáziává állnak össze bennünk. Egy titkos felfedezés, egy technicista környezetben megidézett szellemvilág, a növények, vagy általában az emberitől eltérő életformák kommunikációjának ismeretlenje lengenek be minket. Kérdés számomra, hogy a munka mögött álló technikai megoldások (tapintás által vezérelt szenzor és az aktiválódó elektroakusztikus minták mögötti szoftver) és ezek megértésére irányuló kíváncsiság mennyire vonja el a figyelmünket, mennyire zökkentenek ki minket a mű poétikus rétegéhez kapcsolódó jelenlétből? Vagy az interfésszel való találkozás mennyire fordítható át a saját látogatói szerepünkkel kapcsolatos reflexióra: kvázi én vagyok, aki a növény részeit használva hangszeren játszom, vagy én vagyok, aki hagyom magam feloldódni az érzékleteim összhangzatában? Mindenesetre az Ejtech-munka a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria közegében az eltérő életkorú és hátterű látogatók számára is egy tágabb kapcsolódási lehetőséget kínál: tapasztalatot és alkotói verziókat a változásban lévő valóságérzékelésünkkel kapcsolatban.


Ejtech: EchoSynthesis, élő növény, audio interfész, 2018. Fotó: Neogrády-Kiss Barnabás

Ejtech: EchoSynthesis, élő növény, audio interfész, 2018. Fotó: Neogrády-Kiss Barnabás

Ejtech: EchoSynthesis, élő növény, audio interfész, 2018. Fotó: Neogrády-Kiss Barnabás


 

Párhuzamos valóságok
Kiállítók: Baráth Bálint, Csiszár Mátyás, Ejtech (Esteban de la Torre, Kárpáti Judit Eszter), implausible works (Szekeres Ágnes, Szécsényi-Nagy Loránd), Neuzer Zsófi, Tervhivatal, Varga Dóra
Kurátor: Kovács Andrea
Arculat: Esteban de la Torre
Kreatív koncepció: Let it Be! art agency
Helyszín: Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2018. december 15-ig

full_006015.png
Kibékülés vagy felejtés?

A Pannonhalmi Főapátság elmúlt huszonöt éve került terítékre a Kibékülés című kortárs képzőművészeti kiállításon, ami egy időszak lezárása és egyben az új apát beiktatásával egy új korszak kezdete is. A visszatekintés azonban óhatatlanul maga után vonja a múlt fájó részleteinek megidézését.

full_006019.png
Maszk vörös négyzettel

Meglepő és nagyon szép kiállítás látható a Neon Galériában, olyan, amiről rögtön tudja az ember, hogy valami egészen különleges dolgot sodort eléje az élet.

full_006026.png
Or maybe, sweet one, you won't have nightmares tonight*

Az aqb Project Space-ben Munka (Marx200) címmel látható a tőke és a munka kapcsolatáról, a termelés körülményeinek megváltozásáról, az ezekkel járó bizonytalanságról, valamint a munka ösztönzésének lehetséges tényezőiről mesélő csoportos kiállítás. A projekt életrehívásának apropója többek között az, hogy Karl Marx idén májusban lenne 200 éves.

Screenshot 2020-03-17 at 10.08.04.png
Beszédes falak

A szokatlan helyzetre való tekintettel, amelyben a tavasz ellenére az a legbölcsebb, hogyha kerüljük a népes baráti társasággal együtt töltött időt, és a természetben tett séták mellett saját nappalinkba menekülünk, mi most nem kiállításokat ajánlunk, hanem olyan korábbi Artmagazin-cikkeket, amiknek éppen aktualitása van, vagy egyszerűen: nagyon szeretjük őket.