Kiterítenek úgyis – A Maladype Színház III. Richárdjáról

Mucsi Emese

Pont, mint azt a paplant – mondhatnánk, miközben ülünk a Maladype Bázis egyik bárszékjén, és Richárd piros palástja alól ki-kikandikáló Achilles-inát nézzük. Meg van nyúzva. A lifegő, piros paplant csípőjén egy bőrszíj tartja. Nem púpos.

Forrás: Maladype Facebook

Wikipédia: 2012. augusztus 25-én, Richárd temetésének 527-ik évfordulóján a University of Leicester a Leicester City Council és a Richard III Society közreműködésével archeológiai kutatást indított a néhai király maradványai után a volt ferences apátság területén. Találtak is egy esélyest, egy kimarkolt földdarabban. Az előzetes vizsgálatok kimutatták, hogy a csontváz tulajdonosának gerincbántalmai voltak – feltehetőleg gerincferdülés; emiatt a jobb váll magasabban helyezkedett el a balnál, ez azonban nem tévesztendő össze a helytelenül „púposságnak” nevezett kifózissal. A csontokat genetikai vizsgálatnak is alávetették. Az állkapocsból izolálták a személy mitokondriális DNS-ét, és összevetették egy ismert rokonéval. A DNS-analízis és a kapcsolódó vizsgálatok eredményei alapján bebizonyították, majd 2013. február 4-én bejelentették, hogy a király holttestét találták meg. 

Az igazi Richárd a gerincoszlopa tehát nem ferdült el az épvonaltól, de tegyük hozzá, itt most Shakespeare fikciójával van dolgunk. Shakespeare nem történetíró, a tényekhez nagyjából úgy nyúl és úgy formálja őket, mint minden más művész: ahogy neki tetszik. Hogy Zsótér Sándor rendező és a Maladype Színház társulata hogy nyúl a Shakespeare-szöveghez – az már egy másik kérdés.

Boncszínház. Bírjuk a vért, a kibomló beleket, a feltároló koponyákat vagy sem, most már mindegy, itt vagyunk, és különben is, ez a III. Richárd, nem lehet ez akkora meglepetés. Középen nagy, masszív alumíniumasztal – eredetileg kenyértészta nyúlt rajta, most (majd) hullák. Körbeüljük. Egyszerre sejlenek fel a kora modern korszak anatomizáló, ismeretelméleti kísérletezései és bizonytalanságai és a III. Richárd-sztori ismert, véres részletei. Meg az a gerinc is, hogy mennyire egyenes.

Az angol reneszánsz színpad egyik legtematizáltabb motívuma a test és a tudat együttes anatomizáló feltárása – írja Kiss Attila Atilla Az anatómia színháza és a színház anatómiája: protomodern és posztmodern boncszínházak című írásában. A legtöbb szereplő megfordul ezen a központi pléhasztalon, és a legtöbb szereplő meg is hal rajta, de nekünk mind közül igazán Richard az érdekes. Mit tudunk meg róla így, hogy végig a bőre alá nézhetünk? Láthatjuk közelebbről, szabad szemmel, hogy mikor és mitől ver jobban a szíve? A gerince egyenes, teste szép, torzsága többé nem mentség kegyetlenségére. Velejéig gonosz? Egy boncasztal mellett még ez a kérdés is átértelmeződik, mert tényleg fel lehet tárni, mármint a velőt. Itt van előttünk kibontva, de csak a céltudatosságot, a gátlástalanságot és a következetességet látjuk. 
 


III. RICHÁRD
Írta: William Shakespeare
Fordította: Szigligeti Ede
Rendező: Zsótér Sándor
Szereplők: IV-dik Edvárd király: Friedenthal Zoltán; Edvárd, walesi herczeg, a király fia: Pallag Márton; Richárd, yorki herczeg, a király fia: Bödők Zsigmond; George, clarencei herczeg, a király öcscse: Pallag Márton; Richárd, glosteri herczeg, a király öcscse: Balázs Zoltán; Buckingham herczeg: Kádas József; Rivers gróf, a királyné fivére: Bödők Zsigmond; Dorset marquis, a királyné fia: Pallag Márton; Hastings lord: Fila Balázs; Stanley lord: Pallag Márton; Sir Richard Ratcliff: Fila Balázs; Sir William Catesby: Márkus Sándor; Sir Robert Brakenbury, a Tower hadnagya: Fila Balázs; A londoni Lord Mayor Wiltshirei sheriff: Friedenthal Zoltán; Erzsébet királyné, IV-dik Edvárd neje: Huszárik Kata; Margit, VI-dik Henrik özvegye: Márkus Sándor York herczegné, IV-dik Edvárd, Clarence és Gloster anyja: Tankó Erika; Lady Anna, Edvárd walesi herczeg özvegye: Szilágyi Ágota; Irnok: Szűcs Péter Pál; 1. Gyilkos: Márkus Sándor; 2. Gyilkos: Friedenthal Zoltán
Dramaturg: Ungár Júlia
Díszlettervező: Ambrus Mária
Jelmeztervező: Benedek Mari
Zene: Szűcs Péter Pál
Produkciós vezető: Balázs Katalin
Bemutató: 2016. május 18.,

Maladype Bázis Turné: Shakespeare Fesztivál, Gyula Időpont: 2017. július 14. 20.30

Maladype Bázis: 2017. szeptember 9., 10. 19.00

 

Kapcsolódó tartalmak:

A. Kovács Ágnes: Az élet a tehetségben van, minden más a halálé lesz

Díszletnéző