HETI POP – Rejtőzködő Lucian Freud, divatfotó-kiállítás és grúz történelem ruhákon
Az Artmagazin Online felületén hetente egyszer, minden pénteken szemezgetünk az elmúlt időszak legmeghatározóbb, legpoposabb és legszínesebb képzőművészeti, dizájn- és társművészeti híreiből. Előtérbe kerülnek a divat, az építészet, a formatervezés, az urbanisztika vagy az aukciók eredményei, legfrissebb történései mind nemzetközi, mind hazai fronton.
A Sworders július 11-én zajló, Modern British and Contemporary Art címet viselő, azaz a modern brit és kortárs művészetre fókuszáló aukcióján egy sokáig nem látott, az 1940-es években készült Lucian Freud tájkép is szerepelni fog. A 26000 és 39000 dollár közé becsült értékű kép érdekessége, hogy egy Tom Wright-festmény alatt rejtőzött több mint fél évszázadig. Hogyan történhetett mindez? A fiatal Wright Freud meghívására vett részt a Benton Endben zajló, szabad szellemű nyári akadémián, ahol vászon hiányában az iskolától kért kölcsön alapanyagot – így festhetett rá Freud egyik korábban ott készült vagy félkészen hagyott tájképére. A frissebb Wright-kép alatt rejtőző Freud munkáról a vászon hátoldalán lévő szignó árulkodott – ezt megvizsgálva és a rejtőző művet feltárva egyértelművé vált, hogy egy sokáig lappangó Lucian Freud alkotással állunk szemben.
Lucian Freud: A Suffolk Spring Landscape with Welsh Mountains Beyond (1939/40). Forrás: a Sworders jóvoltából.
A Louvre felbuzdulva a Beyonce és Jay-Z páros által jegyzett, az intézményben játszódó APESH**T: The Carters videoklip sikerén tematikus vezetéseket szervez gyűjteményében. A YouTube-on mostanra már több mint 57 milliószor lejátszott klip útvonalát bejáró kilencven perces túra során 17 festménnyel és szoborral ismerkedhetnek meg a résztvevők. Természetesen mindegyik alkotás megjelenik a klipben is – érkezés előtt kifejezetten érdemes rászánni egy kattintást és hat percet, hogy valójában „képben legyünk”.
Június 26-án, kedden nyílt meg a Los Angeles-i J. Paul Getty Museum Icons of Style: A Century of Fashion Photography, 1911-2011 című kiállítása. A magyar kifejezés “fotóművészet” nem sejtet semmit abból az előítéletből, amivel a fotóművészek – különösképpen pedig a divatfotósok – szembesültek. A magazinokban havonta megjelenő, elsősorban a női testtel foglalkozó divatfotók nem számítottak művészeti alkotásnak, bármily eredetiek és kreatívak is voltak. Felszínességet, hiúságot, csapongó változást képviseltek az emberek szemében a festmények örök igazságával és szépségével szemben. A kiállítás 198 munkát vonultat fel 100 éves periódust magába foglalva, hogy megcáfolja ezt a sztereotípiát.
Clifford Coffin 1949-es fotója, amelyet a Vogue-nak készített. Forrás: Condé Nast
A Vetements július elsején Párizsban bemutatott 2019 tavasz-nyári kollekciója Grúzia történelmére fókuszál. A luxusmárka Demna Gvasalia, a brand háborúk által szétszakított Grúziában felnőtt alapítója által inspirált ruhadarabokon olyan QR-kódokat találunk, amelyeket beszkennelve megismerhetjük az ország múltját. Megtudhatjuk milyen események zajlottak 1992-ben, sőt, minden egyes ruhadarabon találunk egy olyan QR-kódot, amely az Ethnic Cleansing of Georgians in Abkhazia, azaz A grúzok etnikai tisztítása Abháziában címet viselő Wikipedia szócikkre irányít minket.
Fotó: Kim WestonArnold / Indigital.tv
Források: artnet, artnet, The New York Times, Dezeen