HETI POP – Megkérdőjelezett Van Gogh-festmény, visszaesett a Louvre látogatottsága, Rothko- útvonal a Tate-ben és magyar együttműködés a Diornál
Egy Van Gogh-festmény szerzőiségét nem sokkal egy németországi eladás előtt kérdőjelezték meg a szakemberek. Annak ellenére, hogy kérdéses az, ki festette valójában a képet, egy dechow-i, németországi aukciósházban Vincent van Gogh-nak tulajdonítva került eladósorba a The Wijk Mill (A wijki malom) címet viselő alkotás. A művet még az amszterdami Van Gogh Museum is elutasította – az az intézmény, amit a művésszel kapcsolatban legnagyobb tekintélyűként tartanak számon. Az említett mű egy szeptember elsejei online aukción szerepel majd 600 000 dolláros induló árral. Ulrich Kuder, a németországi University of Kiel professzora szerint a The Wijk Mill Van Gogh Hague Schoolban folytatott tanulóévei (1883–1885) alatt született és az ebből a periódusból származó művek általában nem viselik magukon a művész azonnal felismerhető ecsetvonásait és vibráló felületkialakítását. A festmény a 16. századi holland festő, Jacob van Ruisdael stílusában készült, akit Van Gogh karrierjének kezdetén csodált – így nem csoda, hogy Dechow-ban a festményt mint Van Gogh legelső fennmaradt olajfestményét mutatják be. Kuder szerint a vászonra festett betűk megegyeznek Van Gogh kézírásával, ez a teória azonban ott hibádzik, hogy a művész köztudottan Vincentként szignózta munkáit, gondolván arra, hogy a külföldi vevők nehezen tudják kiejteni a vezetéknevét.
Külföldi érdeklődők hiányában jelentősen visszaesett nyáron a világ egyik legnépszerűbb múzeumának, a párizsi Louvre-nak a látogatottsága, miután a koronavírus-járvány miatt a nem európai turisták előtt zárva vannak a francia határok. Júliusban a tavalyi évhez képest 75, augusztusban pedig 60 százalékkal csökkent a látogatók száma. Az augusztus végéig előzetesen megvásárolt jegyeket is beleszámítva, az igazgatóság adatai szerint 550 ezren keresték fel júliusban és augusztusban a Louvre-t, akiknek csaknem nyolcvan százaléka francia – míg az elmúlt években a múzeum látogatóinak alig 20–25 százaléka volt francia.
A látogatók nagy kedvence, a Rothko-szoba visszatér a Tate Britain épületébe. A múzeum fix, egy irányba látogatható útvonalat alakított ki a látogatóknak ez alkalomból, amelyet végigjárva J. M. W. Turner művei mellett Mark Rothko Seagram murals című munkáit nézhetik meg az érdeklődők. Az útvonal azért is különleges, mert itt látható egyszerre a legtöbb Turner munka a világon. A szemlélődés tárgyaiként értelmezhető Rothko-műveket, a most látható kilenc absztrakt festményt maga az alkotó adományozta a Tate-nek a brit művészet, különösen Turner iránti mély vonzalma miatt. Az útvonal során az érdeklődőknek szintén lesz lehetősége megnézni Steve McQueen Year 3 című munkáját, amiről a nyomtatott Artmagazinban mi is beszámoltunk.
A magyar illetőségű EJTECH (Esteban de la Torre és Kárpáti Judit Eszter) csapata, akik korábban a Szárnyas fejvadász 2049 jelmeztervein is dolgoztak – mi pedig egy korábbi munkájukról is beszámoltunk –, most újra világhírű partnerrel dolgozott együtt. Most a Dior márka kérte fel őket egy exkluzív kollaborációra – hiszen egy különleges kapszulakollekció mellett az Air Jordan 35. évfordulóját ünnepelve a Dior Men művészeti vezetője, Kim Jones tervezte újra az ikonikus cipőt, amely limitált kiadásban lesz kapható. Az EJTECH csapata az új kollekció és cipő bemutatását segítő installációkon és performatív elemeken dolgozott.
Források: artnews.com, MTI, tate.org.uk, facebook.com