EUFÓRIA? – Finisszázs – Artmagazin tárlatvezetés & filmvetítés

2020. február 23-án, vasárnap, 15 órakor Topor Tünde művészettörténész és Winkler Nóra művészeti újságíró tart záró tárlatvezetést az EUFÓRIA? – Rendszerváltás-történetek Magyarországról című kiállításon a Capa Központban.

A vezetést követően, 17 órától a kiállítás utolsó programjaként Andrej Ujică a kilencvenes évek kultikus dokumentumfilmjeként számon tartott Out of the Present című munkáját vetítjük, amely Szergej Krikaljov szovjet-orosz űrhajós történetét mutatja be, aki tíz hónapot töltött a Mir űrállomás fedélzetén, onnan, különleges űrbéli perspektívából nézte végig a Szovjetunió összeomlását.

Időpont: 2020. február 23., vasárnap, 15 óra
Helyszín: Capa Központ
Az eseményen való részvétel ingyenes.

15.00 – 16.30
Artmagazin záró tárlatvezetés


Eufória – ez a szó sűríti leginkább magába azt az intenzív érzést, amelyet a magyarországi rendszerváltás eseményei váltottak ki a fordulatot üdvözlők körében. Hogy pontosan milyen érzéseket takar ez a rendszerváltás víziójához, biztató előjeleihez, majd bizonyosságához és lehetőségeihez kapcsolódó szó, az egyénenként változó. Intenzív boldogságérzet? A szabadság mámora? Az igazságtétel ígérete? Az Európához tartozás vágyának beteljesülése? Mesterséges kábulat? A címben a kérdőjel egyfelől arra a kérdésre utal, hogy ezek az euforikus tapasztalatok vajon mit jelentenek ma, harminc év távlatából szemlélve azok számára, akik akkor átélték őket. Másfelől arra hívja fel a figyelmet, hogy a rendszerváltással összefüggésben az eufória kifejezés egy ernyőfogalom, amely alatt személyes rendszerváltás-történetek sokasága rejtőzik.

Topor Tünde és Winkler Nóra páros tárlatvezetésein a művészet mellett az élet is mindig téma, szó lesz a személyes hangvételű elbeszélések, interjúk fontosságáról a művészettörténetírás területén, tehát arról, miért könnyebb egy E/1-ben elmondott sztori kapcsán megérteni nagy történelmi összefüggéseket és miért fontosak a történelmi távlatból jelentéktelennek tűnő, intim beszámolók, életdarabkák a rendszerváltás időszakából.

17.00 – 18.30
Andrei Ujică: Out of the Present ([Jelenen kívül], 96 perc, angol felirattal)


Andrei Ujica (1951) világhírű román filmrendező, forgatókönyvíró legjelentősebb munkája a Videograms of a Revolution (1992), az Out of the Present (1995), valamint a The Autobiography of Nicolae Ceaușescu (2010) kísérleti dokumentumfilmekből álló trilógiája, amely különböző megközelítésekben mutatja be a kommunizmus végnapjait, a rendszerváltást Kelet-Európában.

Az EUFÓRIA? kiállítás kísérőprogramjaként vetített Out of the Present az első olyan dokumentumfilm, amely az űrben rögzített, 35 mm-es filmre felvett képsorokat felhasználva készült. A mű főszereplője Szergej Krikaljov szovjet-orosz gépészmérnök, űrhajós, aki a filmfelvétel idején a Mir űrállomáson tartózkodott.

Az Out of the Present a Szojuz TM-12 háromszemélyes szovjet szállító űrhajó dokkolásával kezdődik. 92 percen keresztül a Mir űrállomáson hosszú távú szolgálatot teljesítő legénység rutinja: az étkezés, a testmozgás és a napi tevékenységek, a súlytalanság állapotában végzett kísérletek láthatók. Mindezt a Földet űrbéli perspektívából ábrázoló, panorámás képsorok és más, ott készült felvételek szakítják meg.

Krikaljov a Mir űrállomáson töltött tíz hónapos időszakban, egyedülálló, kívülállói perspektívából lehetett szemtanúja 1991-ben a Szovjetunió összeroppanásának.

***

EUFÓRIA? Rendszerváltás-történetek Magyarországról

„Az EUFÓRIA? kiállításon olyan emblematikus képek, fotósorozatok, dokumentumok, videómunkák szerepelnek, amelyek egyenként is alkalmasak arra, hogy mint esettanulmányok megjelenítsék, mi történt a rendszerváltás idején – magukba sűrítik azokat a képzeteket, amelyek ehhez a turbulens, várakozásokkal teli időszakhoz társulnak. Legyen szó a ’89-es nagy eseményekről vagy négy fal közt zajló magánügyekről – a bemutatott alkotásokat, projekteket, műegyütteseket egy-egy személyes történet kíséri, amelyeket a rendszerváltás időszakában már aktív gondolkodók, képalkotók meséltek el saját perspektívájukból a kiállított anyagok kapcsán. A kiállítás szerkezetileg úgy áll össze, mint egy képekből és a hozzájuk kapcsolódó kommentárokból álló rendszerváltás-antológia, egy rendhagyó képes történelmi olvasókönyv, amelyben ezek az emblematikus művek és szubjektív értelmezéseik parallel olvashatók. Az egymás mellett bemutatott történetek az egyetlen nagy történelmi elbeszéléssel szemben a párhuzamos változatok, az egyéni elbeszélések fontosságát hangsúlyozzák, összhangban a történetírás posztmodern megközelítésével.” (Mucsi Emese kurátor)