Google Múzeum

Virtuális Prado

A digitális képrobbanás után készült népszerű krimisorozatok – például a Helyszínelők – visszatérő fordulata a végletekig kinagyított fotó vagy filmfelvétel: a visszapillantó tükörből leolvasott rendszámtábla, a bankkártyáról leolvasott név, stb. Annak ellenére, hogy a forgalomban lévő  ipari kamerák még messze nem képesek hasonlóra. Illetve most már mégis! A Google Earth segítségével bekukucskálhatunk a madridi Prado ablakain és tanulmányozhatjuk a spanyol remekműveket hihetetlen felbontásban. A festményeknek többé nincsen titkuk!

A világon elsőként a madridi Pradót kereste meg a Google cég, az egyszerű keresőprogramból pár év leforgása alatt számítástechnikai óriássá duzzadt szoftvervállalat. A Google nem csak műholdas felvételeken alapuló térképet üzemeltet, de már nekilátott a fontos épületek három dimenziós megjelenítéséhez is. A könnyen kezelhető, felhasználóbarát zoom-szoftverét most a festmények mikroszkopikus feltérképezésére használta fel. A Prado remekműveiről 14 ezer megapixeles felvételeket készített, ami egy hagyományos (10 megapixeles) digitális fényképezőgép képének ezernégyszázszorosa!

Rogier van der Weyden Levéltel a Keresztről című festményének részletfotója a Google-on


A Prado 14 darab világhírű csúcsművet választott ki a gyűjteményéből. Például Velázqueztől az Udvarhölgyeket, Dürer híres önarcképét, Boschtól a Gyönyörök kertjét, Rogier van der Weyden passiófestményét, Tizianótól a lovagló V. Károlyt, Rubens Három gráciáját és Goyától az 1808. május harmadikát. Most elképesztő mélységben tárul fel a 14 remekmű, nemcsak van der Weyden síró Máriájának könnycseppjeit vagy Rubens rózsaszirmok közé festett méhecskéjét láthatjuk, hanem az összes ecsetvonást és az apró repedéseket! (A festmények naponta kerülnek fel a világhálóra, jelenleg még csak az első három van fent.) Ráadásként a Google elkészítette a múzeumépület három dimenziós digitális képét is.     

Az interneten publikált óriásreprodukciók ötlete nem új. Jó egy éve a HAL9000 informatikai cég állt elő Leonardo Utolsó vacsorájának 16 gigapixeles felbontású fotójával. A neves svájci VRWAY cég pedig már évek óta tölti fel az internetre a különböző műemléki épületek teljes belsejét. A Google színre lépése új lökést adhat a műalkotások digitalizálásának.

Szerző: Rieder Gábor