Picasso, Dalí, Bacon

Vegyes eredmények Londonból

A nagy aukciósházak hozták a formát a múlt heti modern és impresszionista árveréseken. Kisebb sikerek, kiegyensúlyozott kereskedés.

Pablo Picasso: Olvasó nő, 1932. A festő múzsáját, Marie-Thérèse Waltert ábrázoló kép 25,2 millió fontért kelt el a Sotheby's londoni árverésén, 2011. február 8-án. (forrás: Sotheby's)

Sotheby's először

A műkereskedő világ nagy várakozással tekintett a Sotheby's február 8-ai londoni impresszionista és modern árverésére. Egy évvel ezelőtt egy ugyanilyen estén menetelt be Giacometti Lépő embere az aukciók történelmébe, a maga (átszámolva) 104,3 millió dolláros rekord árával. Hasonló dózisra most nem került sor, Giacometti két műve se talált gazdára. Viszont Picassóra megint nem lehetett panasz. A spanyol mester aktuális szerelméről festett portréja, az Olvasó nő 25 millió fontos áron kelt el. Az ölébe ejtett könyvvel, fejét félredöntve alvó érzéki nőalak 1996-ban szerepelt már egy New York-i aukción. Akkor nem akadt rá licitáló, de egy amerikai megvásárolta az árverés után, az akkori (!) becsült érték alsó határa körül, 6 millió dollárért. Ez a szerencsés tulajdonos most nagyot kaszált a képen, bár a mostani 40 millió dollár körüli összeg messze van Picasso nagy rekordjaitól. Az aukción amúgy sem születtek csúcsleütések, bár – ahogy az Artinfo beszámolója összefoglalta – „a kiváló műveknél az ár nem akadály, ahogy az már trenddé vált a 2008-as globális gazdasági recesszió utáni piacon”. Az este összforgalma az elfogadható 68 millió fontos összeget érte el.

Christie's másodszor

André Derain: Csónakok Collioure-nél, 1905. Az élénk színű, fóv tájkép 5 865 250 fontért kelt el a Christie's 2011. február 9-ei londoni árverésén. (forrás: Christie's)

A másnap, február 9-én ringbe szálló nagy rivális, a Christie's nem rendelkezett a Sotheby's Picassójához mérhető tétellel. A 72 millió fontra rúgó összforgalom persze nem elkeserítő, de pontosan megfelelt a becsléseknek. A részleg igazgatója – írja az Artinfo – meg is könnyebbült az este után, „A vártánál jobban ment”, mondta. A nagyon beharangozott Gauguin csendélet csak 5,8 millióig kúszott fel, elmaradva a becsértéktől. A prímet így Pierre Bonnard impresszionista tája és André Derain fóvos tengerpartja vitte, 7 és 5 millió font körüli leütési árakkal. Az árverésbe illesztett kicsiny szürrealista együttes kavarta csak fel az állóvizet. Többek-között kiváló Magritte-képek és egy rekordáron (4 millió font) elkelt Dalí-festmény került kalapács alá.

Sotheby's ismét

Francis Bacon: Három tanulmány Lucian Freud portréjához, 1964. A festmény 23 millió fontért kelt el a londoni Sotheby's február 10-ei árverésén. (forrás: Sotheby's)

A londoni aukciós hét nagyobb médiaszenzáció nélkül telt volna el, ha a Sotheby's nem tartogat még egy meglepetést. Árverésre bocsátotta – február 10-én – egy ismeretlen műgyűjtő alaposan megválogatott, minőségi modern kollekcióját. A titkolózás ellenére az Artinfo tudni véli, hogy a 40 tételes anyag tulajdonosa egy genovai üzletember, bizonyos George Kostalitz volt. Az egy gyűjtőtől származó kollekcióknál a személyt körbelengő legendák szokták megdobni a vételárar. Itt erre nem volt szükség, minden tétel elkelt, összesen 93 millió font értékben. Ezúttal nem ragadt be Giacometti, Salvador Dalí pedig megháromszorozta az előző estén elért rekordárát: Paul Eluard szürreális portréjáért 13 millió fontot fizettek ki! De mégsem ő lett az este sztárja, hanem a kaucsukként nyúló figurális festészet két másik festőfejedelme, Lucian Freud és Francis Bacon. A bécsi pszichiáter brit unokájának előbb önarcképe kelt el 3,3 millióért, majd jött Bacon három arcképvariánsa – ugyancsak róla. A vörösben játszó, eltorzult Freud-fejekért egy kölni gyűjtő 23 millió fontot fizetett ki. Bár a piac látott már ennél drágább Bacon-képet is, a sikerek mégis ismét címlapra juttatták az árverezőházat.

Szerző: Rieder Gábor