A legkeresettebb művészek
Top 10
Úgy tűnt, sose lehet onnan kirobbantani. Picasso olyan magabiztosan trónolt minden eladási rangsor élén, mintha bérelt helye lenne. Majd tíz év után most megtört a jég: a pop art amerikai szupersztárja, Andy Warhol beelőzött és elfoglalta az őt megillető első helyet az előző esztendő nemzetközi aukciós összesítésében. Az Artprice közzétette szokásos éves listáját 2007 legkeresettebb (és legtöbb pénzt hozó) képzőművészeiről. Ugyancsak átrendeződött a mezőny!
A tavalyi esztendő nyertesei a tágabb értelemben vett – azaz a második világháború után alkotó, nem szigorúan a ma élő – kortárs művészek. A kilencvenes években még az impresszionizmus állócsillagai uralták az aukciós eget: Monet, Renoir stb. Az ezredfordulón átadták helyüket az avantgárd olyan keresett mestereinek, mint Picasso vagy Klimt. 2007-ben Egon Schiele és Gustav Klimt is kihullott a tíz fős élmezőnyből; megfelelően bombasztikus aukciós eladások hiányában kortárs művészek léptek a helyükre. Az árak pedig őrülten megemelkedtek: a képzőművészeti Top 10 tagjai összesen 1,8 milliárd dolláros forgalmat generáltak, ami több mint 50 %-os emelkedést jelent az előző esztendőhöz képest!
A nemzetközi műtárgypiacot a szlovák származású botrányhős, Andy Warhol vezeti. Warhol már évek óta a második helyen tanyázott, most pedig 420 millió dollárral győzött. Bár a pop art pápa már életében jól megalapozta műveinek eladhatóságát, a valódi áremelkedést az elmúlt éveknek köszönheti. Nyolc évvel ezelőtt még a Narancssárga Marilyn című műve tartotta személyes rekordját 15 millió dollárral, 2007-ben a Zöld karambol című nyomatát már 64 millióért ütötték le a Christie'snél. Tíz év alatt 450 %-os növekedést ért el! „Az üzleti művészet – mondta valahol – egy lépéssel a Művészet után következik. Reklámművészként kezdtem, és üzletművészként akarom befejezni.” Hát sikerült!
A modernizmus kikezdhetetlen ikonja, Pablo Picasso így is csak a második helyig csúszott vissza. Ne gondoljuk, hogy csökkenne a népszerűsége, jóval több műve kelt el az egymillió dolláros határ fölött, mint 2006-ban. Csakhogy 2007-re nem jutott egy szenzációs aukciós szuperprodukció sem. (Egy 2004-ben és egy 2006-ban elárverezett festménye vezeti a minden idők legdrágább aukciós műveinek listáját!) Tavaly mindössze egy hihetetlen szobor-eladásra futotta, ami a maga 26 milliós dolláros leütési árával így is felkavarta a szobrászati műtárgypiac állóvizét.
„A festészet felszabadult, de senki nem tudja, mit is tegyünk ezzel a szabadsággal.” – állította Francis Bacon. A műtárgypiac megadta a választ a fogós kérdésre: a festményeket értékesíteni kell. Méghozzá jó borsos áron. A Londoni Iskola festőjének vásznai másfél évtizeddel a mester halála után szárnyalnak. A szürreális kaucsuk-realizmus – a 2006-os tizenkilencedikről – a harmadik helyezettig ugrott előre, 245 milliós összeladással. A meglepő rohamtempó hét árverésre bocsátott nagy Bacon-képnek köszönhető, például a Tanulmány X. Ice pápához címűnek, amit 47 millióért ütöttek le a New York-i Sotheby'snél.
A negyedik helyre Mark Rothkót repítette hatalmas sárgás-rózsaszín absztrakt festménye, ami 2007-ben beállította a legdrágább második világháború utáni műalkotások új rekordját. A meditatív absztrakt expresszionizmus mestere az amerikai műtárgypiac egyre növekvő erejét is jelzi. Az ötödik helyezés az impresszionizmus örök klasszikusának, Claude Monet-nak jutott, a hatodik pedig az évről évre előrébb araszoló Matisse-nak. A hetedik legdrágább 2007-es művész annál meglepőbb: Jean-Michel Basquiat, a nyolcvanas évek New York-i graffiti-expresszionizmusának rövid életű sztárja. A nyolcadik helyen a francia kubizmus dekoratív mestere, Fernand Léger tanyázik, közvetlen mögötte a Párizsi Iskola fantasztikus meseszövője, Marc Chagall. A világ legnagyobb forgalmat bonyolító művészeinek tízes listáját egy megunhatatlan klasszikus, a modernizmus atyja, Paul Cézanne zárja.
Szerző: Rieder Gábor