2009 sztárjai

Átrendeződés a műkereskedelemben

Az Artprice idén is megjelentette a nemzetközi aukciós forgalmat összesítő éves műkereskedelmi mérlegét. Hatalmas változások zajlottak le az élmezőnyben, 2008-ban még a kortárs művészet komoly tényezőnek számított, az akkor negyedik helyen álló Damien Hirst viszont most a 44. helyre zuhant vissza. A top 10 összforgalma is jelentősen esett, a 2007-es piaci csúcsnak csak a harmadát tette ki a válságtól sújtott 2009-es esztendőben. Azért kétségbe sem kell esni, a tíz legdrágább művész által begyűjtött 650 millió dollár még így is több, mint a 2000-es évek közepén mért éves eredmény!


Műtárgyak árnövekedési grafikonja 1990 és 2010 között. Jól látható, hogy a görbe legvége (2009 közepétől) felfelé tart. (forrás: Artprice)

A 2009-es top 10 első helyezése – nem meglepő módon – a spanyol modern ikoné, Pablo Picassóé. Több mint 1700 művét bocsátották tavaly kalapács alá (messze rekorder ezzel az élcsapatban), ráadásul nem egy festménye 10 millió dollár körül kelt el. Stabil első helyét mindenesetre nem a rekordleütéseknek, hanem a legjobb ár–mennyiség szorzónak köszönhette. Egyet lépett előre – egészen az ezüstéremig – az amerikai háború utáni kortárs művészet szupersztárja, a pop art pápája, Andy Warhol. Azt hittük volna, hogy a hatvanas évek kezd kimenni a divatból, de Warhol bebizonyította, hogy minden spekuláción úrrá tud lenni. Sőt, ő adta vissza az életet a kókadozó kortárs művészeti piacnak, amikor novemberben bankjegyeket ábrázoló szitanyomata 43 milliós árat ért el. Ez után le lehetett már írni: „a képzőművészet magához tért”.

Az igazi meglepetést a bronzérem büszke birtokosa, Qi Baishi okozta, a kínai modernizmus nagy előfutára. Picasso – egyes pletykák szerint – „a legnagyobb keleti festő”-nek nevezte és a tőle való félelme miatt nem látogatott el Kínába. Bár ez az anekdota talán csak reklámfogás, Qi Baishi az elmúlt fél évtized ázsiai nyerőembere. A nyugati műkereskedelem alig ismeri, de Pekingben, Hongkongban és Sanghajban magasan jegyzik. Főleg mióta a helyi kortárs szupersztárok nimbuszát kissé megtépázta a válság: Qi Baishi a tavalyi 59. helyről a harmadikra ugrott előre.

A következő négy helyezettben nincs semmi különös: az avantgárd képzőművészet ismert sztárjai következnek szépen sorban. A negyedik helyen Matisse-t találjuk, a trendfordító Yves Saint Laurent-árverésen elkelt 35 millió eurós csendéletével. Ugyanez a hagyatéki aukció verte fel tavaly a neoplaszticizmus mesterének, Piet Mondriannak az árfolyamát is, egészen az ötödik helyig. A hatodik a modern szobrászat divatos legendája, Giacometti, aki minden rekordot megdöntő idei szobrával a 2010-es listákon még előrébb fog szerepelni! A hetedik helyre a rendszerint jól teljesítő párizsi kubista festő, Léger futott be.
 


Az Arprice összesítése szerint a tavalyi év legnagyobb műkereskedelmi eseménye a párizsi Christie'snél tartott Pierre Bergé/Yves Saint Laurent-árverés volt 2009. február 23-án. A gyengélkedő piac ellenére az aukció 230 millió dollárt hozott.
(fotó: flickr)

A top 10 mezőnyét három régi mester zárja, akik a kortárs lufi kipukkadása után visszaszerezték tagságukat az elit klubban. A nyolcadik a most már szobraival is rekordokat döntögető Edgar Degas, a kilencedik a minden idők legdrágább aukciós grafikáját magáénak tudó Raffaello, a tizedig pedig a megunhatatlan impresszionista klasszikus, Claude Monet.

Szerző: Rieder Gábor