Turner-rekord

Jól muzsikáló klasszikusok Londonban

Ha a kortársak és a modernek bajban vannak, a Régi mesterek mindig segítenek. A nyári londoni aukciós szezon utolsó felvonása megnyugtatta az aggódó műkereskedőket.

Az előző hetek hullámzó aukciói után a londoni Christie'snek a régi és 19. századi mesterek festményei, rajzai és akvarelljei körében meghirdetett, 2010. július 6-ai árverése szolid sikerekkel büszkélkedhetett. Az összforgalom – az Artinfo.com beszámolója szerint – meghaladta a 42 millió fontot, ami a klasszikus szekcióban nem lebecsülendő: ebben a műfajban, Londonban a valaha volt harmadik legnagyobb. A prímet Rubens háromnegyed alakos hadvezér-portréja vitte, ami 9 millió fontos leütési árával nemcsak az este sztárja, de minden idők második legdrágább Rubens-festménye lett. A majd' 400 éves portré korábban Diana hercegnő családjáé volt.


Peter Paul Rubens: Hadvezér háromnegyedes portréja, csatára készülődve, 1612–14 körül, olaj, fatábla, 122,6×98,2 cm, magángyűjtemény
Bár Rubens később békekövetként volt ismert, az 1610-es évek elején, Antwerpenben festett portréja egy hadvezért ünnepel, a Tizianótól ellesett bravúrral és eleganciával. A tekintetét a néző szemébe fúró szakállas férfit nem sikerült azonosítani, de az biztos, hogy egy 16. század közepi milánói reneszánsz páncélt visel. Vagyis Rubens a kellékekben is itáliai előképeit követte. A rafinált kompozíció, a sisakban tükröződő arcmás és a könnyed ecsetkezelés viszont a sajátja. (Forrás: Christie's)

Rubens mellett nyolc klasszikus művész ért el egyéni árrekordot, ami manapság nagy eredménynek számít. A bolognai és a római barokk kiváló 17. századi festője, Guercino az elegáns ruhákba öltöztetett Dávid királyról festett olajképe több mint 5 millió fontért kelt el. A velencei reneszánsz művészet egyik iskolateremtő nagysága, Giovanni Bellini egy északi hatásról árulkodó, finom, ropogós drapériákba burkolt Madonna a gyermekével kompozícióval szerepelt. A későbbi Raffaello Madonnák bájos közvetlenségét megelőlegező festmény 3,5 millió fonttal Bellini legdrágább elárverezett alkotása lett.


J. M. William Turner: Modern Róma – Campo Vaccino, olaj, vászon, 90×122 cm, magángyűjtemény
A legnagyobb 19. századi brit festő utolsó panorámaképe az Örök Városról. Turner – Róma megszállottjaként – rózsaszín mediterrán párában úszva ábrázolja a várost a Capitolium dombjáról. Az előtérben korabeli itáliai parasztok, a háttérben a Forum Romanum és a Colosseum. A mindmáig magánkézben lévő Turner-látkép 1839-ben szerepelt először kiállításon, a Royal Academy-ben. (forrás: Sotheby's)

A nagy vetélytárs, a Sotheby's másnap, július 7-én mindössze egy képpel brillírozott, de azzal nagyon. Az Artinfo.com tolmácsolásában: „A Sotheby's J.M.W. Turner egyetlen, 29 721 250 fontos eladási árig felkúszó tájképével ma este Londonban legyőzte nagy riválisát, a Christie'st, a Régi Mester Hét esti aukcióján. A ház 53 484 350 fontot kaszált, kevéssel túllépve a becsült összérték 50,8 millió fontos felső határát. (…) A Sotheby's a Modern Róma – Campo Vaccin Turner-tájképet az aukció végére rakta be, így a nézőknek feszülten kellett várakozniuk. De megért várni. A képet új árverési rekord áron szerezte meg magának a J. Paul Getty Múzeum. Az angol romantikus festő finom munkái utáni kereslet és a kép izgalmas provenienciája (valamikor a brit miniszterelnök Archibald Primrose gyűjteményében volt) miatt, többen alacsonynak tartották a 12–18 millió fontos becsült árat. Igazuk volt, ez a kép lett a második legdrágább alkotás a mostani londoni aukciós szezonban.

Szerző: Rieder Gábor