A francia műkereskedők esélyei

Feljövőben a street art

Miközben a nagy számok alapján úgy tűnik, hogy Kína felmossa a padlót az egész európai műkereskedelemmel, az Artprice legfrissebb jelentése a francia piac előretöréséről értekezik.

A nagyok nyomában kullogva

Bár a francia aukciós piac kevésbé versenyképes, mint az amerikai vagy a kínai, az optimisták szerint egészségesebb és jobban ellenáll a spekulációnak és a divatmajmolásnak. Az árszintet az Artprice számításai szerint kevésbé viselte meg a gazdasági válság, a 2008-as csúcs után csak 9%-kal esett vissza az árverések forgalma, míg a szomszédos Nagy Britannia – spekulációktól terhes – piaca valósággal térdre rogyott a szárnyalás után. De azért a tavalyi árverési összforgalom Franciaországban így is „csak” 17,6 millió euróra rúgott, ami az Egyesült Királyság 2003-as szintjének felel meg!

Martial Raysse: Múlt év Caprin (Egzotikus cím), 1962, vegyes technika, 184 × 134 cm
A pop art festmény a legdrágább, élő francia művésztől származó alkotás jelenleg; a londoni Christie'snél kelt el 4,2 millió euróért 2011. február 16-án. (fotó: Christie's)

Nemzetközi összehasonlításban a gallok jelenleg a negyedik helyen állnak, jócskán lemaradva a három dobogóstól (Kína, Egyesült Államok és Nagy Britannia), valamivel a feltörekvő Tajvan és Szingapúr előtt. A második világháború előtti dicsőség már régen a múlté, bár Párizs mind a mai napig őrzi vezető helyét a primitív művészetben és az iparművészetben. Franciaország küzd a hanyatlás ellen: jelenleg éppen megpróbálja újrapozicionálni műkereskedelmi profilját, olyan szédületesen fejlődő piaci területek erősítésével, mint a fotó, a képregény vagy a street art.

Kortárs remények


A kérdés, hogy miként részesül Franciaország a kortárs művészet virágzó piacából. Eddig egyértelműen követte a trendeket: az Artprice szerint az elmúlt évtizedben majdnem 300%-kal nőtt a kortárs piac mérete Franciaországban. A gond csak az, hogy az alsó kategóriás (5000 euró alatt) műtárgyak aránya még mindig túl magas, az összforgalom 83%-a! Az igazán drága ügyletek nem Párizsban köttetnek, hanem Londonban, New Yorkban vagy Hongkongban. Nem véletlen, hogy csak egész ritkán szerepel francia rekordleütés a médiában. (De néha ilyen is akad, például Modigliani kőfeje a párizsi Christie'snél.)

A New Yorkban futtatott Jean-Michel Basquiat alkotása 2 nullával ér többet, mint a hasonló stílusban alkotó, azonos nemzedékhez tartozó francia Robert Combas rekordképe. Erre egyelőre nincs gyógyszer, csak az a francia földön született kortárs tud nemzetközi sztárrá válni, aki rendszeresen kiállít az angolszász világban. Nincs is francia az Artprice Top10-es listáján, és nem is lesz egyhamar!

A legdrágább franciák

A legkapósabb élő francia képzőművész Martial Raysse, akinek pop artos nőalakja 3,6 millió fontért (4,2 millió euró) kelt el februárban Londonban. Ezzel alaposan elmarad az amerikai pop art sztárok mögött! Furcsa jelenség, hogy a helyi gyűjtők nem hajtják fel az árakat. Míg a kínaiak vagy az amerikaiak saját művészeiket vásárolják, a legdrágább francia kortárs műtárgyak külföldön kerültek kalapács alá. Ez szinte kivétel nélkül igaz az 1945 és 1965 között született franciákra (Xavier Veilhan, Robert Combas, Bettina Rheims stb.).

A legdrágább francia street artist, Mr. Brainwash egyik stencilezett munkája egy New York-i kiállításon 2010-ben (forrás: www.supertouchart.com)

A fiatal művészek közül a Banksy köpenyegéből kibújt utcai művészek a legkelendőbbek. Köztük a Banksy-hoz hasonló modorban alkotó Mr. Brainwash a legdrágább, akit a brit graffitis fenegyerek berlini filmbemutatója után kapott szárnyára az aukciós ipar. (Többen rebesgetik, hogy talán ő maga az anonimitására kényesen vigyázó Banksy.) A másik neves street artist a mindössze 28 éves JR, aki köztereken kiragasztott óriási fotóival végigturnézta már a fél világot. Ő Párizs új üdvöskéje.

Szerző: Rieder Gábor