A leghatalmasabb 100
Art Review listája
Az Art Review a londoni művészvilág legnyüzsgőbb fesztiváljára, a Frieze Művészeti Vásárra időzítette az idei 100-as lista megjelentetését. A művészeti folyóirat 100-as névsora a nemzetközi kortárs művészet legbefolyásosabb szereplőit gyűjti csokorba, a befektető nagyragadozóktól kezdve, a koronás gyűjtőkön keresztül, a botrányvadász sztárművészekig. Hitelessége olyan, mint minden hasonló újságíró sűrítménnyé: objektív számok és szubjektív vélemények összefésülése. Érdemes rá vetni egy pillantást.
A lista élén a dúsgazdag francia milliárdos, a világ legnagyobb luxuscikk-gyártó vállalatának a feje, Francois Pinault áll. Pinault nem csak óriási magángyűjteménnyel rendelkezik, de ő a tulajdonosa a piacvezető nemzetközi aukciósháznak, a Christie'snek is. A csak másfél évtizede gyűjtő Pinault tavaly
megvásárolta a velencei Palazzo Grassit, ahol a biennále alatt is komoly médiaérdeklődést kiváltó kiállítást rendezett saját kollekciójából. Művészetcsináló szerepe a kortárs művészetben megkerülhetetlen, pedig sokan még mindig túl agresszív, hozzá nem értő, homo novusnak tartják. A lista második helyét az amerikai galerista, Larry Gagosian foglalja el. A művészvilágban csak Go-Goként emlegetett műkereskedő a hetvenes években még posztereket árult, egy évtizeddel később viszont már kiépítette galérialáncát az Egyesült Államokban. A szenvedélyes műkereskedő gyönyörű barátnők és gyors sportautók között szolgálja ki a világ leggazdagabb műgyűjtőit. A dobogó harmadik fokán a Tate Gallery mindenható igazgatója, Sir Nicholas Serota található. A lovaggá is avatott Serota nemcsak az intézmény vezetőjeként, de egyik fő megteremtőjeként is beírta már a nevét a brit művészettörténetbe. A negyedik helyezés egy másik befolyásos múzeumigazgatót, a New York-i MoMA első számú emberét, Glenn D. Lowryt illeti. Utánuk következik a Los Angeles-i milliárdos, Eli Broad, aki egy másik lista szerint a világ legnagyobb műgyűjtője. A hatodik helyre egy képzőművész, a fiatal brit művészgeneráció korosodó szupersztárja, Damien Hirst futott be. Hirst hiába adott túl ötven millió fontért a gyémántberakásos platinakoponyáján (Az Isten szerelmére!), így is csak öt helyet lépett előre tavaly óta. Mögötte, a hetedikként és a nyolcadikként a trendcsináló (lásd az YBA!) londoni galeristákat sorolja fel az Art Review: Charles Saatchit és Jay Joplingot. A kilencedik helyet a hedge fund üzletág egyik nagymenője, Steven A. Cohen szerezte meg, aki az elmúlt pár évben a legtöbb pénzt szórta el az aukciókon. A tízes élmezőnyt David Zwirner, a neves New York-i galériás zárja.
A hosszú névsorban helyet kap a későbbiekben még Warhol nagy követője, Jeff Koons (13.), a Sotheby's fő árverésvezetője, Tobias Meyer (18.), az abu-dzabi herceg (34.), a legendás brit múzeumépítész, Frank Gehry (38.), a német kortárs művészet nagy kaméleonja, Gerhard Richter (50.), a neves amerikai műkritikus, Jerry Saltz (61) és persze a feltörekvő ázsiai potentátok, a kínai Zhang Xiaogangtól (86.) a japán Takashi Murakamiig (89.).
Szerző: Rieder Gábor