Berlini utcakép
Restitúció és prostitúció
A német kulturális örökséget ápoló amerikai Neue Galerie közszemlére állította egyik legújabb szerzeményét, Kirchner Berlini utcaképét. Az expresszionizmus egyik főművét tavaly novemberben szerezte meg 38,1 millió dollárért a galéria számára a világhírű kozmetikumcég, az Estée Lauder multimilliomos örököse. Roland Lauder nagyvonalú ajándéka nemrég még a berlini Brücke Múzeum falán lógott. Az eset persze egy restitúciós történet része. És elég kacifántos.
Az expresszionista német festőmozgalom (Die Brücke) egyik alapítótagja, Ernst Ludwig Kirchner az első világháború előestéjén festette meg a vad királykékek, rózsaszínek és lángoló vörösök ellentétére épülő életképét. A lendületes, vonalkázó ecsetkezeléssel megfestett vászon két prostituáltat ábrázol egy forgalmas berlini főutcán. A mogorva, keménykalapos urak között kihívó dámákként vonulnak a bájaikat áruló nők. (A korabeli törvények az utcai prostitúció fölött szemet hunytak, míg a bordélyházakat üldözték.)
A német modernizmus egyik fontos műveként számon tartott festmény a cipőgyáros Alfred Hess gyűjteményét gazdagította a harmincas években. A zsidó üzletember 1931-ben elhalálozott, kollekcióját a náci rezsim elől menekülő Hess család juttatta át Svájcba Hitler hatalomra jutása után. A kiváló modernista gyűjtemény alkotásai különböző kiállításokon szerepeltek, majd a képet 1936-ban (vagy '37-ben) egy frankfurti műgyűjtő vásárolta meg 3000 kemény birodalmi márkáért. A korabeli viszonyoknak megfelelő összeget Hess unokája, Anita Halpin vitatja.
A restitúciós ügy győztese szerint a vételi ár kifizetéséről nincs bizonyíték, miközben Hess feleségének későbbi beszámolója szerint az eladásra a Gestapo emberei kényszerítették. A berlini önkormányzat helyt adott a panasznak és visszaszolgáltatta a festményt az unokának. Igaz, az 1980-as vételárért cserébe. (Egy magánszemélytől ugyanis 1980-ban 950,000 eurónak megfelelő áron vásárolta meg a festményt – jóhiszeműen és törvényesen – a berlini Brücke Múzeum.) Az összeget most a Christie's aukciós óriás állta, az örökös helyett, aki (mellesleg) a brit kommunista párt vezetője.
Az igazságosnak tűnő ügylettel kapcsolatban többen megfogalmazták kételyeiket is. Nemcsak a festményt – hatalmas haszonnal – villámgyorsan értékesítő árverezőház miatt. Egyes kutatók olyan korabeli levelekre hivatkoznak, amikben a 3000 márka kifizetése tényként szerepel. Mások nem értik, hogy a Gestapo miért nem kobozta el jóval korábban az „elfajzottnak” bélyegzett expresszionista művet. Sőt, van aki egyszerűen a gazdasági világválság hatásával magyarázza a festmény eladását. A kérdőjelek mindenesetre arra intenek, hogy a restitúciós gyakorlaton van még mit finomítani.
Rieder Gábor