Emelkedő görbék

Novemberi aukciók

A tengerentúli kortárs képzőművészet nem okozott csalódást. A novemberi árverések nem igazolták a vészbaglyok nyári huhogását. A két nagy árverezőház tovább duzzasztja a műkereskedelmi piacot. Az összforgalom ismét növekedett, bár a tavalyi zajos csúcsrekordoknál egy hajszállal szerényebb eredmények születtek. De a még így is sokmilliós középmezőny rendületlenül arat. Az Artnet kritikusainak segítségével foglaljuk össze a novemberi árverések eseményeit:

Henri Matisse: Odaliszk, kék harmónia, 1937. A kései remekmű 33,641,000 dollárért kelt el a Christie’s New York november 6-i árverésén.

Az Artnet műtárgypiaci elemzője, Stewart Waltzer a Christie's november 6-i aukcióját (ahol a modernek és az impresszionisták kerültek kalapács alá) egy viccnek is beillő példázattal szemléltette: „Két orosz oligarcha üldögél a kávézóban. Jó kis ing – mondja az egyik. Abban az új üzletben vettem 4000 dollárért – válaszolja a másik. Szergej, te megőrültél? – kérdezi az első – Én ugyanazt vettem meg, de 8000 dollárt fizettem érte!” Az árverés tanulsága szerint Monet krizantémjai három év alatt fél milliót drágultak, 2,3 millióról 2,8-ra. A nap sztárja pedig egy 33 milliós Matisse-odaliszk volt. Az árak lépegetnek felfelé. Az egy estés összforgalmat csak a történelmi jelentőségű, egy évvel ezelőtti hasonló esemény haladta meg, amit a négy Klimt-festmény értékesítése pumpált fel.

De az igazi bombasiker a kortárs aukcióknál következett. Az Artnet szerint: „Az árverési rekordok nem csak megdőltek, de megkétszereződtek, megsokszorozódtak a Christie's New York háború utáni és kortárs művészeti esti aukcióján 2007 november 13-án. Gerhard Richter, Ed Ruscha, Richard Prince, Jeff Koons, Rudolf Stingel és Fred Tomaselli műveik szárnyaltak, meghaladva korábbi rekord eladásaikat akár kétszer is vagy még többször. Szenzációs este – mondta a Christie's főárverezője, Christopher Burge az árverést követő sajtótájékoztatón. De hát ezt mondja már évek óta.” A 62 eladott műből 51 érte el az egymilliós küszöböt. Például Andy Warhol türkizkék portréja, ami 23,5 millió dollárét talált új gazdára. (Csak összehasonlításként:

Francis Bacon: Tanulmány a bikaviadalhoz, második változat, 1969. A festmény 45,961,000 dollárért kelet el november 14-én. A Sotheby's árverésének vitathatatlan sztárja a brit figurális festő volt, egy önarcképéért 33 milliót adtak.

korábbi tulajdonosa, Hugh Grant még alig több mint két millióért vette hét évvel ezelőtt.) Az árverés első helyezettje mégis a misztikus hangulatú absztrakt amerikai festő, Mark Rothko egyik vászna lett. A halványvörössel keretezett kék és narancs folt 34,2 millióért kelt el.

A botrányhős Jeff Koons erősen beharangozott, hatalmas króm gyémánt-plasztikája elvérzett a Sotheby'snél kalapács alá kerülő, szintén általa jegyzett krómacél szívvel szemben. Koons gyémántja a Christie'snél csak 11,8 milliót ért (Koons galériása, Larry Gagosian vásárolta vissza). A hatalmas, giccses, magenta szív viszont a következő éjszakán, a Sotheby'snél már 23,5 millióért kelt el. Az Artnet összefoglalója szerint: „Hibáztathatjuk-e azokat, akik azt hiszik, a műtárgypiaci virágzás örökké tart majd? A Sotheby's New York kortárs művészeti árverése 2007. november 14-én 315,907,000 dollárt teljesített, a 71 tételből 65 vevőre talált, ami több mint 91 százalék. A Sotheby's árverezője, Tobias Meyer szerint az eredmény azt példázza, hogy mi is folyik a jelenlegi műtárgypiacon: a magas minőség utáni éhség egy teljesen globális közösségben.”

Szerző: Rieder Gábor