Artmagazin 2008/3.

INTRO

Na mi van? Tette fel a kérdést a Műcsarnok, ezzel biztatva a közönséggel
folytatott aktívabb párbeszédre kortárs művészeinket. Minthogy az e kérdéssel tematizált kiállítássorozat a Reneszánsz Év keretében, illetve inkább keretéből valósult meg, volt egy mű, ami nem hagyta kielégítetlenül a miniszteri elvárásokat sem, és egy olyan álépítkezést mutatott be köztéri munkaként, ami a négyes metró amúgy is kedélyborzoló projektjét hackelte meg. A Képíró utcai Kisterem Galéria előtt megjelent egy OSB lapokkal elkerített rész, körülötte néhány sitthalom, a kerítéselemeken a szokásos tájékoztató feliratok, hogy itt épül a 4-es Metró Kálvin téri megállójához tartozó szellőző, amelynek rácsa – és itt jön a miniszteri elvárás – magát Mátyás királyt formázza. Megbízó: Altajai Parakutató Projektiroda és Menedzsment Kft., építész, tervező: Mellékúttervező Vállalat stb.

Mondjuk a kiállított tárgyegyüttesen valóban az egyetlen hagyományos értelemben vett művészies elem a Reneszász Év hundertwasseriánus, a FreyWill zománcékszerekre emlékeztető logója volt, így nem csodálkozhatunk azon, hogy az utca embere, akivel pont a párbeszédet kellett volna folytatni, inkább felidegesítette magát, és csak a boldog keveseknek állt össze, hogy itt most a belvárosban uralkodó állapotokra történik utalás, és az urakat megkapáltató Mátyás király szellemében össze kellene kacsintania járókelőnek, művésznek, galériásnak Demszky Gábor és Hiller István háta mögött.
A tipikus utca emberének azonban inkább csak a vörös köd ereszkedett az agyára, és vagy azt kérdezte, miért kell neki ilyen mocsokban élni, vagy nem is kérdezett semmit, csak kiordibált az ablakán, hogy ha itt ilyeneket csinálnak, akkor ő majd ezt a saját módszereivel fogja lebontani, szétverni és elszállítani, hiszen a buzik is kaptak a fejükre nemrég, és az ilyeneket igenis így kell elintézni.

A na mi van? kérdésre tehát az a válasz, hogy felmérve a kortárs művészet magyarországi helyzetét, születik egy elég jó, a művészek, közönség, galériák, intézmények közötti kommunikációt élénkítő kiállítástervezet, aminek ugyan abszurd módon a Reneszánsz Év égisze alá kell komolyan, röhögés nélkül valahogy behúzódzkodnia, születik egy olyan mű is, direkt erre az alkalomra (amit Lakner Antal talált ki és épített meg a Téreltérítés Munkacsoportban tevékenykedő BME - és MOME -hallgatók közreműködésével), ami mellett viszont elvileg nem lehetne elmenni igazi, a mindenféle városlakóból közösséget kovácsoló röhögés nélkül,
ehelyett viszont feljelentést, önkormányzati bontó-határozatot és a fent már idézett befogadói megnyilatkozást váltva ki, pár nap alatt eltűnik a süllyesztőben, és még csak egy jó kis médiabotrány sem kerekedik belőle.

Mondjuk, tényleg mit is várnánk, amikor most nyáron az RTL Klub a Pasik című sorozatát ismétli, és pár év elteltével ismét azon nevethetnek a tévénézők, hogy Bajor Imre elhatározza, festő lesz, de az első kiállítása megnyitóján megjelenő
nagy hatalmú (hehe) műkritikus egyedül a Gálvölgyi János által rosszul összerakott IKEA -könyvespolcban tudja felfedezni a művészi értéket, rögtön megveszi egy múzeumnak hatmillióért és világ körüli kiállítás-körutat szervez az új tehetségnek. Így.

Tehát ha tényleg cél a kortárs magyar művészet létjogosultságának elismertetése, a művek eljuttatása a nagyközönség ingerküszöbéig, sőt a normális, értő és valóban párbeszéden alapuló ember-kortárs képzőművészet viszony kialakítása, akkor itt még nagy munka vár mindenkire, akinek a közvetítés a feladata. Művészeti írókra, tévésekre, rádiósokra, marketingesekre, valamint a biciklistákra.


TARTALOM:

Topor Tünde: Gyomlálás a varázsló kertjében – beszélgetés Fertőszögi Péterrel, a nemrég zárult Gulácsy-kiállítást rendező Kogart Ház művészeti vezetőjével
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Földes András: A viccfestészet halott – tudósítás a MUMOK Bad painting – good art kiállításáról
Kovács Ágnes: „Az erőpróba” – a müncheni művészeti akadémia 200 éve
Muladi Brigitta: A denevérszárnyú kígyó röpte – még egyszer a Lipcse-jelenségről
34 Kürti Emese: Olajból festmény – A rt Moszkva 2008
KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ
Nagy Edina: Berlini cikcakk – Berlin Biennále 2008
ARTANZIX
Lénárt Anna: A vonal teste – Vera Molnar és François Morellet a Vasarely Múzeumban
Hernádi Miklós: Festőélet Magyarországon – interjú a 70 éves Hencze T amással
Babucsik Anna: „Azóta sem nyílt olyan szép galéria, mint amilyen a miénk volt...” – interjú Pátzay Vilmával 2. rész
Révész Emese: Múzeumban érlelt gyümölcsből édes befőtt – Hajdú Kinga festményei
Jótékonyság, mecenatúra
Fáy Miklós: Wagner a szemnek
Böröczfy Virág: Korszakalkotó tekintetek – a fotográfia legnagyobb mesterei
a Szépművészeti Múzeumban
Parti Szilvia: Fényrajztól a dobozképig – interjú Barakonyi Z somborral
GUTENBERG-GALAXIS