Munkában a kódtörők
Da Vinci örök
Dan Brown nagy sikerű bestsellere óta az autodidakta művészettörténészek aranykorukat élik. Különösen a Leonardóra specializálódott szakértő csodabogarak tevékenykednek már-már követhetetlen termékenységgel. Rekonstruálják a mester ujjlenyomatát, kutakodnak halhatatlan modelljének, Mona Lisának a sírja után, hangjegyeket olvasnak bele az Utolsó vacsorába vagy éppen tükrökkel keresnek rejtett szimbólumokat festményein. Ez utóbbiban egy rejtélyes társaság, A Szent Írások és Képek Tükrei jeleskedik.
A furcsa csoport vezetője, az önerőből történésszé vált Hugo Conti. Az autodidakta argentin kutató a Discovery Channelnek nyilatkozott új eredményeikről. Leonardo, a reneszánsz polihisztor – mint azt a Da Vici-kód című regényből is tudhatjuk – hatalmas mennyiségű kéziratot hagyott maga után, mindet tükörírással. A földhözragadt tudósok szerint mindössze azért, mert bal kezes volt, és nem akarta elkenni a meg nem száradt tintát. A nagyobb fantáziával megáldott kutatók titkosírásról és rejtélyekről beszélnek. Annyi bizonyos, hogy egy tükörrel könnyűszerrel el lehet olvasni a művész sorait. Conti szerint a tükör másra is használható: „Könnyű láthatatlan képeket találni Leonardo festményein. A legtöbb figurája belenéz a levegőbe. Valójában ők mutatják meg, hová kell tenni a tükröt, hogy láthatóvá váljanak a képek” - nyilatkozta a Discoverynek.
A mellékelt videóból is kitűnik, hogy ha a Szent Anna harmadmagával című vázlat hatalmas méretű Szűz Máriájának bal vállához, ferde szögben egy tükröt illesztünk, akkor egy zord tekintetű, sisakos szörnyeteg válik láthatóvá. A Discovery munkatársát a Csillagok háborújának fő gonoszára, Darth Vaderre emlékeztette, de Hugo Conti az ószövetségi félelmetes Jahve képmását látta bele. Az argentin kutató az allegorikus Biblia-értelmezést meghonosító alexandriai Philónra hivatkozva azt is tudni véli, hogy a londoni kép az emberi értelem és a bűnös test harcát szimbolizálja.
De ne álljunk meg Szent Annánál, tükrökkel hasonló arckép bontható ki Mona Lisa jobb vállából, az Utolsó Vacsorán pedig miden kétséget kizáróan láthatóvá válik a Szent Grál. Sőt, Keresztelő Szent János Louvre-ban őrzött arcképéből egyenesen Ádám és Éva lesz. „Az összes kép – mondja Conti – Philón magyarázataival áll kapcsolatban, aki felfedte, hogy a Biblia az emberi értelem történelmének szimbolikus reprezentációja. Ádám az értelem, ami minden ember elméjében ott lakozik, míg Éva a testi érzékenység. A festmények rejtett képei ezt a történetet mesélik el, de csak ha éles szögben használjuk a tükröket.” A trükkös kutatók eredményeit erősen megkérdőjelezi, hogy weboldalukon akár tükrözött Buddhákat is megnézhetünk, 2 dollárért.
Szerző: Rieder Gábor