Műkereskedelmi válságkezelés

Galériák a recesszióban

Hiába bukkannak fel a válság enyhülésére utaló kedvező jelek, a nemzetközi műtárgypiac állapota nem rózsás. Egy londoni tanácskozáson összegyűltek a téma szakértői, hogy kibeszéljék magukból a keserű élményeiket, az idős rókák pedig megosszák a többiekkel a korábbi recessziók során szerzett tapasztalataikat. Elbocsátás, ügyeskedés, kivárás, kreativitás és pozitív gondolkodás. No meg vér, szenvedés és könnyek. Az eseményről a The Art Newspaper újságírója, Cristina Ruiz számolt be.

 

„A válság miatt műgyűjteményem olcsón eladó”
A dán Thierry Geoffroy-Colonel ironikus művészi akciója egy párizsi művészeti vásár előtt Damien Hirst gyémántkoponyájának reprodukciójával. (via: recession-art.blogspot.com)

Leépített galéria
„'Amilyen radikálisan csak tudják, csökkentség a költségeket. A gyorsaság a legfontosabb, ne várjanak, ne veszítsék el az irányítást. Cselekedjenek azonnal.' – tanácsolta a német származású londoni műkereskedő, Karsten Schubert a gazdasági válság túlélésével küszködő galériáknak. Schubert szerint ez az eljárás 'nagyon fájdalmas', hiszen 'le kell bontani, amit az előző években felépítettek', de csak úgy folytathatják a működésüket, ha 'nagyon gyorsan és nagyon brutálisan elbocsátják a jól képzett alkalmazottakat', valamint ha (lehetőség szerint) csökkentik a rezsiköltségeket, például a bérleti díjat.”

Pánikoló galériások
„'Az utolsó nagy recesszió idején, 1991-ben hasonló dolgokat éltem meg. A bankok otthagytak, amint [a válság] elkezdett kialakulni. Hirtelen ellenségessé váltak, többé nem akartak segíteni, hiszen nem tűnt ésszerűnek. Magunkra maradtunk, a bankok hosszú-hosszú ideig nem álltak mellénk' – mondta Schubert. A pénzügyi tanácsadó Jeff Woolf meg is magyarázta ennek az okát: mivel a 'bankigazgatók is elveszíthették az állásukat, ha nem jöttek be a kölcsönök, meghúzták a hiteltúllépéseket' és 'teljesen összepréselték a hiteleket'. Keir McGuinness tanácsadó szerint az általa is átélt két recesszió közül a mostani a 'rosszabb'; összefoglalta a legtöbb műkereskedő problémáját: 'a piac elapadt, eladások nincsenek, a fizetőképesség megszűnt, ami eladósodáshoz vezet.' (…) A képzőművészet területén dolgozó ügyvéd, Nicholas Sharp szerint sok műkereskedő (különösen a fiatalok, akiknek ez az első recessziójuk) 'pánikba esik' és 'homokba dugja a fejét'.”

Jennifer Dalton: A recesszió kora jót tesz a művészettel?
Az amerikai művész 2008-as automatáival szavazni lehetett a címben feltett kérdésre. (via: www.winkleman.com)

Akadékoskodó gyűjtők
„A The Art Newspapernél dolgozó Louisa Buck arra figyelmeztette a műkereskedőket, hogy ne a mostani helyzetben próbáljanak becserkészni egy 'teljesen új ügyfélkört'. 'A galériáknak minden nehézség árán is táplálniuk kell az eddigi ügyfeleiket' – mondta. (…) Woolf egyetértett vele, és magyarázatul hozzátette, hogy a legtöbb üzletnél 'hatszor-tízszer drágább új ügyfeleket szerezni, mint megtartani a már meglevőket'. (…) Fontos, hogy a gyűjtőkkel szemben 'realisták' legyenek – mondta [az idős londoni műkereskedő, Alan] Cristea. 'Ne színleljen, ha beszél velük. Ha valamelyikük így panaszkodik: »Egy árverésen féláron kelt el az a mű, amit három éve itt vettem.« Válaszolja azt: »Mindenkire kihat a válság, ez egy világméretű recesszió, mit tehetünk?« Ha valaki felhív és kérdezi: »Visszavásárolna valamit tőlem?« Az felelem: »Tartsa meg! Mégis miből élek? Visszavásárolna egy házat ugyanannyiért, amennyiért eladta? Nem. Legyen már ésszerű!« Ezt mindenki megérti.'”

Kaméleon művészek
Nem is olyan régen rengeteg művész 'ragaszkodott a több ezer négyzetlábas kiállítótérhez', különben nem állították ki a munkáikat – jegyezte meg Keir McGuinness. 'Ma már nem így van.' 'A hatalmas léptékű műalkotásoknak, amelyeken egy teljes gyár dolgozik – mondta Buck –, most nincs itt az idejük. Most ötletességre és találékonyságra van szükség.' 'Nagyon meglepett, hogy a legtöbb művész milyen gyorsan alkalmazkodott ehhez. Ha elég jók, akkor az elsődleges céljuk, hogy elkészüljön az alkotás. A művészek mindig megtalálják majd a módját.' – tette hozzá Schubert. 'Túl vagyunk azon az őrült négy-öt éven, amikor minden lehetséges volt és minden igényt kit tudtunk elégíteni. Ez véget ért, a jó művészek alkalmazkodnak.'”

Fordította: R. G.