Gyilkosság és Rembrandt

Rieder Gábor

1669. Amszterdam. A vesztfáliai béke után megerősödött szabad Hollandia aranykora. A közkedvelt német regényíró, Jörg Kastner Amszterdam valós díszleteit használja Az ördög színe kék című történelmi krimijéhez.

39 gutenberg6

Rembrandt többé-kevésbé ismert életrajza adja a kereteket: az elszegényedett öreg mester Rozengrachton álló, régiségekkel telezsúfolt háza, meg persze az imádott Hendrickjétől való törvénytelen leány, Cornelia és jövendőbelije, Cornelis Suythof, valamint a nem sokkal korábban elhunyt, rajongásig szeretett fiú, Titus és a műgyűjtemény után ácsingózó régiségkereskedők. A bűnügyi történet főszereplője a Rembrandt műtermében segédkező Suythof, aki nem különösen sikeres piktorként (Hollandiában ekkoriban óriási túlkínálat volt festőből) a Dologházban keresi a kenyérre valót. Sőt, a levéltári források szerint Rembrandt halála után Jáva szigetére költözik Corneliával – a regény választ ad rá, miért. Különböző intrikáknak hála, Suythofnak a Dologház sötétzárkáját is ki kell próbálnia, hogy felgöngyölítse a titokzatos összeesküvés szálait, diába bele nem nyugvó katolikusok, a Kelet-indiai Társaság dúsgazdag kereskedői, egy rémisztő tulajdonságokkal rendelkező egzotikus gyümölcs és persze a bajt hozó kék színű portréfestmények. Jörg Kastner fordulatos, szórakoztató, fantasztikus krimit rakott össze a Rembrandt-életrajz ismert morzsáiból.



Jörg Kastner: Az ördög színe kék. Fény és árnyék Amszterdam aranykorában. Geopen, Budapest, 2009, 366 oldal, 3140 Ft