Egy eddig hamisnak hitt Rembrandt-kép talán mégsem az

Egy régóta ismert festményről, amit eddig hamisnak tartottak, kiderült, hogy valójában a mester kezének munkája. Az aprócska kép, amelyen egy viseltes, melankólikus öregember szerepel, hosszú ideig egy múzeum raktárába volt száműzve, most azonban kiderült, hogy a munkát Rembrandt műhelye, nagy valószínűséggel pedig maga a művész készítette.

Hogy honnan tudjuk? Kiderült, hogy a kép hordozója, a fapanel anyagában teljesen megegyezik Rembrandt 1630-es Andromeda című képének hordozójával, sőt nagy valószínűséggel ugyanannak az anyagnak egy darabja.

Rembrandt harmensz. van rijn 011

Az Andromeda, 1630 körül

A most Rembrandt műhelyének tulajdonított, szintén 1630 körül készült festmény a Head of a Bearded Man (Szakállas férfifej) címet viseli. A kép az oxfordi Ashmolean Museum egyik kiállításán egészen november elejéig látható. A múzeum 1981-ben tett szert a műre, akkor még Rembrandt-panelként hivatkoztak rá. 1981-ben a Rembrandt Research Project csapata, akik az utolsó szó jogával bírnak a Rembrandt oeuvre-be tartozó művek osztályozása tekintetében, visszautasították a panelt, jelezvén, hogy véleményük szerint nem eredeti Rembrandt-műről van szó. Az akkori vélemény szerint a kép egy Rembrandt-imitátor keze munkája lehetett és a 17. század végén készülhetett, tehát nem is a mester életében.

5292

A Head of a Bearded Man (Szakállas férfifej)

An Van Camp 2015-ben csatlakozott kurátorként a múzeum stábjához és hamar tudomást szerzett a képeslap méretű festményről – amikor pedig egy nagy, a fiatal Rembrandt munkásságát tematizáló kiállítás szervezésébe fogott, nem hagyta annyiban az ügyet. A panelt Peter Klein analizálta, ő állapította meg hordozójának Rembrandt műhelyéhez fűződő kapcsolatát.