Első ízben publikálják azt a fényképet, amelyen Lucian Freud ellopott Francis Bacon-portréja látható

A Neue Nationalgalerie-ben az 1988-as lopás előtt készült kép szerepel a Lucian Freud rézkarcait bemutató új könyvben.

A „20. század legfontosabb portréjának” ellopása előtt nem sokkal készült fényképet ebben a hónapban publikálják először egy újonnan megjelenő könyvben. Lucian Freud festményét, amely barátjáról és művésztársáról, Francis Baconről készült 1952-ben, 1988-ban ellopták a berlini Neue Nationalgalerie egyik kiállításán, és azóta sem került elő. Most, több mint három évtizeddel később egy, a mű eltűnése előtt nem sokkal készült fényképet tesznek közzé a Freud rézkarcait bemutató könyvben.

Dc6c5325a60bd213c6dfc78a4182f6cbdab6654b 1145x1600

Francis Bacon portréja Lucian Freudról (1952), amelyet 1988-ban loptak el, s azóta sem került elő (a művész kérését tiszteletben tartva fekete-fehér reprodukcióként), © Tate

Bár a fénykép mindezidáig a berlini múzeum archívumában lapult, csak David Scherf Lucian Freud: The Copper Paintings című könyvéhez végzett kutatásai során jöttek rá, hogy mennyire jelentős dokumentumról van szó. Amikor a múzeum először küldte el neki a képet, a dátum még nem volt ismert. Scherf megkérdezte, hogy van-e több információjuk, mire az archívum munkatársa beszkennelte és elküldte neki a felvételek kontaktlapját. „A hátoldalon ott volt a fotós neve és a dátum” – mesélte Scherf. R. Friedrich neve állt rajta, valamint a lopás napjának dátuma, 1988. május 27-e.

A felfedezés után Scherf beszélt Andrea Rose-zal, az 1988-as kiállítás kurátorával és férjével, a Freud-életrajzíró William Feaverrel. Elmondták, hogy a fotós „délelőtt fél 12 körül készített képeket a kiállításról”. A biztonsági őr délután három órakor jelentette a lopást, a múzeum ajtaját bezárták, a látogatókat pedig kihallgatták és átkutatták – de semmit sem találtak. Az egyik látogató azt állította, hogy a hely, ahol a festménynek kellett volna lennie, nem sokkal dél után már üres volt. „Világossá vált, hogy a fotó és a lopás között csak rövid idő telt el, valószínűleg csak percek” – nyilatkozta Scherf.

Dae0b67cb0f8410972e68370b10598708c8b6604 2805x2074
Enteriőrfotó az 1988-as kiállításról, amely azon a napon készült, amikor Lucian Freud Francis Bacont ábrázoló portréját (balról a negyedik) ellopták a berlini Neue Nationalgalerie-ból, © bpk / Nationalgalerie, SMB / Reinhard Friedrich

Feaver nemrégiben megjelent kétrészes életrajzi kötete, a The Lives of Lucian Freudban leírtak szerint azon a napon, amikor a bűncselekmény történt, a „szükséges három őr közül [...] csak egy volt a galéria azon részén, ahol a festmény volt”. Freud legtöbb rézfestményéhez hasonlóan a Bacon-portré is kicsi volt, mindössze 17,8 cm x 12,7 cm, és könnyen el lehetett volna rejteni egy kabátban vagy egy táskában.

 

25 ezer márka jutalmat ajánlottak fel minden olyan információért, amely a Tate tulajdonában lévő festmény visszaszerzéséhez vezethet (a múzeum soha nem nyújtott be kártérítési igényt a műért). A mű sorsa továbbra is rejtély, annak ellenére, hogy Freud egyre nagyobb hírnévre tett szert. Sőt 2001-ben a művész által készített és Berlinben kiragasztott „körözési” plakáton 300 ezer márka jutalmat ajánlott fel a megtalálónak. Freud a Tate-ben rendezett nagyszabású retrospektív kiállítása előtt így fordult a tolvajhoz: „Szeretném megkérni a festményt birtokló személyt, hogy engedélyezze, hogy a jövő júniusi kiállításomon bemutathassam”.

 

Freudot megrázta a lopás, és kérte, hogy az elveszett képet csak fekete-fehérben reprodukálják (ahogyan az Scherf könyvében és a Tate honlapján is szerepel). A festmény egyike annak a két portrénak, amelyet Freud Baconről festett. A művet 1952-ben vásárolta meg a Tate, és ellopása előtt többször is kiállították, többek között az 1954-es Velencei Biennálén. Az 1988-as berlini kiállítás volt a British Council által szervezett vándorkiállítás utolsó állomása – előtte a washingtoni Hirshhorn Museumban, a párizsi Centre Pompidouban és a londoni Hayward Galleryben is látható volt.

3e673149090057898efde3020a7e728cfa7dc467 1344x1359

Lucian Freud Francis Baconnal Bacon londoni műtermében 1953-ban, © Daniel Farson / Marlborough Gallery

 

Forrás: theartnewspaper.com


full_006315.png
A test tényei

Vannak festők, akikről azért nehéz írni, mert nem értelmezték a saját műveiket. És vannak festők, akikről azért nehéz írni, mert értelmezték a saját műveiket, de az értelmezéseik ellenkeznek a néző intuícióival.