TÁRGYAK ÉS HIÁNYUNK

Cserna Endre

A Hatdé Művészcsoport tagjai – Hitter Magdolna, Horváth Csilla és Lipták Ágnes – az éppen időszerűen megújuló Széna térre terveztek új, 1956-os emlékművet, amely igencsak frissen és progresszíven hat a bronz Sisikkel és Columbókkal borított budapesti köztéri szobormezőnyben.

A járókelőket megakasztó baljós fekete monolit legnagyobb pozitívuma, hogy egyáltalán nem nézi le a városi polgárokat, mint megannyi, az elmúlt években feltűnt versenytársa. Absztraháló, mégis a történeti – a nemzeti, a városi, a családi és a személyes – emlékezeteket egyszerre megmozgató megközelítésével igyekszik a fővárosiak kreatív képzelete előtt megnyitni a forradalom valóságát is: a szimbolikus, az ideológiai és az eszményi felfogások megtagadása nélkül. A 3D nyomtatással készült oszlopon hieroglifák helyett korabeli használati tárgyak lenyomatai rajzolódnak ki, némiképp Jovánovics György reliefjeinek gondolkodásmódját, valamint Szabó István 1966-os Apa című filmét megidézve, amelyben az apa, a múlt és a nemzeti identitás mítoszai (vagy akár hiányai) is személyes tárgyakon keresztül sugároznak tovább a Bálint András által alakított, 56-ot is végigélő főszereplő jelenébe. 

Fotók: Zérczi Attila, Lipták Ágnes és Barta Gergely

Fotók: Zérczi Attila, Lipták Ágnes és Barta Gergely

A művészcsoport koncepciójában így fogalmaz: „Az emlékműre a dualitás a legjellemzőbb. Az ötvenes évek hétköznapi tárgyai kellemes retro élményt sugároznak, az otthonosság érzetét adják, míg a militáris, kifejezetten a forradalomhoz köthető tárgyi emlékek megrendítően hatnak. A mű konstans helyzetbe rendezi ezeket a hétköznapi és szimbólumképzésre alkalmas emlékeket, amelyek így rétegezve rámutatnak egy korszak tárgyi kultúráján keresztül az emlékezés összemosó sajátosságára.”

Mivel már távolról is nyugtalanítóan hat a betonobeliszk hirtelen felbukkanása a kaotikus urbánus viszonyok sűrűjében, joggal húzhatunk párhuzamot a munka és a minduntalan körülöttünk lebegő történelmi traumák között. Örömteli egy ilyen köztéri alkotás a Lánchídra helyezett legóoroszlán idején, és mindannyiunkban akaratlanul is felidézi a budapesti családi legendáriumok ötvenhatos történeteit.

Fotók: Zérczi Attila, Lipták Ágnes és Barta Gergely

Fotók: Zérczi Attila, Lipták Ágnes és Barta Gergely