BUDAPEST CONTEMPORARY KÖRKÉRDÉS III. RÉSZ – Kisterem, Deák Erika Galéria, Inda Galéria, TOBE, East of Eden, Ancora
Az Artmagazin Online – üdvözölvén az új kortárs vásár megjelenését a piacon – a holnap elstartoló Budapest Contemporary kapcsán körkérdést intézett a kiállító galériához: Milyen kiállítói programot visztek az új vásárra és mi a legérdekesebb mű/műegyüttes, amit nálatok láthatunk? Harmadik rész.
Kisterem:
A Kisterem az első Budapest Contemporary-n egy olyan válogatást mutat be képviselt művészeinek legújabb munkáiból, ami egyfajta bemutatkozásként képet ad a galéria profiljáról. 2006-os alapítása óta a galéria feltörekvő tehetségek és befutott művészek, valamint a közelmúlt újra felfedezésre váró alakjainak képviseletével foglalkozik. Ennek megfelelően a látogatók találkozhatnak majd Keserü Ilona, Nádler István, Jovánovics György és Anna Mark műveivel; olyan kiemelkedő középgenerációs művészek alkotásaival, mint Káldi Katalin, Kokesch Ádám, Kristóf Krisztián, Fodor János, Vécsei Júlia és Szegedy-Maszák Zoltán; valamint a fiatal magyar művészek közül Szinyova Gergő, Fischer Judit, Trapp Dominika, Molnár Zsolt, Kristóf Gábor és Zalavári András munkáival.
A kiállított alkotók közül Anna Mark műveire szeretnénk felhívni a figyelmet. A Franciaországban élő, magyar származású művésztől a Budapest Contemporary-n egy nagy méretű, 1985-ben készült monokróm fehér relief és négy, 2014-15-ös, vörös gouache festmény lesz látható – alkotások Mark kiforrott, érett alkotói periódusából. Bár Anna Mark kapcsolata a magyarországi szcénával sosem szakadt meg, műveivel hazai tárlatokon, kiadványokban és aukciókon is találkozhatunk, a rendkívül izgalmas életmű sokszínűsége itthon és nemzetközi szinten is felfedezésre vár. Műveire egyre több figyelem irányul, amit az is igazol, hogy a Kisterem Mark műveit állítja majd ki az idei Frieze Masters vásáron. A Spotlight szekcióban 1960 és 1980 között készült, korai reliefek lesznek láthatóak, melyek bepillantást nyújtanak abba a folyamatba, ahogy a művész rátalált saját alkotói hangjára.
Deák Erika:
Vásár. A kiállított művészek egy-egy munkával szerepelnek majd a standunkon. A galéria mindig fontosnak tartotta, hogy a legfiatalabb tehetségeknek is bemutatkozási lehetőséget adjon, miközben az idősebb, már ismert művészeinknek is folyamatos láthatóságot biztosítunk.
Inda Galéria:
Az INDA standján időalagút nyílik a 90-es évek és a ma művészete között. A már a 90-es években is aktív művészeink: Csáky Marianne, Csontó Lajos, El-Hassan Róza, Lovas Ilona, Ravasz András, Uray-Szépfalvi Ágnes akkori munkái – festmények, rajzok, fotók, lightboxok, objektek, nyomatok, textil alapú munkák – mellé helyezzük az ezekhez valamilyen formában köthető mai műveiket, illetve olyan fiatal alkotóinkkal is bemutatunk tematikus és mediális kapcsolódásokat, mint Koós Gábor, Metzing Eszter, Neogrády-Kiss Barnabás és Zellei Boglárka Éva.
TOBE:
Reményeink szerint az már sokak számára nyilvánvaló, hogy az idén 10 éves TOBE Gallery küldetése a fotóművészeti kultúra minél szélesebb körű terjesztése, megismertetése és megszerettetése, illetve a kortárs magyar fotográfia nemzetközi kontextusba helyezése. A galéria hitvallása pedig, hogy a fotográfia egyenrangú partnere bármely más művészeti területnek. Ennek érdekében TOBE Project nevű kezdeményezésünkkel évek óta számos olyan kiállítást valósítottunk már meg, ahol a kortárs képzőművészet több más médiuma (festészet, video art, szobrászat stb.) is megjelent a fotóművészet mellett és ezzel a különböző művészeti ágak izgalmas kölcsönhatásba kerültek egymással. Talán azt viszont még kevesek tudják (pedig már az Art & Antique-on is minkét “galériával” jelen voltunk), hogy elkezdtünk építeni egy új galériát, melynek szintén a TOBE Project nevet adtuk. Míg a TOBE Gallery fotóművészeket, illetve olyan képzőművészeket képvisel, akik főképp fotóalapú műveket hoznak létre, addig a TOBE Project alkotói más képzőművészeti médiumban alkotnak.
A vásáron való program összeállításakor az volt számunkra a legfontosabb, hogy izgalmasan szemléltessük, hogy mennyire játékos és szellemileg is inspiráló tud lenni a műfajok “keveredése”. Illetve, mi mindig kiemelten figyelünk arra, hogy a nőművészek megfelelő számban legyenek reprezentálva. Egyébként a galéria több nőt képvisel, mint férfit és ezzel itthon mindenképp úttörőknek számítunk. Ahogy azzal is, hogy több a külföldi művészünk, mint a magyar.
A fentiek mentén állt össze ez a sokszínű csoportos megjelenés: Bohus Réka, Juan Brenner (GT), Carolina Chocron (AR), Gál András, Kontha Dora, Patel Rebelo (PT), ‘Chuchi’ Sánchez (VE), Sóváradi Valéria, Standovár Júlia, Zalavári József.
A stand változatossága miatt rettentő nehéz kiemelni csak két alkotást, de ha nagyon muszáj, akkor mi most Standovár Júlia és Patel Rebelo munkáit emelnénk ki.
East of Eden:
Köszönjük a kérdést. Úgy kezdeném talán nem is a legérdekesebb, de a legtöbb értékes tartalommal Zoltai András Blue Memoir fotósorozatának egyik fotója szolgál. Zoltai András kiállításán a fotó esztétikai minőségén túl az AuW workshop szimbolikus “gát “ installációjával és 5.000 példányban nyomtatott ismeretterjesztő újsággal hívtuk cselekvésre a befogadót, nézőt.
Korunk globális környezeti változásai Magyarországot sem kerülik el. Ezek közül az egyik legfontosabb a víz eltűnésének kérdése, amely alapvetően az eddigi vízgazdálkodás következménye. Ha a jelenlegi éghajlati trendek érvényesülnek, a század végére Magyarország területének kétharmada mezőgazdasági termelésre alkalmatlan, kiszáradt területté válik. Zoltai András Blue Memoir című fotóesszéjében ezt az égető problémát helyezi középpontba.
Első lépésként 2020-ban a világ legnagyobb folyami szigetére, az indiai Majulira utazott, hogy ott megörökítse a sziget árterületein élő közösségek természethez és a folyóhoz való törékeny viszonyát. Ezt követően tért vissza gyermekkora tájaira, a Tisza partján fekvő Szentes városába és járta be az Alföldet. Műve testközelbe hozza a víz látható és láthatatlan jelenlétét és a hiányából fakadó változásokat is. Mindezt nemcsak a természet vonatkozásában mutatja meg, hanem a társadalomra, a kisközösségek működésére és az egyéni életre gyakorolt hatását is vizsgálja. Intuitív fotóesszéjében az ember és víz viszonyának kényes egyensúlyában bekövetkezett változásokat olykor metaforává is váló képekben tárja fel: utóbbiak magukba sűrített tanulságai pedig, tudjuk, valójában mindannyiunkra vonatkoznak. (Csizek Gabriella, Robert Capa Központ, kurátor.)
Zoltai András [1990], szabadúszó dokumentarista és alkalmazott fotográfus. Az emberi identitás törékenysége és az ehhez kapcsolódó társadalmi és környezeti témák formálták fotográfiai szemléletmódját. Hosszú távú dokumentarista történeteiben ötvözi az újságírói és a konceptuális gyakorlatokat. Munkáit számos hazai és nemzetközi (Society, Le Monde, M Mag, Libération, Courrier International, El País, La Repubblica, Coda Story, De Volkskrant) kiadványban publikálták, valamint több rangos díjat és ösztöndíjat is elnyert. Kétszer részesült a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjban. Az európai FUTURES platform tehetsége. 2023-ban jelölték a Leica Oskar Barnack Díjra és részt vett a holland Noor fotóügynökség ‘Visualizing Climate Crisis’ mesterkurzusán is.
A fotóesszé a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíj keretében, az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával valósult meg.
Második alkotás új média - intermédia - fotó kategóriában Szauder Dávid Intimate Dresses címet viselő Ai assisted alkotása.Szauder Dávid a mesterséges intelligenciát saját vizuális tartalmaival tréneli, manipulálja annak algoritmusát és dialógust folytat a számítógéppel, hogy megalkossa néha Wes Andersont is megidéző képeit. Sokakat foglalkoztat az Ai szerepe a művészetben. Mellékelten küldöm a Portugál GQ cikkét amit Dáviddal készítettek angolul ahol még több értékes gondolatot oszt meg Dávid az alkotói folyamatáról. GQ Must Follow – David Szauder Dávid 15 éve él Berlinben jelenleg a Veszprém Kulturális Főváros projekt új média művészeti vezetője.
Ancora Contemporary Gallery:
Az Ancora Contemporary Gallery 2022 tavaszán nyílt meg Pécs belvárosában, és hamarosan a város kortárs művészeti életének aktív alakítójává vált. A galéria pályakezdő, feltörekvő és középgenerációs művészeket kéthavonta bemutató kiállításai mellett különböző művészeti projektekkel is foglalkozik, intézményi együttműködéseket épít. A szakmai és társművészeti események, workshopok kontextusokat rajzolnak az alkotások köré. A Budapest Contemporary Kortárs Képzőművészeti Vásáron bemutatott művek válogatást adnak az Ancora Galéria művészkörének legkülönbözőbb műfajaiból, amelyek között a festészet, a plasztika, a kritikai és a participatív művészeti stratégiák is megtalálhatók.
A vásáron Bóbics Diána The Shape of Light sorozatának Faden című darabját mutatjuk be. Az áttört, filcből összevarrt majd kivágott alkotás a vonal és a folt viszonyainak térábrázolási, térépítési tényezőit vizsgálja. A Faden a szín és azok kontraszthatásainak térképzési kísérletei, gyakorlati alkalmazásai az objekten, valamint az ezekhez rendeződött árnyékok beemelése a képértelmezés tartományába.