„Mit tehet tehát, a valóssal szemben, mely visszautasítja a megragadást?”

Avagy miként terjed a hang a szertefoszlott térben?

Németh Mihály András

A kiállítás megnyitója Korodi Lucával folytatott személyes beszélgetéseink mozzanatait használja fel. Tulajdonképp a személyes beszéd közbeszéddé tétele ez, vagy ha úgy tetszik, akkor talán az eltudományosítás kifejezést is használhatnánk. Ezért is térek ki itt röviden a beszéd és a műalkotás viszonyára.

Korodi Luca sokszor utalt rá beszélgetéseinkben, hogy a képekről beszélni lehet, azokat megmagyarázni azonban nemcsak hogy nem szükséges, de aporetikus jellegű vállalkozás is lenne. Ne a nem létező egyértelmű és bizonyos jelentést keressük. Erre tulajdonképpen nehezen is lehetne módunk, hiszen a tudomány vagy a filozófia nyelve nem helyettesítheti a művészetét. A tudomány vagy a filozófia a művészettel együtt képzik mindannyiunk gondolkodását, ám a személyes, neuronális egybefonódáson túl, a külvilágban természetesen elválnak egymástól ezek a szálak; mindhárom terület saját anyagot, szabályokat, történelmet kap. A vászon kimerevített idejéhez, a festészeti kompozícióhoz nem hasonlatos az egymást botladozva követő szavak ideje, különbözőségük pedig elsősorban eltérő anyagukból ered. Ezen a ponton azonban az illékony beszédnek is valamiféle struktúrát kell kapnia, nem utolsósorban azért, hogy ma este ne csak engem hallgassanak, de a képek megszemlélésére is maradjon idejük.


Korodi

Korodi Luca: KARZAT 5. /zaj/ akril, vászon, 78,5 x 68 cm


Talán ezért is oly fontos az illékony beszéd strukturálása, amely itt három részre tagolja a gondolatok folyamát. Ezen három rész középpontjaiban a festményeken megjelenő, bizonytalan és csak foszlányaiban kibontakozó tér, a képi tárgy, tehát a reprezentált, valamint a néma jeltestként felsejlő hanghullámok állnak.

Mielőtt rátérnék az itt kiállított művekre, röviden utalnom kell arra a kontextusra, amelyhez a Karzat kiállítás is tartozik. Ezen kontextus A föld bőre munka, amelyhez több műsorozat tartozik. A címből talán már következtethetünk pár dologra, leginkább talán egy olyan látásmódra, amelyben a kultúra és a környezet, az épített, az érzékelt, a hely, az organikus és az anorganikus és nyilván maga a műalkotás is sokkal inkább egy taktilis egészhez tartoznak, mintsem különböző taxonómiák alapján szétválnának. Ez a látásmód szerintem etikai perspektívával is bír, hiszen egyrészt szembefordul a modernitás osztályozásra és elválasztásra törekvésével, másrészt rámutat, hogy valami igencsak komplex dologhoz van közünk életünk során (anyagként életünk idején túl is), azonban cselekvő egyénekként pont ezt a komplexitást kellene, hogy megragadjuk. Egyébként ne gondoljuk, hogy ez a minőségi különbségek eltörlése lenne, vagy a holisztikus filozófiák valami olyan sematikus értelmezése, hogy minden mindennel összefügg. Nem, ez éppen a pluralitás elismerése, amely azonban nem elválasztások, hanem kapcsolatok mentén létezik. A munka tartalmai, hogy egy példát is említsek, a kőolaj elégetésével elért, motorizált sebesség optikai hatásának köszönhetően felbukkanó fényösszemosódásokat választották le a pillanatról és tették megfigyelhetővé azt, hogy miként sejlenek fel a nyersanyagokat alkotó fosszíliák gerincszerű csontvázai az őket elégető járműveink mellett elsuhanó fények derengésében. (Resonance, 2017) A „föld bőre” munka középpontjában úgy gondolom a figyelem, és az érzékekre irányuló figyelmen keresztül a mindennapiból, a stabilból, a rossz végtelenből kizökkenő, valójában a föld ezer és ezer pórusában, magán kívül lélegző szubjektum állhat. Ezt az állítást próbálom a következőkben igazolni.


Korodi2

Korodi Luca: KARZAT 6. /levegő/ akril, vászon, 97 x 44,5 cm


A képeken bizonytalan tér jelenik meg: egyszerre megnyíló és ugyanakkor szertefoszló; ami azt jelenti, hogy úgy képes a tér képzetét megteremteni, hogy közben nem egy képszerkesztési elv, például a perspektíva vagy más téri rendszerezés hozza létre. Nem is jön létre egységes térképzet, ez a kép nem ablak, a kép tere nem szisztematikus, vagy, ahogy azt a művészettörténet patriarchája (Platón. a szerk.) mondaná, nem szimbolikus forma. 

Ahol akarva-akaratlanul is narratívákat, elmesélhető viszonyokat, jól meghatározható, kvantitatívan mérhető térbeli távolságokat keresgél az ezekhez szokott szem, ott az absztrakció és reprezentáció határain az elmosódó formák között színként, fényként, a festékszóróval fújt festék összesűrűsödéseiként, valamint fellazulásaiként, az ecset duktusának változásaként tör felszínre a tér. Hiába a távolságok felmérésére tett kísérlet. Bármennyire paradox módon hangzik is, itt a tér valóban a felszínre tör: az egységestől, ha úgy tetszik, a homogén dobozszerűségtől eltávolodott tér nem valamiféle világnézet szimbóluma, nem próbálja egy szabadon berendezhető világ mélységét elénk tárni. A festmény pontos képet ad a maga állította valóságáról. Tulajdonképpen informált saját metafizikai minőségéről. A vászon feszes, négyszöges keretrendszerének felületén olyan képmélység jelenik meg, amelynek logikája nem a négyzetre emelés, a már-már geometriai szabályossággal ki-, meg- és elszámolható, mérhető anyagi világhoz való hasonulás, hanem a folyamatos instabilitás, a bejárhatatlan szűkösségek és tágasságok egymásba fonódása. 


Korodi3

Korodi Luca: KARZAT 4. /csillag/ akril, vászon, 96,5 x 69,5 cm


A helyenként jobban kivehető, máshol erősebben oldódva felbukkanó, a kiállítás címében is megnevezett női karzat rácsai, és az ezen rácsozaton átszűrődő, színeire bomlott fény cserélgetik az előtér és a háttér szerepét. A cím utal a vallásos építészet egy létező elemére, a szakrális térben a nők számára kijelölt helyre. A háttér és az előtér folytonos szerepcseréje, helyenként egymásba fonódása egyértelművé teszi a tér élhetetlenségét, szorongatását, hiszen ebben a térben nincs a testnek helye. Azonban a tér feloldódása színekben és levegős, fújt festékstruktúrákban könnyeden áll ezen szűkösséggel szemben. E festői térhatás sokrétűsége kettős minőségűvé teszi a térélményt: egyrészt kiváltja a mind alaposabb, részletes megfigyelést, a lassú kontemplációt, ugyanakkor a vallásos épületek vizuális ingerektől tobzódó belső terei által kiváltott látástompulást is előhívja, a szemlélésnek azt a testies élvezetét, amikor a belső tér sokrétűsége olyan körbeölelő látványteret hoz létre, amelyben az egyes elemek szinte csak homályosan érzékelhetők. Az, hogy a képek vallási, szakrális tereket reprezentálnak, nemcsak a címből, hanem a nem teljesen szertefoszlott figurativitásból, valamint a színek szimbolikájából is kiderülhet számunkra. Az, hogy a szakrális építészeti terek, amelyeket Korodi Luca utazásai során járt be, nem fotószerűen vagy a realizmus bármilyen változataként képződnek újra, köszönhető talán azon határvidék nyugalmának is, amelyen a képek stilisztikailag mozognak. Ezen határvidék pedig talán éppen a stílusirányzatoktól, művészeti trendektől és a versengésük szellemétől való elrugaszkodással írható le legjobban. Nincs semmiféle diktátum vagy manifesztum, helyüket a festészet külvilágra, annak rezzenéseire adott figyelmessége veszi át.


Mg 8695

Korodi Luca: KARZAT 2. /kupola/ akril, vászon, 78,5 x 44,5 cm


Ezzel a rezzenéssel, vagy inkább rezgéssel el is érkeztünk az utolsó részlethez vagy képréteghez. Ez pedig a képeket átszelő görbék és egyenesek rétege. A vonalak itt jelek. Tehát utalnak valamire, valami másra, nem magára a színre vagy például a festékre. Annak ellenére, hogy az utalás a hanghullámokra rögtön egyértelmű, a jelek némák maradnak. Vizuális jelző, hiszen amit látunk, az nem auditív élmény, hanem csak utal rá, szembenáll magával a hanggal, amely az őt valamilyennek leíró jelzők nélkül a jelöletlenség tisztaságában harsan fel, és így is némul el az idővel. Ekkor azonban maga a jel is mintegy megtisztul, leveti jelstátuszát, sokkal inkább nem teljesen megzabolázható, dinamikus gótikus vonal lesz, amely egyszerre szeli át és bontja meg a maga autonómiájában a kép rendszerét.

A világba hangvilla módjára illeszkedő, mert a saját maguk által kibocsátott hangrezgéseket visszahalló, egyszerre sokaságként zengő és ugyanakkor egyenként hangzó szubjektumok vizuális megfelelői a nem illeszkedő, a kompozíciókat mégis egybekötő vonalak. Ez a hang megfeleltetése a kép légüres metafizikai terének. A vonal szükségszerű illeszkedése és egyben autonómiája a vallási tér tompaságot okozó opulenciájának közepén véleményem szerint olyan politikai értelmezésekre is lehetőséget adhat, amelyek egyrészt igencsak fontosak, másrészt nem kell kifejtenem őket, hiszen már elhagyják a képek leíró értelmezésének szűk területét. A vallás és tereinek viszonylagos függetlensége az eldologiasodottól, valamint az ugyanezen tereket jellemző elnyomó struktúrák lehetnének például kiindulópontjai egy ilyen elemzésnek.

Legvégül talán csak annyit mondanék, hogy a festészet Korodi Luca képein az én szememben nem más, mint kifejtetlenségre törekvés az egyértelművel, elmagyarázottal, a használhatóval szemben, valamiféle útkeresés, hogy miként lehet a legtöbb, együtt és egyszerre nem leírható rétegét megragadni egy helynek és a hozzá kapcsolódó érzeteknek, illetve miként lehet létrehozni olyan képet, amely nem referenciaként, hanem autonóm műalkotásként saját anyagi stabilitásában mutat hasonló bonyolultságról árulkodó bizonytalanságot, mint amelyet valójában mindegyikünk folytonosan megél.


Korodi4

Korodi Luca: HANG & FÜST, akril, vászon, 89,5 x 56 cm

A szöveg a Korodi Luca Karzat című, neon galériabeli kiállításán 2024. november 7-én elhangzott megnyitóbeszéd szerkesztett változata.

A címbeli idézet: Roland Barthes, Roland Barthes-ról, Typotex, 2016, ford.: Darida Veronika, 242. o.


Korodi Luca - Karzat
Neon Galéria
2024. november 8. – 28.

full_006357.png
A születő kép

A legérdekesebb kérdés: mi köze egy kifejlett, nemzőképes, szárnyas rovarnak azokhoz a dolgokhoz, amelyek eredetileg nem a valóság részei, és csak furcsa agyi-idegi folyamatok után lesz belőlük valami, ami aztán vagy megfogható, vagy még az sem.