
MEGNYITÓBESZÉD – Pólya Zsombor: 5 friss intervenció
Mostanra csupán egyetlen kérdés maradt: Táblával vagy kutyával sétálni számít inkább legális munkavégzésnek karantén idején a Műcsarnok előtt? Minden igazságnak megvan a maga helye, ám előbb lássuk a tényeket!
MEGNYITÓBESZÉD – Maurer Dóra: Stages
Maurer Dóra számára a kutatás egyszerre játék és kvázi-tudományos eljárás. A lehetőségek szisztematikus végigjátszása foglalkoztatja. Kiindulópontja a rend, de ugyanilyen fontos számára az ellenmozgás, a rendből való kilépés lehetősége, a véletlen, a termékeny rácsodálkozás. „Engem (…) a struktúra tematizálása érdekel. Valamilyen megfigyelés, vagy élmény alapján felállítok egy modell helyzetet, melyben több elem is szerepel, (…) és ezeket megfelelő rendezőelv segítségével egymásnak engedem. Ami létrejön, azt tovább figyelem, ha lehet, tovább alakítom” – foglalta össze Dóra alkotói módszerét.
Ulveczki konyhájában, avagy a meg sem szerzett illúziók
„A Fényfékező (© Szilágyi Lenke), aki ezeket a képeket készítette, egyszer majd, remélhetőleg a minél távolabbi jövőben minden kétséget kizáróan halhatatlan alakja lesz a magyar, tehát az egyetemes fotográfiának, milyen kár és zsenánt, hogy a halhatatlanság peremfeltétele éppen a halandóság. De hát senki sem mondta, hogy moziba visszük őket, ahogy Woody Allen jegyezte meg éleslátóan az Annie Hallban, a fortyogó vízben némán sikoltozó homárokat nézve." – Németh Gábor megnyitóbeszéde
Nincs királyi út, avagy a haszontalanság dicsérete
Ebben a körben valószínűleg mindenki ismeri a fantasztikus történetet, mely szerint Rónai Éva az édesapját a világ uraként ábrázoló, Franciaországban ellopott képét emlékezetből újraszőtte. Feltételezem, hogy valahol biztosan meglegyen, azért. Ahogy az itt kiállított egyik kép címe sugallja, Navigare necesse est.
9 perc – megnyitóbeszéd
A bemutatkozással kell kezdenem, BM vagyok a Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum Újkori várostörténeti osztályának Építészeti és Épületelem gyűjteményének vezetője.
Megnyitóbeszéd – Színek és szerepek árnyalt palettája
Szépfalvi Ágnes Godot Galériában látható legújabb munkáival visszatér a filmekből inspirálódó narratív figurális festészethez, amely az 1990-es évek végétől a 2000-es évek közepéig meghatározó festői programja volt. Merre mutat a festői pálya e visszatérő vonulata, és a „női élet festője” hogyan színezi-árnyalja ma a női szerepek palettáját?
Határeset – Kortárs reflexiók a kelet-közép-európai identitásra – megnyitóbeszéd
Már a régió sokféle elnevezése is rámutat arra, hogy mennyire nehéz pontosan definiálni a annak nevét és történetét. Mit is jelent ma ez a fogalom, főleg ha mindezt az 1989-es események fénytörésében és egy olyan generációnak a nézőpontjából vizsgáljuk, akik ez után születtek?
Herczeg Klára-díj 2021 – Megnyitóbeszéd
A díj senior nyertese Várnai Gyula, junior nyertese pedig Tranker Kata.
Lassabb hajnalt! – Enyészpontok 4.0 – megnyitóbeszéd
Ez a kiállítás nem a rendszerváltás körüli eufóriáról szól. Lehetne a kiállítás címe: „Vissza a jövőbe” is. Mert azt a fordulópontot, és ennek a fordulópontnak az utóéletét ragadja meg, amikor a másfajta jövő lehetősége felvillant, majd fokozatosan eltűnt. Ez a fordulópont lehet, hogy nem is pontosan 1989, hanem inkább az 1990-es évek.
Oláh Norbert: Nyolcnegyed – megnyitóbeszéd
Itt vagyunk a Tolnai utcában, az egykori Conti utcában, amit arról a Conti Lipót kőfaragómesterről neveztek el a 19. század elején, akinek szántóföldje volt a mostani utcák helyén.
