Pap Gábor: Minden Sár
„Minden sár” – avagy metafizika dióhéjban.
Megnyitóbeszéd rovatunkban a beérkezett kéziratokat a kapott formában, változtatások nélkül közöljük.Megnyitóbeszéd rovatunkban a beérkezett kéziratokat a kapott formában, változtatások nélkül közöljük.Megnyitóbeszéd rovatunkban a beérkezett kéziratokat a kapott formában, változtatások nélkül közöljük.És valóban, hiszen a nyugati filozófia történetének Thalésztól származó első mondata így hangzik: „Minden víz.” Az állítás mögött egy kérdés rejlik: Micsoda minden? És a kérdés mögé egy másik kérdést is odaképzelhetünk: Mi az, hogy minden – valóban ilyen egyszerűen adja magát a valóság, ilyen könnyen összegezhető a sokféleség egyetlen absztrakcióban?
Erre aligha adhatunk elhamarkodott választ; mindenesetre nem ez az egyetlen fogódzónk, ha közelebb akarunk kerülni ehhez az enigmatikus tárlathoz. Ami azt illeti, miközben az egyes művek őrzik rejtélyességüket és megragadhatatlanok, aközben feltűnően sok támpontot nyújtanak az értelmezőnek; a munkák kissé olyanok, mint egy-egy ajándékcsomag, amelyek egyfajta hermeneutikai jóindulattal néznek vissza ránk. Néhány szó tehát Pap Gábor műveihez, azok elé, mellé, alá, mögé, óvatos, de annál lelkesebb léptekkel körbejárva őket – valóban csak (cím)szavak, egyszerre jelezve tétovaságomat és elismerésemet: „vidék”, „anyag”, „szellem”, „tradíció”, „szentség”, „bűn”, „forma” és persze: „herezacskó”. Az utóbbi a lehengerlő megjelenésű Pulykázóra utal, amely anyagkezelésével és gesztusvilágával talán nem is a hagyománytól való elszakadás óhaját, hanem e hagyományhoz való viszony újragondolásának szükségét közvetíti. Én magam nem tudtam szabadulni a benyomástól, hogy egy Dávid- vagy Vitruvius-parafrázist látok, és persze a hermelin további, meglehetősen konkrét művészettörténeti asszociációkra is alkalmat ad – de vajon mit szólna mindehhez Leonardo?
Egy megjegyzés a vidék fogalmához, amelyről a következőket írja annak első számú teoretikusa, a szerb Radomir Konstantinovic: „A történelem elfeledte a vidéket, ámde ő most megpróbálja privilégiumává változtatni balvégzetét, mégpedig úgy, hogy – szöget szöggel – ő is elfelejti a történelmet, és e felejtés révén, saját maradandóságára fölesküdve örökkévalóvá válik valahol az idő túlpartján.” A régi mese; amit tagadunk, azt megszüntetve megőrizzük. Igen ám, de hagyományos dichotómiáink talán mégiscsak elégtelenek; talán túl egyszerű, túl csábító úgy gondolni, hogy a civilizáció és a kultúra csupán törékeny cukormáz az ember eredendően animális, agresszív és regresszív természetén. Ebben a képben paradox módon mégiscsak az elvileg lekicsinyelt kultúra gőgje tükröződik; ahogyan az anyag is szellemi, hiszen puszta elgondolása és tapasztalata is a szellem teljesítménye, úgy a kárhoztatott barbárság is a kultúra produktuma, valamiféle önlegitimációs program – lefordítva a mű nyelvére: a Pulykázó népies szelleme nem csupán megbecsteleníti nemi szervével a szűzies hermelint, de éppúgy meg is erősíti annak szentségét. Kettejük – az „alantas” és a „szép”, a „tisztátalan” és a „tiszta” – viszonya nem egyszerűen kodependenciát feltételez; inkább olyanok, mint két szembefordított tükör, ahol is mindkét fél a másiknak köszönheti, hogy – a mindenkori másik felől nézve – elérhet önnön lehetőségeinek végtelenjéig.
Pap Gábor művészete egy nagy erejű és szokatlan elképzeléssel szembesít – talán fordítva áll a dolog, és talán a vidék, az anyag, a bűnös ösztönök: mindez nem a mélyben bugyogó realitás, hanem ellenkezőleg, maga a sötét cukormáz. Az európai kultúra állandósult, történetfilozófiailag konkretizálva nagyjából száz éve tartó agóniájának elviseléséhez és egyáltalán át- és túlélhetővé tételéhez mindenbe belekapaszkodunk, amibe csak tudunk. Felértékelődik a piszok, a szemét, a trágya, felértékelődik a sár – de nem azért, hogy mindent saját alaktalanságára kárhoztasson és végső soron megsemmisítsen, hanem azért, hogy új formáknak adjon életet.
A szobrok mellett a vásznak is alapvetően az ismert dichotómiák felforgatására és továbbgondolására sarkallnak. Amíg a sárral és lóürülékkel dolgozó művész a Tarr Béla-féle hol joviális, hol felettébb mélabús rurális misztikát is revitalizálja, addig a festő Pap Gábor stílusvilága az amerikai neodada és az absztrakt expresszionizmus elegyét oltja be a nemzetek felett átívelő hitványsággal. Forma és bomlás, epifánia és genitáliák; mindez pedig nem multi-, hanem intermediális eszközökkel: a szerzőt nem annyira a médiumok konkrét anyagisága, hanem a mesterségesen egymáshoz kapcsolt médiumok közti hasadások és hézagok foglalkoztatják. Az anyagtalan anyag neve: sár, ami itt talán nem is az esőáztatta puha, termő humuszra, hanem a vér és az ondó sajátos keverékére utal. Ezek a művek a szakrális szimbólumoktól a pornográfiáig mindent magukba integrálnak: anyaguk a föld exkrementuma, viszolyogtató felesleg, átkozott rész.
Napestig lehetne sorolni az itt bemutatott munkák művészettörténeti kapcsolódásait, tudatosított vagy tudattalan ihletforrásokat, a hagyomány el- és kisajátításának, át- és felülírásának gesztusait; egyetlen példát említek: a színkezelés, illetve a szakralitás kódjainak eltörlése és egyazon lendülettel történő újrateremtése számomra Cy Twomblyt idézik. Miután minden elveszett, minden jelenvaló; visszatérve a preszókratikusokhoz, mint a legenda szerint Hérakleitosz megjegyezte látogatójának, aki csalódottnak tűnt kopár otthona láttán: „Az istenek itt is jelen vannak.” Úgy vélem, ezekben a művekben, a köztük lévő hézagokban is jócskán lelhetünk istenekre, ha nem is feltétlenül azokra, akikhez szívesen fohászkodunk. Nem mellesleg a Pulykázónak létezik egy erőteljes folklórtörténeti előzménye – illetve teremtéstörténeti allegóriája –, mégpedig a zsidó hagyomány góleme; a „gólem” eredetileg „butát”, „magatehetetlent” jelent; az agyagból megalkotott lény alapvetően az ember szolgája, de „meghibásodása” esetén szembefordul teremtőjével. A Pulykázó többszörös megragadhatatlanságában – alakuló-rothadó materialitásában – éppúgy ott van Bernininek az időt térré sűrítő – az időbeli folyamatokat a különböző nézőpontokkal megfeleltethető – technikája, mint Rilke Apolló-torzójának fej nélkül is fürkésző tekintete: „Ám a / csonka test mégis izzik, mint a lámpa, / Melybe mintegy visszacsavarva ég / Nézése.” (Hogy ez a „nézés” milyen fenyegető és sürgető lehet, arról maga az alkotó tudna mesélni, aki néhány hétig egy szobában volt kénytelen aludni teremtményével, mely a legnyomasztóbb éjszakai órákban sem vette le róla a tekintetét.)
Nem tudom, lehetséges-e kétszer harminc négyzetméteren, alig tucatnyi művel megteremteni az esztétikai tapasztalat olyan sűrűségét, amelyben egyáltalán esélyünk nyílik a hagyomány, és azon keresztül a jelenünk radikális kifaggatására – de ha lehetséges, akkor talán úgy, ahogyan itt látjuk.
Elhangzott 2024. május 23-án.
Pap Gábor: Minden Sár
Einspach Fine Art & Photography, Budapest
Megnyitóbeszéd rovatunkban a beérkezett kéziratokat a kapott formában, változtatások nélkül közöljük.