Nehéz szavakat morzsol a szél hamuvá
Horváth Ádám ma záró Nehéz szavakat morzsol a szél hamuvá című kiállításáról Bence Bettina kurátori reflexióit közöljük.
Horváth Ádám műveiben a természet egy misztikus világ árnyékában jelenik meg mint menedék, idilli környezet. Nehéz megítélni, hogy a megfestett táj, amely elénk tárul, mennyiben valóságos. Ez a környezet leginkább olyan érzést kelthet, mintha egy organikus struktúrákból építkező, színes, folyamatosan formálódó, alakváltó entitás lenne. Ez az illuzórikus, térben és időben meghatározhatatlan táj a múlt rögzítésére törekszik, egy olyan földtörténeti kort idézve meg, amelyben nem az ember volt a domináns destruktív természetformáló tényező. E teátrális jelenetek pedig érzéki élmények alapján építenek újjá egy vágyott, múltbéli, természeti állapotot.
A lírai hangvétel megmarad, miközben eszközöket, jelenségeket, szituációkat láthatunk egy letűnt korszak megörökítéséből, vagy akár egy különös utópia megformálásából. Atmoszférikus vonzerejét ezeknek a képeknek a szimbolikus megjelenésük adja. Horváth Ádám festményeiben a jelenről alkotott benyomásai jelennek meg, szembenézve a környezet kíméletlen degradációjának tapasztalatával. A művek sötét hangoltsága, illetve képi nyelve a természettel és a közösségekkel kapcsolatos megrettenés, védtelenség érzetét erősítik. Összhangban az élővilággal – fokozottan érzékenyen a környezeti zavarokra – az emberközpontúság meghaladására törekszik. Mindennek hatására a tudományokkal ellentétes megoldásokat kell keresnünk, amelyek egészen a misztikumig vezethetnek el.
Horváth Ádám jelen önálló kiállításán csak festmények szerepelnek, korábbi években készült és egészen friss képek is bemutatásra kerülnek. Műveinek forrása a misztikába vesző természet, amelyet sorozatai mindig egy-egy friss aspektusból vizsgálnak vagy fedeznek fel. A Guardian Of The Frozen Souls (A fagyott lelkek őrzője) című kép a Fekete hattyú elméletre utal, amely egy természettudományi felfedezésen alapul. A metafora egy olyan eseményt ír le, amely meglepetésszerűen következik be, jelentős hatással jár, és gyakorta utólagosan válik csak racionálissá, és egy ősi mondáson alapul, amely feltételezte, hogy fekete hattyúk nem léteznek – ez a mondás teljesen új értelmezést nyert, miután Ausztráliában mégis felfedezték őket, ezzel megmutatva, mennyire limitált az érzékelésünk, amelyet a megfigyeléseinkre alapozunk. Következtetéseink bármikor tévesnek bizonyulhatnak egyik pillanatról a másikra.
Egy egészen más jellegű megfigyelésen alapul a Diversity Of Heliotropism (A heliotropizmus sokfélesége) című alkotás. A heliotropizmus az a folyamat, amely alatt a helyhez kötött növények mozgásukban a Nap sugarai felé fordulnak. Ösztönként is gondolhatunk erre a helyzetre, ahogyan az élő szervezet egy külső inger felé törekszik, mert az biztosítja számára a fejlődés/életben maradás lehetőségét. A Smell Of The Ancestors Campfire (Az ősök tábortüzének illata) című festmény iránytűként keres és egy érzékszervi tapasztalat alapján kísérel meg visszatérni menedékébe, egy vágyott és otthonos múltbéli állapotba...
Horváth Ádám: Nehéz szavakat morzsol a szél hamuvá
Horizont Galéria, Budapest
Kurátor: Bence Bettina
2023. április 12 – 2023. május 10.