Artmagazin
artmagazin_131_cover.jpg

Artmagazin 131

Címlapunkon egy kockát láthatnak abból az 1974-es performanszfilmből, amelyben Rebecca Horn mindkét kezében ollóval, szimultán vágja a haját. A kép még csak egy szép szemű nőt mutat, de a filmben pár pillanat múlva az ollók „lábai” a szemétől pár milliméternyire fognak táncolni, ami utalhat akár arra is, mekkora kockázatot jelent minden kilépés a megszokott keretekből.
Már régóta itt a Gerhard Richter-kiállítás Budapesten. A Richter-jelenséget elemezzük is, de közben összeállítást közlünk olyan német kortárs (nem utolsósorban Richter-kortárs) művésznőkről, akik közül bármelyiket szívesen látnánk Budapesten. Róluk a legkevesebb, ami elmondható, hogy kiléptek a hagyományos női és művészeti keretek közül. Rebecca Hornért egyébként most elég lenne Bécsbe eljutnunk, Rajk László, a Kis Varsó és Schmied Andi kiállításáért pedig csak a Paulay Ede utcába, Rajk László egykori műtermébe, ami Art Departmentként megkezdte nyilvános működését. Egy másik szubjektív archívumért pedig Pannonhalmára, az apátság múzeumába mehetünk, ahol a természettudományos és a hiten alapuló gondolkodás ütköztetése/összebékítése zajlik. A Kiscelli Múzeumban különleges életút állomásait kísérhetjük nyomon egy, az Európai Iskola művészeinek munkáiból válogatott mappa kapcsán, visszaugorva abba az időbe, amikor még cipelni kellett a műveket a maguk valójában, és csak a belőlük sugárzó energiában lehetett bízni, ha valaki mondjuk Párizsban vagy bárhol a világ másik részén a művészbarátainak akart kiállítást szervezni. Baranyay András művészetének lényegét szeretnénk az olvasó elé tárni, amikor közöljük egy 1999-es szakdolgozat egy fejezetét. Az időbeliség, az emlékezés és a művészi alkotás viszonya egészen kivételes módon bomlik ki ebből a szövegből, amiben a romantika és a bánat fogalma is megjelenik, hogy tökéletes hátteret biztosítson az olvasónak egy nem könnyű életmű megismeréséhez. Aztán jöjjenek a fiatalok – igazi felüdülés olyan művek sorát áttekinteni, amelyek az egyes elméleteket, koncepciókat, szisztémákat szó szerint véve jönnek létre. Végül még egy lista: a Szinyei Merse Pál műveit, élettörténetét érintő hamisítások tipológiáját is közöljük – ez már a második rész, amelyben a műbírálat nehézségeit jól példázza, hogy egyes képek esetében még maga a szakértő is elbizonytalanodik.
És e számunk bónusza: egy 15. századi festőnő, Irene, munka közben – egy illuminációról!
Topor Tünde

ARTANZIX

KIÁLLÍTÁS
P. Szűcs Julianna: A stílus: az ítélőerő – Gerhard Richter a Nemzeti Galériában

MŰVÉSZ/NŐK
Topor Tünde – Winkler Nóra: Erős mozgások a Richter-skálán túl. Rebecca Horn, Rosemarie Trockel, Katharina Grosse, Maria Eichhorn, Alicja Kwade, Isa Genzken
14 

KIÁLLÍTÁS
Mélyi József: Lehetséges együttható – az Art Department nyitó kiállítása
26 

TANULMÁNY
Szilágyi Gábor: A „varázseszköz” – Baranyay András képeiről
32 

PORTRÉ
Urbantsok Tímea: Pólya Zsombor olvasata
44 

KIÁLLÍTÁS
Lépold Zsanett – Szilágyi Róza Tekla: Vita activa – vita contemplativa. A Pannonhalmi Főapátság Szubjektív archívum és Láthatatlan spektrumok című kiállításairól
50 

KIÁLLÍTÁS
Radák Judit: Nézünk, mint a moziban. A Makarius-mappa a Kiscelli Múzeumban
60 

TANULMÁNY
Szinyei Merse Anna: Őszi nagytakarítás. A Szinyei-hamisítások tipológiája II.
66 

GUTENBERG-GALAXIS
Forgács Éva: Dimenzióváltások
Szilvitzky Margit: A négyzet megtalálása. Művek 1968–1988
76 

ANZIX
Fáy Miklós
78

ARTMAGAZIN ONLINE
Művészetkritika az Instagramon
80