Artanzix / 102

Lépold Zsanett, Zolnai Dóra és Mayer Kitti

ROBOTKALAUZ

Az elmúlt években a technológia rohamos mértékű fejlődése a robotika fogalmának átértékelését eredményezte. A mindennapokban egyre hangsúlyosabban jelen lévő drónok, algoritmusok és intelligens érzékelők alapvető változásokat hoztak életünkbe. Talán ez is oka annak, hogy az emberek ellentmondásosan viszonyulnak a robotokhoz: a vélemények a lelkesedés és a kritika, a robotokkal elképzelt jövőkép pedig az optimista utópia és a pesszimista disztópia között ingadozik. A genti Design Museum kiállításának középpontjában az ember és a technológia kapcsolata áll, és párbeszédre, együttgondolkodásra invitálja a látogatókat felvillantva azt is, hogy miként formálja a robotika feltartóztathatatlan tempóban fejlődő technológiája jelenünket és jövőnket. Találkozhatunk a klasszikusokkal, többek között R2D2-val (Star Wars), HAL 9000-rel (2001: Űrodüsszeia) és még számos sci-fi karakterrel, ugyanakkor előkerülnek az okos kanapék, a 3D nyomtatott székek, protézisek és implantátumok is. A Hello, Robot több mint 200 kiállított tárgy segítségével kalauzol végig a robotika kultúr- és fejlődéstörténetén. (L. Zs.)

Hello, Robot, Design Museum Gent, Gent, 2018. április 15-ig.

Christoph Niemann: Robot Morph, 2016 © Christoph Niemann


Francis Bitonti Studio Inc.: Molekula cipő, 2015, 3D nyomtatás © Francis Bitonti Fotó: Museum of Fine Arts, Boston

 

OROSZ DIZÁJN

A hatvanas évekbeli Szovjetunióban kerülték ugyan a nyugati hangzású dizájn meghatározást, de a jelenség attól még létezett. A „művészi tervezés” vagy „műszaki esztétika” különleges tervezőirodáinak és tudományos kutatóintézeteinek centralizált rendszere behálózta a Szovjetunió tagállamait. A néhány háztartásban még ma is működő torpedóforma Rakéta porszívó vagy a Zenit fényképezőgép a keleti blokk legkeresettebb termékei közé tartoztak, de a hatvanas években gyártott, alig néhány centiméteres Micro rádióért még Nyugaton és a tengerentúlon is sorban álltak. Ha hihetünk a katalógusszövegnek, a Micro népszerűsége mai viszonylatban az iPhonéval vetekedett, így nem véletlen, hogy Nyikolaj Hruscsov is egy ilyen készüléket vitt ajándékba II. Erzsébetnek londoni látogatásakor. A korukat megelőző szovjet tervek közül sok maradt papíron, még több meg is semmisült, mert a tervtárak és intézeti archívumok nagy része ’89 után szétszóródott. Régi munkatársak ugyan sok mindent átmentettek az utókornak, így maradt meg például az úgynevezett PT, azaz Perspektív taxi csinos modellje. A prototípus annak idején moszkvai próbaútján biztatóan teljesített, mégsem került tömeggyártásra. Pedig a különleges tervezésű karosszériának köszönhetően az autó rendkívül tágas volt: az utastér közepén a tolóajtókon keresztül egy mosógépet vagy egy komplett babakocsit is bele lehetett tolni. (Z. D.)

A dizájn rendszere a Szovjetunióban, МОСКОВСКИЙ МУЗЕЙИЗАЙНА (Moszkvai Design Múzeum), Moszkva, 2018. február 28-ig

X távlati taxi 2

A Perspektív taxi (PT) modellje © Московский музей дизайна

 

SZUVENÍR, CSAVARRAL

Friss, szerethető, vicces, vagány – a szuvenír lehet ilyen is, sőt mindez egyben. Sátor Dénes és Sátor Tamás, vagyis a Sator Space tervezőinek hála, olyan hazai emléktárgyak kerülhetnek a dizájnboltok polcaira, melyekre talán mi magunk sem gondoltunk volna. Aligha akadna vásárló, akinek a kovászos uborka vagy kürtőskalács formájú (és illatú!) autóillatosító láttán ne húzódna mosolyra a szája. A HUNCUTS termékcsalád tagjai közül talán ez a két legviccesebb darab, de a kínálatban találunk még variálható panel hűtőmágnest, a míves budapesti csatornafedők mintájára készült fekete nyalókát, a négyes-hatost leképező, villamos alakú sálat (a HÉV- és metróváltozatok már előrendelés alatt), vagy stresszesebb napokra buborékfólia alapú Budapest-térképet is. Az egyébként felvidéki származású Sátor testvérek nevével korábban is találkozhattunk már; ők voltak azok, akik kitalálták azt a tojás alakú Budapest-térképet, amely 2015-ben kiérdemelte a Highlights of Hungary versenyen a legkreatívabb termék megnevezést. Az EggMap fejlesztésére elindított Kickstarter kampány ugyan nem járt sikerrel, de reméljük, hamarosan azt is tesztelhetjük majd. Addig is kíváncsian várjuk, mi olyannal állnak elő a Sátor testvérek, aminek a turisták éppúgy örülhetnek, mint mi magunk. (M. K.)

Egyenpanel helyett variálható lakótelepi életképet kínál a Sator Space hűtőmágnes-készlete © SatorSpace

 

HANGZÓ ÉKSZEREK

Nem mindennapi jelenség az olyan ékszer, ami nemcsak dekoratív, de hasznos is. Az Audiowear kollekció holland tervezőpárosa, Arjen Noordeman dizájner és Christie Wright keramikus két olyan dolgot keresztezett, amit igazán szeret: a kerámiát és a hiphopot. Kalandos út vezetett az ötlettől a megvalósulásig. A szoftverrel megtervezett formákból először 3D nyomtató segítségével készítették el a prototípusokat, de az ékszereket kézzel alakították ki: gipszmintákba öntött folyékony porcelánként nyerték el végleges formájukat. A hangszerként is működtethető kerámiákat aztán megszólaltatták, és az így kapott hanganyagot továbbították DJ-knek, hiphop előadóknak, akik a kísérleti dallamokat tökéletesítették. A zeneszámokat nemcsak lemezen adták ki, de még koncertet is szerveztek a porcelánékszereknek. A Museum of Arts & Design jóvoltából pedig kiállításon is szerepelnek: a xilofon karperec, a pánsíp nyaklánc, a sípfüzér, a gyémánt alakú csörgő vagy a trombita és a güiró alapján készült karkötők most a Tiffany ékszergalériájában láthatók New Yorkban. (L. Zs.)

Noordeman and Wright: Audiowear, Tiffany & Co. Foundation Jewelry Gallery, New York, 2018. február 11-ig.

Arjen Noordeman – Christie Wright: Güiro mandzsetta-karkötő, gyűszűvel, 2010, porcelán, 13 x 8,9 x 8,9 cm © The Museum of Arts and Design. A güiro dörzsöléssel, kaparással megszólaltatott indián eredetű, latin-amerikai hangszer. A hosszúkás üreges test (lopótök, fa, fém) rovátkáin végighúzott pálca vagy fésűszerű eszköz kerregő, surrogó hangot ad.
102 anzix2
Arjen Noordeman – Christie Wright: Gyémánt csörgő-karkötő, 2010, porcelán, aranyfüst, golyóscsapágy, 15,2 x 15,2 x 3,8 cm © The Museum of Arts and Design