ANZIX: Nekik zenél az Idő

Fáy Miklós

A nagy múzeumoknak megvan az az előnyük, hogy ölbe tett kézzel nézhetik az idő múlását. Nem kell nagyon törni a fejüket, az emberek úgyis jönnek, az évszámok változnak, de valami évforduló mindig van. Idén kétszáz éve kezdődött a görög szabadságharc. Talán logikusabb volna a harc befejezését és a független Görögország születését ünnepelni, de idén kétszáz éve került a Louvre-ba a méloszi Aphrodité, népszerűbb nevén a milói Vénusz. Akinek a könyökén jön ki a kartalan szépség, az emiatt nyilván nem szalad Párizsig, de akinek kell egy új ürügy, hogy megint együtt hetyegjen a szerelem istennőjével, az lassan csomagolhat is.

130 fay anzix2

Dominique Papety: Le duc de Montpensier visitant les ruines du temple de Jupiter à Athènes (Montpensier hercege meglátogatja az athéni Jupiter-templom romjait), 1848, olaj, vászon, 332 × 218 cm, © RMN-Grand Palais (Château de Versailles), Franck Raux


Paris – Athènes. Naissance de la Grèce moderne 1675–1919 (Párizs–Athén. A modern Görögország születése 1675–1919), Louvre, Párizs, 2022. február 7-ig

full_005446.jpg
MIT TANÍT ATHÉN?

Adam Szymczyk azzal, hogy pályázatában a Documenta földrajzi és ideológiai központját eltolta Kasseltől, szerette volna erősíteni az esemény és a valóság közötti nagyobb átjárást. A 47 éves lengyel Szymczyk extravaganciája és bevállalós projekjei által vált ismertté, mondhatnánk akár, hogy hírhedtté. A még mindig a válság sokkjából éledező Athén mint második helyszín kiválasztása garantáltan erős reakciókat ígért, melyek nem is maradtak el. Gyakorlatilag az első bejelentések óta fenték rá fogukat a kritikusok, akik tényleg nem kímélték az eseményt a megnyitó után sem. A Documenta szokásos nyugati közönsége és Athén is kétkedéssel várta a történéseket – utóbbi szerint túl kevés, a helyi művészeti közegben aktív és sikeres szakember és művész kapott benne lehetőséget. A kurátori szöveg utal ugyan a görög–német konfliktusokra, mégsem sikerült megvédeni az eseményt a kultúrkolonializmus vádjától. A Learning from Athens (Athéntól tanulni) munkacím kifejezetten a nem helyi közönséget célozza.

full_000362.jpg
Új Akropolisz Múzeum

A jóhoz könnyű hozzászokni. A kínai szervezők diktatórikus precizitása után már-már nehéz elképzelni, hogy a görögök mennyire megcsúsztak az olimpiai előkészületekkel. Egyes épületek például még most sem készültek el. A régóta várt athéni Új Akropolisz Múzeum a jelenlegi tervek szerint például szeptemberben nyílik meg. Bár a megbízhatatlan görög bürokrácia ismeretében nehéz biztosra menni! Pláne, ha a folyamatokat a British Múzeum is hátráltatja.

2014_1121_unnamed-51_large.jpeg
Hogyan kerültek a Parthenón márványai a British Museumba?

A Parthenón szobrait – illetve azoknak egy részét az őket Angliába költöztető, majd 1816-ban a brit kormánynak eladó skót nemes, Elgin 5. grófja után – Elgin-márványokként is ismerhetjük.