Cecilia Alemani, a Velencei Képzőművészeti Biennálé kurátora nem akar „COVID biennálét” szervezni

Mára eléggé hosszú azoknak a képzőművészeti és dizájn fókuszú eseményeknek a listája, amelyek szervezői úgy döntöttek: a pandémia miatt elhalasztják vagy online formában valósítják meg programjukat.

A Velencei Építészeti Biennálé szervezői is úgy döntöttek, hogy az idén esedékes esemény 2021-ben kerül megrendezésre, ami azt is jelenti, hogy a 2021-es Velencei Képzőművészeti Biennálé is csúszik egy évet, 2022-re. Az ARTnews a napokban Zoom interjút készített Cecilia Alemanival, aki a New York-i High Lane Art igazgatójaként és vezető kurátoraként a – most már – 2022-es biennálé élén áll.

Cecilia Alemani elmondása szerint az esemény dátumának módosítása előtt aggódott, hogy kiállításait hogyan lesz képes az új távolságtartási szabályoknak megfelelően átalakítani – valamint aggódott kollégáiért, többek között az építészeti biennálé kurátoráért, Hashim Sarkisért. Annak ellenére, hogy a héten több olaszországi múzeum is kinyitott, valamint az ország teljes területén enyhítették a korlátozásokat, teljesen egyértelművé vált, hogy a résztvevő országok képviselői nem lesznek képesek a helyszínre utazni és megvalósítani megálmodott kiállításaikat.

Elmondása szerint a képzőművészeti biennálét szervező csapat egészen a bejelentést megelőző napokig abban a hitben dolgozott, hogy projektjük az eredetileg tervezett, 2021-re kitűzött dátumon valósul meg.

1024px cecilia alemani

Forrás: Wikipedia

A kérdésre, hogy utazás híján hogyan képes ellátni főkurátori feladatait, Cecilia Alemani elmesélte, hogy jelenlegi szerepkörében a vírus előtt eddig Los Angelesbe, valamint a skandináv országokba tudott elutazni – ahonnan hirtelen kellett hazatérnie, mielőtt lezárták az amerikai határokat. Most Zoom, Skype, Google Hangout és FaceTime segítségével bonyolítja le a személyesen nem megoldható megbeszéléseket és stúdióviziteket. Annak ellenére, hogy sajnálja, hogy sok tervezett utazása így meghiúsult, mégis azt gondolja, hogy a vírusnak köszönhetően a résztvevő művészekkel és művészeti szakemberekkel sok olyan mélyebb témákat érintő beszélgetés is megvalósulhatott az online platformokon, amikről úgy gondolja, amúgy nem történtek volna meg.

A legutóbbi képzőművészeti biennálé a May You Live in Interesting Times (Élj érdekes időkben) címet viselte, ami 2020-ban több szempontból is tagadhatatlan – kérdés azonban, hogy Cecilia Alemani 2022-re tolt biennáléja fog-e reflektálni a most megélt napokra és a vírus okozta változásokra? A válasz nehéz, hiszen nem tudni, mi lesz két év múlva, hogyan fognak lecsapódni a megélt változások a különböző művészi praxisokban, mi fogja akkor foglalkoztatni az alkotókat. Cecilia Alemani egyelőre azt állítja: az érdekli őt is, ami a művészeket foglalkoztatja. Ha ők szeretnének foglalkozni a koronavírussal, akkor az helyet kap az általa kurált biennálén – ha azonban nem, ő maga nem fog kiemelt figyelmet szentelni a koronavírussal kapcsolatos kérdésfelvetéseknek.


full_005668.png
Zólyom Franciska a 2019-es velencei biennálé német pavilonjának kurátora

A 2012 óta a lipcsei kortárs galéria, a Galerie für Zeitgenössische Kunst igazgatójaként tevékenykedő művészettörténészt Sigmar Gabriel külügyminiszter bízta meg a feladattal.