Száguldó Riporter – OFF-Biennále Budapest

Száguldó Riporterünk a hosszú októberi hétvégén az OFF budapesti programjai közül szemezgetett. 

Fotók és szövegek: Mucsi Emese, Rácz Rebeka és Szilágyi Róza Tekla

Az idei OFF-Biennále Budapest egyik „kulcskiállításának” középpontjában a játék áll. A nyolc különböző alkotást három szinten bemutató óriási kiállítótér minden eleme a játék fogalma körül mozog, azt szabadon, tágan értelmezi. Hogyan játszanak a felnőttek, ha játszanak? Mit jelent felnőttként a játék? Miben tér el a gyerekek naiv és ártatlan hozzáállása a felnőttek komoly játékaitól? Mi történik, ha új szabályoknak engedelmeskedünk? Ha megkapjuk a szabadságot arra, hogy magunk állítsunk fel új kereteket? Ilyen és hasonló kérdésekkel játszanak a kiállított művek: láthatunk filmeket, fotósorozatot, installációt vegyes technikából, guruló vasszobrokat és apró rajzokat is.
A sok alkotás közül Kokesch Ádám munkáját emelném ki, mégpedig az installálás sajátossága miatt. A kiállítás egy még meg nem nyitott, és emiatt félkész állapotban lévő kávézóban, kulturális térben látható. Kokesch munkái, a színes elemekből összeépített szobrok elszórva állnak a térben, a padlón, a falakon még az üvegen is – és közben a még építés alatt lévő helyiség falából kiállnak a drótok, a vezetékek, a még be nem fejezett munkálatok miatt. Így a tér, amelyet az állandóan alakítható játékok ideája leng be, öntudatlanul önmaga is a kiállítás szerves része lesz befejezetlensége és alakíthatósága révén.

Játékok népe
Kurátorok: az OFF-Biennále kurátori csapata
Művészek: Baladrán, Zbyněk ; Billing, Johanna; Chetwynd, Marvin Gaye; Ex-Artists’ Collective (Kaszás Tamás és Loránt Anikó ); Kokesch Ádám; Koťátková, Eva; Piotrowska, Joanna; Straub, Jean-Marie és Huillet, Danièle
Helyszín: Három Holló Kávéház, Piarista köz 1.
 

 

Érdemes rászánni az időt arra a három dokumentumfilmre, amelyeket az Imagine Budapest alagsori termében nézhetünk meg. Három különböző alkotó három különböző dokumentumfilmjét láthatjuk, mégis azonnal felsejlik az összefüggés a filmek között. 
Nicoline van Harskamp a koppenhágai Christiania város működését és berendezkedését kutatta, majd mindennek eredményét szövegesítette és egy színész szájába adta, akinek mondandóját végigkísérve a helyszínt is keresztül-kasul bejárhatjuk. 
Giulia Bruno az eszperantó nyelvet és világközösséget vizsgálta, amelynek célja a mindenki számára egyenjogú nyelvhasználat biztosítása lett volna. 
Simon Kati és Vásárhelyi Zsolt munkájában pedig a weimari köztársaság reformpedagógia kísérletként alapított iskoláját ismerhetjük meg. 
Mi a közös tehát a filmekben? A legális alternatív utak keresése, a meglévő rendszer kritikája, kísérletek egy jobb világ és társadalom létrehozására, a demokrácia megvalósítása. A filmek jól illenek a OFF-Biennále keretébe: szinte már önmagukban egy-egy Gaudiopolist alkotnak.

Taking Time
A Critique & Culture e. V. projektje
Művészek: Giulia Beuno, Nicole van Harskamp, Vásárhelyi Zsolt & Simon Kati
Helyszín: Imagine Budapest
 

 

Az acb Galéria kiállítótermébe lépve misztikus ábrák és tárgyak, organikus és absztrakt formák ütköztetése, ismert szimbólumokat idéző képek, jelenre, jövőre és múltra utaló jelek fogadják a látogatót. Gróf Ferenc kiállítását képek, rajzok, tárgyak és egy teljes falat betöltő murália alkotják. A falat sormintaként lefedő színes, szöveg-jelleget imitáló karakterlánc biztosan az anyag emlékezetes elemeként őrződik majd meg. A fiktív ABC rovásírás jellegű betűi először egyszerű dekoratív elemként tűnnek fel. A bordó, fáradt rózsaszín, piros és fekete karakterek a kiállítás kisebb méretű munkáinak szemlézése során mindvégig ott úsznak a látómezőben, mígnem egyszer csak szövegként, értelmezendő és valamilyen rend alapján szerveződő üzenetté állnak össze. Ki alakította és ki használja ezt a nyelvet? Milyen elemekből épül fel az itt is látható betűkészlet? A soha nem tanult, nem használt és cseppet sem ismerős nyelv bizonytalanság-érzetet kelt, így automatikusan kutatni kezdünk emlékeinkben. Itt nyújthat segítséget, hogy a címben látható X-hez hasonló betű egyszerre utal az egyes kihalt nyelvek karakterkészletében használt alul pontos x-re, valamint a xenográfia jelenségére – azaz arra, amikor egy transzba esett személy olyan nyelven rögzít szöveget, amelyet sosem tanult.

Gróf Ferenc:
Helyszín: acb Galéria
 

 

Kós Károlyt, az állatkert építésének vezető építészét magyarnak tartották, annak ellenére, hogy saját építészeti stílusát ő maga erdélyiként határozta meg. Az általa az állatkertbe tervezett műhegy az Első Nagy Háború után az emlékezés helyszínévé vált, hiszen a mintául szolgáló eredeti, az erdélyi Egyeskő már nem tartozott az ország területén látogatható természeti csodák közé. Miért nem az Ararátot, a Mount Everestet vagy a Sínai-hegyet formázza az építmény? Az állatkerti szikla nem is műhegy lenne? Mikre derült fény a Nagy Szikla felújításakor? Mi a transzilvanizmus és a Kalotaszegi Köztársaság?
KissPál Szabolcs három doku-fikciós filmet bemutató kiállításán többek között kiderül, hogy a műsziklát a Trianon utáni gyász és az ország zsugorodásából adódó tolóerő szülte.

KissPál Szabolcs: A műhegyektől a politikai vallásig (Magyar trilógia) 
Helyszín: Politikatörténeti Alapítvány és Intézet
 

 

Az idei OFF másik „kulcskiállítása” az OSA-ban látható, a címe Valahol Európában – Gaudiopolis. A Valahol Európában itt nem csak egy szójáték, a kiállítás valóban a filmben és musicalben is tematizált, Sztehlo Gábor evangélikus lelkész által a második világháborút követően alapított budapesti gyermekköztársaság történetét mutatja be. Mintha egy nagy, háromdimenziós tanulmányban járnánk, az oldalak közt kedvünkre lapozgatva, a legizgalmasabb részeket képek alapján előre véve, aztán mégis hosszan elidőzve a megrendítő szövegtablóknál, a körülmények, a tények felsorolásánál, hogy hány árva, félárva és a szüleitől elszakadt gyerek maradt '45 után teljesen egyedül, hogy kik és hogyan érezték saját felelősségüknek ezt az ügyet, és milyen energiákat mozgattak meg annak érdekében, hogy létrejöjjön ez a kivételes vállalkozás, a Gaudiopolis. A gyerekköztársaságban is tapasztalt műhelyhangulatot az Architecture Uncomfortable workshopjának végeredményei és a hozzá kapcsolódó film idézik meg. A leginkább mégis azon a ponton érthetjük meg, mi zajlott a gyerekfejekben az öröm városában, amikor mindezek után a két, egymással párhuzamba állítva elrendezett videoprojekciót látjuk. Mikulán Dávid kamerája egy budapesti gyerekbanda mindennapjait, rosszalkodásait, egymás közti viszonyait mutatja meg Sanyikával a középpontban. Binelde Hyrcan Cambeck című rövid videója pedig ugyanezt teszi Angolában, ahol négy fiú osztja le egymás közt a sofőr és az utas pozícióit egy homokba ásott cabrio ülésein, mi pedig a „csomagtartóra” helyezett kamerán keresztül láthatjuk-hallgathatjuk ártatlannak tűnő, hollywoodi mondatokat idéző párbeszédeiket egy elképzelt, jobb életről.

Valahol Európában - Gaudiopolis 
Kurátor: Székely Katalin
Művészek: Architecture Uncomfortable Workshop, Binelde Hyrcan, Mikulán Dávid
Helyszín: OSA Archivum
 

 

A freerun, más néven parkour olyan extrém sport, amelyben nincsenek kötött mozdulatsorok és elég hozzá egy futócipő és a mozgást semmilyen mértékben nem gátló, egyszerű outfit. A lényeg az, hogy az – általában lenyűgöző fizikummal rendelkező – freerunnerek a lehető leggyorsabban, leglátványosabban és legkevesebb energiabefektetéssel jussanak el A pontból B pontba. Talán ellentmondásosnak is tűnhet, de pont ezek az alapszabályok határozzák meg a betondzsungelben a gravitációs törvényt meghazudtoló freerunnerek szinte táncszerűre koreografált mozdulatsorát. A freerun suhanás egyetlen igazi akadálya a közterületfelügyelet és a rendőrség. A Telep emeletén működő galériában két lengyel művész – Piotr Wysocki és Dominik Jałowiński – Run Free című videómunkája azt mutatja meg, hogyan közelíthető egymáshoz a két csoport. A két oldal workshopok keretében fogott össze, a közös cél pedig egy közösen kidolgozott és előadott koreográfia volt. Az ellentétes vélemények bemutatásáról és a konfliktushelyzet feloldásáról szóló videó szuperül illusztrálja, hogy a megfelelően megteremtett és megtámogatott helyzetekben milyen gyorsan fakulhatnak az előítéletek.

Piotr Wysocki és Dominik Jałowiński: Run Free 
Kurátorok: az OFF-Biennále kurátori csapata
Helyszín: Telep Galéria
 


kép forrása: OFF-Biennále Facebook
 

Száguldó Riporterünk viszonylag sokat körözött a jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemnek otthont adó BME Z épülete körül. Az OFF-Biennále Budapest programja szerint a Bertalan Lajos utca és Műegyetem rakpart sarkán kellett volna megtalálnia El Hassan Róza Szellő című projektjét. Végül azonban a természetközeli építészeti megoldásokkal, természetes légkondicionálást biztosító, földből és vályogból készült épületekkel 2012 óta foglalkozó El Hassan munkájának már csak az emlékével találkozott. Pedig az itt korábban létrehozott vályogépítészeti kísérlet – egy az építmény alapzatául szolgáló négyzetes struktúra, valamint a mellette elhelyezett kupola-szerkezet – gondolatébresztő történetet és előremutató gondolatokat közvetítettek. A kupola egy MOME-s köztéribútor-tervezési projekt miatt került lebontásra, a talapzat azonban – ha félig letakarva is – még mindig látható. A művész szír nagymamájának kupolás, természetes anyagából adódóan jó hőtartó képességű és gazdaságos házának emlékéből kiinduló, több éve tartó projekt társadalmi közösségvállalássá nőtte ki magát. El Hassan Róza ahol csak tud, hasonló épületeket hagy maga után mementóként. Sőt, a házat ábrázoló rajzot évekkel ezelőtt több nemzetközi segélyszervezethez is eljuttatta mintegy lehetséges, több problémát megoldó menedékház modelljeként.

El-Hassan Róza: Szellő
Helyszín: Bertalan Lajos utca / Műegyetem rakpart sarok
 

 

A Városjáték kiállítás-sorozat címe nagyon találó, mert a több helyszínen látható projekt a neoavantgarde korszakból mutat be olyan munkákat, amelyek kapcsolódnak mind a városhoz, mind a játékhoz. A kiállító művészek között vannak magyarok, nem magyarok, itthonról és a környező országokból, mindenesetre közös bennük, hogy valamikor a szocializmusban, a felülről diktált elvárásokat kikerülve, nehéz körülmények között alkottak, ezért nem meglepő, hogy műveikben az elnyomó rendszer különböző hangvételű kritikái is megjelennek. 
A Trapéz galéria két, egymással szemben lévő falára kerültek fel Tót Endre és a Lakner László munkái: mindkét fotósorozaton az ok nélküli öröm manifesztálódását láthatjuk, a boldogság kinyilatkoztatását olyan helyzetekben, amikor semmi okunk sincs rá. 
Számos alkotásnak központi eleme a szervezett ünneplés, a kötelező felvonulások, az érzelmek szabályozására törekvő abszurd helyzetekre való reflexió. Erre a legjobb példák a Vintage Galériában vannak: Maurer Dóra fotósorozata egy magán-felvonulásról (mesterséges talajon), illetve Sanja Iveković akciója, amely során egy május 1-i tüntetésen ő tiltott területen, a lakásának erkélyén maradt olvasni, és a helyzetet dokumentálni.
Városjáték kiállítás-sorozaton bemutatott művek mind a ‘70-’80-as években készültek, 2017-ben újranézve őket azonban világossá válik, hogy a helyzetek, amelyekkel akkoriban küzdöttek, nincs is olyan messze azoktól a körülményektől, amelyek között ma élünk.

Városjáték
Kurátor: Szörényi Péter
Művészek: Akademia Ruchu; Filko,Stano & Mlynárčik, Alex; Gotovac, Tomislav ; Iveković, Sanja; Koller, Július; Kovanda, Jiří ; KwieKulik; Lakner László; Maurer Dóra; Okas, Jüri; Paripović, Neša; Partum, Ewa;Stilinović, Mladen; Treliński, Jerzy; Tót Endre
Helyszínek:
Csendes Társ (1053 Budapest, Magyar u. 18.) /
Kisterem Galéria (1053 Budapest, Képíró u. 5.) /
Trapéz Galéria (1053 Budapest, Henszlmann Imre u. 3.) /
Vintage Galéria (1053 Budapest, Magyar u. 26.)

 

 

Hogyan van jelen ma Trianon? Mit jelent azoknak, akiknek szülőhazája mára nem létező ország? A környékbeli országokból származó művészek munkái nem a hagyományos értelemben vett műtárgyak, inkább történetek, amelyek személyes tapasztalatokból táplálkoznak. Mindannyiuk országának megváltozott a határvonala 1920-ban és próbálják megfejteni és feldolgozni az ehhez kapcsolódó élményeket, traumákat, szituációkat. 
Mindez azért kapcsolódik az idei OFF-Biennáléhoz, mert a határok elmozdítása olyan új helyzeteket teremtett, ahol át- és felülíródtak az addig ismert szabályok, az új helyzetekhez egyik napról a másikra kellett alkalmazkodni, új játékszabályok szerint játszani – muszájból.

Nekem Trianon
Kurátorok: Don Tamás, Sárai Vanda, Margl Ferenc, Gadó Flóra
Művészek: Benera, Anca & Estefan, Arnold; Chişa, Anetta Mona & Tkáčová, Lucia; Demeter Dávid; Kadan, Nikita; Nagy Csilla; Stefanović, Olja Triaška; Stojićević, Lana
Helyszín: Chimera-Project Gallery (1072 Budapest, Klauzál tér 5.)

 

Kapcsolódó tartalmak:

Száguldó Riporter – Art Capital 2017
Száguldó Riporter – Múzeumok éjszakája 2017
Száguldó Riporter – 2016. ősz / II.
Száguldó Riporter – Gallery Weekend Budapest 2016
Száguldó Riporter – Múzeumok Éjszakája 2016