Ezt nézd! – Sűrű hét

A tavasz közeledtével egyre sűrűbb hetek elé nézünk: elkezdődik a Ludwig Múzeum születésnapi eseménysorozata, részt vehetünk egy nemzetközi fotóanyagot bemutató tárlatvezetésen a Mai Manó Házban, megnézhetünk egy elsőként Berlinben debütáló projektet az ISBN könyv+galériában, vagy találkozhatunk a digitális képalkotás inspirálta festészeti alkotásokkal a Trafó Galériában. A személyes ajánlók sem maradnak el: ezúttal az Új Budapest Galéria és az ICA-D kerülnek előtérbe.

Hétfőn 19:00-kor startol a Nemmivoltunk! Crew művészcsoport kiállítása az ISBN könyv+galériában. A Recess (Szabadfoglalkozás) című projekt a Collegium Hungaricum Berlin meghívása révén valósult meg 2018 tavaszán és a RULES fesztiválon már látható volt egy ötnapos pop-up tárlaton. A kiállításon szereplő művek az alkotók saját iskolai élményeikbe és az ezekhez köthető személyes szorongásaikba engednek betekintést. A projektben a gyermekkor megidézése azonban főként eszköz, valójában a rend, a társadalmi normák témakörét járják körül.


Forrás: facebook.com

Kedden 18:00-kor nyílik a Ludwig Múzeum születésnapi eseménysorozatának első kiállítása. A 2019 februárjában kezdődő és március végéig tartó, Ludwig 30 – Mindig kortárs című, az intézmény 30. évfordulóját ünneplő programdömping Fabényi Julia, a múzeum igazgatójának köszöntőjével indul, majd ezt követően iamyank élő akusztikus ambient koncertjén és koktél partyn vehetünk részt. A február 5. és 17. között látható, Felülírás/Insert Grafitti – utca vs. műterem című kiállításon a főként 80-as évekből származó graffiti és írásos elemeket tartalmazó alkotások szerepelnek. Az első pop-up tárlat a múzeum alapításának évtizedére reflektál, amikor a városi szubkultúra jegyei elkezdtek megjelenni a magas művészetben is.

Csütörtökön 19:00-tól Dobokay Máté tart tárlatvezetést a Mai Manó Ház csoportos fotókiállításán. A Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században címet viselő tárlat a 19. századi alkotók mellett olyan kortárs művészek munkáit vonultatja fel, akik a 19. század első felében tevékenykedő fotográfusok munkáira emlékeztető alkotásokat hoztak létre. A tárlatvezetés érdekessége, hogy Dobokay Máté a napokban Győrben nyílt, A fotográfia anatómiája című, szintén csoportos kiállítás kurátora – azé a tárlaté, ami sok szempontból hasonló problémakört érint, mint budapesti párja. A tárlatvezetésre a [email protected] e-mail címen lehet regisztrálni, a tárgy rovatba pedig az alábbiakat kell beírni: Tárlatvezetés, Vissza a jövőbe – február 7.

Pénteken este No abracadabra címmel nyílik Szinyova Gergő-kiállítás a Trafó Galériában. A digitális képkorszak, a nyomtatás és a sokszorosítás által inspirált absztraktokat bemutató egyéni tárlat a festő legújabb munkáiból válogat. Az itt látható festmények a digitális kép végtelen reprodukálhatóságának kérdéskörét feszegetik úgy, hogy közben a munkákon festészeti gesztusokat is felfedezhetünk.


Szinyova Gergő: Untitled (Daytime Activity), akril, vászon, 120 x 90 cm   Forrás: szinyova.com

Ezt nézd! EXTRA

Topor Tünde:

Szabályosan energetizál, ha megnézi az ember az Új Budapest Galéria Lépték című kiállítását: nemcsak azért, mert a válogatás néhány alig ismert nevet is behoz a jól ismertek mellett, hanem mert annyira komplex az egész. Fényesen értelmet nyer például az elsőre unalmasnak tűnő cím. Hálásak lehetünk, hogy láthatjuk kicsiben, koncentráltan, majd egész falon felragyogni ugyanazt a szín-forma kombinációt (Bak Imre, Király András), vagy azt, mennyire másféle formát ölthet ugyanaz a dolog-gondolat (Iski Kocsis Tibor). Vagy megtapasztalhatjuk, hogyan lépnek kapcsolatba egymással hasonló motívumokat felvonultató művek (például Ember Sári negatív márványmaszkja egy hatalmas fekete Birkás Ákos fejjel). Vagy a kedvencek: Szirtes János egy régi performanszának felvétele és fotódokumentációja, illetve Kokesch Ádám nagyító lencse alá tett, hátulról megvilágított fotóláncolata, aminek a kialakítása lehetetlenné teszi, hogy rajtunk kívül más is nézhesse ugyanabban az időben ugyanazt a képet. Nem mintha irigy lennék, hiszen most is épp azt mondom: ezeket mindenképpen látni kell.


Bak Imre: Fénytörténetek V., 2014, akril, vászon, 210×600 cm   Forrás: budapestgaleria.hu


Lépold Zsanett:

Néhány hete nyílt a Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros tereiben, a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója tagjainak részvételével, a D-terv című kiállítás. A több mint fél éves kutatómunkán alapuló tárlat központi témája maga Dunaújváros volt, így az alkotások többsége a város történetének kortárs olvasataival, mai szerepeivel, míg néhányuk a város jövőjének vízionálásával foglalkoznak. A korábbi korszakok nyomait megidézők sorába tartozik A Fehér Vera is, aki megpróbált felrajzolni a városra egy vörös csillagot műhold és autóstérkép segítségével. A helység folyamatos átalakulása azonban ezt nem tette lehetővé, így a végeredmény egy deformált alakzat lett, levetve magáról a vörös szimbólumot. Pólya Zsombor dokumentatív munkája során Dunaújváros összes elérhető alkotását lefotózta, és akkurátus rendszerben prezentálta a városi gyűjteményt. Az egy térbe tömörülő műegyüttes 3 elkülönülő falon helyezkedik el, ami 3 terepet takar: köztéri alkotásokat, az ICA-D gyűjteményének darabjait, valamint várostörténeti relikviákat. Martinkó Márk a helység 50-es évekbeli születésére, nehézipari jelentőségére helyezte a hangsúlyt, és az acélöntödében rögzített több órányi hanganyag zaját használta fel, hogy létrehozzon egy új, futurisztikus városi makettet, mely audiojel átalakításával, majd 3D nyomtatással nyerte el végleges formáját. Az egykori szovjet utópikus elképzelésekre alapozva Lázár Dórit a jövő érdekelte Dunaújvárossal kapcsolatban. Ezúttal a helység legfiatalabb generációja mutathatta meg, hogy ők miként képzelik el a jövő városát, melyet a művész által meghirdetett rajzpályázaton formálhattak meg. Lázár Dóri a zsűrizésnél nem a rajzkészségre, hanem sokkal inkább az ötletességre helyezte a hangsúlyt – a 3 nyertes pályamű vaslapra gravírozott formában meg is található a kiállítótérben.


Pólya Zsombor   Forrás: facebook.com