BACKUP – Biztonsági mentés, Kokesch Ádám kiállítása a Kassák Múzeumban

Kokesch Ádám a modernitás tárgykultúráját és az absztrakt művészet hagyományait eredeti módon gondolja újra, az absztrakt művészet esztétikáját köti össze egy képzeletbeli csúcstechnológia dizájnjának az esztétikájával.
 

A klasszikus modernizmus purista esztétikája kezdetben párhuzamosan fejlődött a modern dizájnnal, belsőépítészettel, tárgyformálással, ez a jelenség a huszadik század elején a Bauhaus tevékenységében artikulálódott először.

Kokesch Ádám elsősorban azt a kérdést veti fel munkáiban, hogy mai szemmel összefüggés teremthető-e a klasszikus modernség és a modern dizájn párhuzamos fejlődésének a mintájára a mai radikális dizájn esztétikája és a radikális képzőművészet között?

A technológiai fejlődés páratlan dinamizmusával a dizájn haladási impulzusai egy művészeten kívül eső területről érkeztek és ezzel elképesztő fejlődésen ment keresztül. A dizájn a technikával, technológiával került szoros értelmezési viszonyba, alakította ki sajátos kommunikációját, nem utolsó sorban a funkcionális értelmezés kifinomultságának a csúcsra járatásával egy eliter pozíciót vívott ki magának.

De mi van akkor, ha a dizájn meg van fosztva ettől az értelmező-kommunikáló szerepétől? Puszta díszítménnyé válik? Kokesch Ádám munkái technikai hamisítványok, imitációk, „halandzsák”, amiből azt sejtjük, hogy a radikális dizájn és radikális képzőművészet összefüggéseit vagy e viszony fiktív voltát igazán egy ironikus kapcsolatrekonstruálási kísérletben érthetjük meg mélyebben.

Kurátor: Őze Eszter, lszi Sasvári Edit
Design: Rudas Klára

A kiállítás megtekinthető: 2015. november 20. – 2016. február 14.
Kassák Múzeum (1033 Budapest, Fő tér 1.)

Kapcsolódó tartalom:
Oltai Kata: Biennial of Quadrilateral - Hagyományteremtő kezdeményezés Rijekában
Topor Tünde: Kortárs művészeti krétakör, Ki szereti jobban a műveket, a gyűjtő vagy

///

Ádám Kokesch has an original take on the object culture of modernity and the traditions of abstract art, linking the aesthetics of abstract art with the aesthetics of imaginary high-tech design.

The purist aesthetics of classical modernism initially developed in parallel with modern interior design, product design and graphics. It was a phenomenon which first gained articulation through the work of the Bauhaus in the early twentieth century.

Kokesch above all examines the question of whether the parallel development of classical modernity and modern design, as we see it now, can serve as a model for creating a connection between today’s radical design aesthetics and radical art.

The upsurge in technological development caused design to progress by impulses from outside art and set off astounding advances. Design acquired a special interpretative relationship with technology, devised its own communication, and carved out an elite position by bringing the refinements of functional interpretation to new heights.

But what happens when design is deprived of its interpretative-communicative role? Does it become mere decoration? Kokesch produces technical fakes and imitations, actually ironic experiments in reconstructing the relationship between radical design and radical art. Through their “blether”, these art works seem to deliver a deeper understanding of that connection, or indeed of its fictive character.

Curator: Eszter Őze, lszi Sasvári Edit
Design: Klára Rudas

on view:  20. November 2015 –  14. February 2016
Kassák Múzeum (1033 Budapest, Fő tér 1.)