EZT NÉZD! – Kiállítások országszerte

A héten a budapesti megnyitók – PINCE és acb Galéria – mellett a szentendrei MANK Galéria és a debreceni MODEM kiállításait ajánljuk. A szerkesztőség személyes véleményei ezúttal a Vasarely Múzeumra és a Ludwig Múzeumra fókuszálnak.

Kedden 18:00-kor startol Kádár Emese No-line című kiállítása a PINCE-ben. A digitális rajzokon alapuló, kézzel szőtt kárpitokon olyan helyzetek jelennek meg, mint a közterek kibillentése a mindennapi szituációkból, vagy az ismerős és az ismeretlen, a figyelemreméltó és a szokványos határvonalán egyensúlyozó események. Mindezt a digitális világ és a kézimunka közötti távolság szemléltetésével dolgozza fel Kádár Emese.

Szerda estére egy szentendrei programot ajánlunk: 18:00-kor kezdődik a Design és Biztonság című kiállítás megnyitója. A tárlaton a Gruppo Tökmag művészcsoport modern börtönépítészettel foglalkozó projektje kerül bemutatásra. A számukra legizgalmasabbnak talált létesítmény egy strasbourgi büntetés-végrehajtási intézmény, ami változatos építészeti motívumokkal rendelkezik, és olyan képzőművészeti asszociációkra ad lehetőséget, mint Hans Richter, Frank Stella, Victor Vasarely vagy a Memphis csoport munkássága. A kiállításon az ezekre az elemekre reflektáló objektek mellett megjelenik egy tabló is, amin a börtön lakói, a rabok véleményezik az épületet rajzokon keresztül.

Csütörtökön 19:00-kor az acb Galéria három új kiállítással jelentkezik. Az acb NA-ban, A világ prózája című kiállításon Nádor Katalin kísérletező, lírai hangvételű absztrakt fotográfiáival találkozhatunk. Eközben az acb Attachment terében Várnagy Tibor Tévé Tűz Malevics című tárlatát tekinthetjük meg. Az 1985 és 1988 között készült kamera nélküli fotók három, különböző technikával létrehozott sorozatot ölelnek fel. Az acb Galéria kiállítóterében pedig Batykó Róbert Red Eye című anyaga debütál. A művész elmúlt éveire jellemző témák – mint a digitális kódolás hibáiban rejlő poétika, valamint a digitális képfeldolgozás melléktermékeinek festészeti potenciálja – mellett az új sorozat már a poszt-digitális festészet alapkérdéseire is reflektál.

No photo description available.
Nádor Katalin   forrás: facebook.com

Szombaton érdemes Debrecen velé venni az irányt, hiszen egy nyitóeseményen és egy finisszázson is részt vehetünk. 16:00-kor kezdődik az Antal-Lusztig-gyűjtemény jubileumi kiállításának záróeseménye: emlékidéző beszélgetéssel és tárlatvezetéssel búcsúztatják a tárlatot. A beszélgetésen Nagy T. Katalin művészettörténész, a kiállítás kurátora mellett Fekete Nagy Béla festőművész és fia, Fekete Mihály, valamint Antal Péter műgyűjtő és Várkonyi György művészettörténész lesz jelen. Szintén 16:00-kor kezdődik az intézményben az Megy, Megáll, Marad című tárlat nyitóeseménye, amin Szombathy Bálint szépségkutató tart tárlatvezetést, amit egy beszélgetés követ a kiállító művészekkel.

Image may contain: night
Forrás: facebook.com

 

EZT NÉZD! EXTRA


Winkler Nóra:

Vannak a képzőművészet körül különösen romantikus kifejezések, amiken át a művészlét hétköznapon-felülisége extrán felcsillog. Ilyen a titokzatos műterem, a rezidencia program, de nekem leginkább a nyári alkotótábor. Nemcsak amiatt, hogy annak, aki dolgozik – a pedagógusokat leszámítva – a nyár már nem három hónap felhőtlen szabad lét, hanem mert ezeknek az együtt töltött, vezetett alkotói táboroknak a történetéből másképp láthatunk rá a művészetre. Eleve sortban, atlétában ritkán látod a klasszikussá érett kortársakat. És amúgy is, egyenként ismerjük a művészek pályáit, egyetlen szál alakulását követjük, és persze tudjuk, hogy párhuzamosan halad egy korosztály, de egyszerűen másképp nézünk rájuk, amikor ezek a szálak egymással összecsomózódva mutatkoznak. És a bonyhádi nyarakon, az ötvenfokos gyárban, meg az árnyékos kertben együtt dolgozott ez a generáció: tanult, gondolkozott, megbeszélt, kipróbált, erőlködött, kapcsolódott, vitatkozott – a legjobb dolgok. A Vasarely Múzeumban az Égetett geometria kiállításon zománcművészeti kísérleteik eredményei élénken vibrálnak a falakon; hatalmas felületek direkt színekkel, csíkok és geometriai elemek, ismétlődő formák, és pár egészen szívszorítóan kozmikus látvány. Arra is rálát az ember, mit jelent egy olyan mester, mint Lantos Ferenc, hogy pontosan mi tud születni abból, ha valaki komolyan veszi a dolgát, és igazi fontos lehetőségeket teremt, kreatív világokat nyit meg a tanítványai előtt. Külön bónusz, hogy a kapcsolódó Gameometryn kicsit át is lehet ezt élni, az egész kiállítás egy invitáló, kreatív foglalkoztató, geometriai elemekkel való kísérletezés. Egyedül az zavart meg, hogy egyes képek, szobrok mellett piros pötty matricák vannak, ez a művészeti vásárokon azt jelöli, hogy a művet már eladták, szóval meglepett, hogy itt venni is lehet, na de kiderült, azok pont a sérülékeny munkák, amikhez kérik, ne nyúljunk.

Image may contain: indoor
Égetett geometria   forrás: facebook.com


Szillágyi Róza Tekla:

A Ludwig Múzeum harmincéves fennállását ünneplő kiállítását bevezetve, a múzeum első emeleti kiállítóterének nyitótermében, a Gruppo Tökmag duó munkája mellett Brückner János hatalmas, a nagy belmagasságú tér egyik falának teljes egészét betöltő színezője fogad minket. Brückner korábbi munkáihoz hasonlóan a látogatók itt is a művész instrukciói mentén színezhetnek. A kép jelenlegi állapotát és állását sajnos nem ismerem – az viszont biztos, hogy a megnyitón a néhány politikai töltetű szöveges és a személyes indíttatású szerelmes firkaüzenet mellett kulturáltan teljesített a közönség. A mű magasabb részeinek megrajzolásához létra is van a helyszínen, sőt, a kreatív folyamat közben (többek között) a művész útmutatásainak köszönhetően azt is megtudhatjuk, hogy mi a hazai átlagmagasság. Habár nem tudom, hogy a színező milyen formát ölt majd, és álhíreket sem szeretnék költeni, személyes tippem, hogy valamiféle arcképre számíthatunk – gondolom ezt a színezőre helyezett, egy esetlegesen kialakuló portré szempárjaként is értelmezhető, Brückner dunaújvárosi egyéni kiállításán már látott két falióra miatt.


Fotó: Artmagazin