Ezt nézd! – Hétfőtől csütörtökig

A hétre három kiállításmegnyitót ajánlunk: a Capa Központ „hibás” fényképeket felsorakoztató anyagát, a BORD Építész Stúdió pályázatának nyerteseit bemutató tárlatot a Faur Zsófi Galériában, valamint az idén nyolcvanéves Bak Imre jubileumát ünneplő kiállítást az acb Galériában. Plusz egy előadást is javaslunk, a Közép-európai Egyetem (CEU) és a Kortárs Műgyűjtő Akadémia (CCA) Szabadegyetemét. A héten Lépold Zsanett osztja meg gondolatait, hogy miért érdemes ellátogatni a Budapest Galéria csoportos kiállítására.

Hétfőn 18:00-kor új kiállítással jelentkezik a Capa Központ. A hibáinkkal együtt című csoportos tárlat A Fehér Vera és Altnőder Emese alkotásait mutatja be, amik technikai értelemben hibás fényképeket jelentenek, míg tematikus értelmezésük az (ön)elfogadásra utal. Az alkotók a fényképezőgép különböző funkcióit (ki)használva hozzák létre egy egyszerre hétköznapi és különös világ többrétegű és többértelmű képeit.

Image may contain: one or more people and ring
A Fehér Vera, Forrás: facebook.com

Kedden 17:30-kor folytatódik a Közép-európai Egyetem (CEU) és a Kortárs Műgyűjtő Akadémia (CCA) Szabadegyeteme. Az esemény Bencsik Barnabás művészettörténész, kurátor, galériavezető Az érinthetetlenségétől megfosztott műtárgy – Lakner Antal interaktív installációi című előadásával indul, majd Mérai Dóra művészettörténész, régész, kulturális örökség szakértő Vizualitás, anyagi kultúra és emlékezet című előadásával zárul az első esemény. A program további részletei és a regisztráció az alábbi linken érhetőek el.

Szerdán 18:00-kor a BORD Építész Stúdió pályázatának nyertesei mutatkoznak be a Faur Zsófi Galériában. A DECODE-on két kategória képviselteti magát: az egyik az építészet (Andróczi Alexandra, Dendel Niki és Hosszú Bözse, Gallyas Luca és Borsai Szandra, Gyüre Lilla, Juhász Hajnalka, Kazi Zsolt, Miklós Hanna-Ingrid és Molnár Ferenc Dávid) és a másik  a művészet (Bernáth Dániel, Gosztola Kitti, Horváth Ági, Horváth Csilla és Király Attila, Juhász Kinga, Martinkó Márk, Om Bori és Varga Viktor)

Csütörtökön 18:00-kor az acb Galéria is új kiállítással jelentkezik. A BAK 80 az idén nyolcvanéves Bak Imre jubileumát ünnepli: a Galéria terében a művész legújabb, 2019-ben készült művei mutatkoznak be, míg az acb NA-ban és az acb Attachmentben válogatást láthatunk az 1960-as és 1990-es évek közötti időszak több festői perióduson átívelő anyagából, olyan művekre fókuszálva, amelyeket soha, vagy évtizedek óta nem láthatott kiállítva a közönség.

Ezt nézd! EXTRA
Lépold Zsanett:

Napjainkban, a „post-truth korszak”-ban – amikor a tárgyilagos tények háttérbe szorulnak az érzelmeken, személyes hiten alapuló érvekkel szemben – egyre kevésbé vonzó a fikció, egyre inkább szomjaznak az emberek az igazságra. Ezzel az általános helyzettel/vélekedéssel megy szembe a Budapest Galéria Képzeljétek el. Választott múltak, felforgatott tények című kiállítása. Azt azért le kell szögezni, hogy a kiállító művészeknek nem a megtévesztés a céljuk, hanem hogy az emlékfoszlányoknak, az olykor hézagos történeteknek kontinuitást biztosítsanak, s így egy tágabb perspektíva rajzolódik ki a néző előtt. Ilyen Ieva Epnere fotósorozata, amivel dédnagymamája életét rekonstruálja, egy olyan rokonét, akit nem ismert. Az a kevés információ, amit megtudott róla, adta az alapot, hogy létrehozza a dédszülő elképzelt helyzetképeit: ezáltal nemcsak kiegészíti a házagos életutat, hanem új emlékképek is keletkeznek, egy árnyaltabb történet öröklődik tovább a családban. Esterházy Marcell is egy számára ismeretlen személy megidézését tűzte ki célul. A Fillér utcai lakásuk egykori lakója, Sebestyén János orgonaművész hátrahagyott tárgyait helyezi a szemlélődés középpontjába, hogy a gazdátlan emlékek korrajzként, az apró momentumok segítségével egy elképzelt életútként jelenjenek meg Esterházy sajátos elrendezésében. A kisajátított tárgyak két, egymással szemben elhelyezkedő falat kaptak, rávilágítva arra, hogy a tárgyak között milyen gyakori az ismétlődés. Fel is merülhet a kérdés, hogy hol van itt a fikció – leszámítva azokat gondolatokat, amelyeket a tárgyak előidéznek a nézőből, s így rátapadnak az orgonaművészről alkotott képre –, de aztán kiderül, hogy nemcsak Sebestyén, hanem Esterházy nagypapájának tárgyai is helyet kaptak a falon, tökéletesen beleilleszkedve a kompozícióba. Hogy melyik kié, azt csak a művész (és családja) tudhatja, de nem is számít, hiszen egy korszak, egy generáció portréját rajzolja meg tárgyak segítségével. A kurátorok – Erőss Nikolett és Gadó Flóra – széles merítése a hazai és nemzetközi színtér különféle aspektusait sorakoztatja fel, hogy bebizinyítsák, a fikció alkalmazása fontos szerepet tud játszani egy történet, téma kibontásában, jobb megismerésében, valamint újabb kérdések és válaszok felvezetésében.



Ieva Epnere: Majdnem ott voltam (I Was Almost There), 2012