Ezt nézd – Az építész festményei és a festő strandja
Az Art Departmentben Nagy Bálintot, az ENA Kornerben Omarát, az acb Galériában Kelemen Károlyt ajánljuk a heti kiállítás-túra állomásaiként.
A Paulay Ede utca 19-ben, Rajk László egykori műtermében pénteken nyílt az Art Department új kiállítása, amely Rajk barátja, Nagy Bálint otthonát és gyűjteményét, a Hajós utca 39-et idézi meg. Belépve Nagy Bálint Iványi Gábornak tervezett temploma, a békásmegyeri Megbékélés házának makettje (Kocsis Ferenc) áll szemben Jovánovics György Az építés szelleme katedrálisával. Ha a makett mellett nyíló szobába lépünk, Bálint otthonának fotódokumentációját látjuk: a 2005-ben felújított lakással szemközti helyiségben működött 1994-től a Nagy Bálint és Társai építésziroda, a pincében 2001-től az N&n Galéria. (És korábban itt székelt a Művészeti Alap Jogi Osztálya is.) Ha Jovánovics katedrálisa felé indulunk, a fényképeken is látott, a lakáson egykor végigfutó műtárgyakat találjuk az N&n Galéria gyűjteményéből és a tizenkét év során a Fuga kiállítói által ajándékozott képekből. A teljesség igénye nélkül: Megyik János, Pauer Gyula, Péry Puci, Rákóczi Gizella és Hajdú József műveket.
A II. János Pál pápa téri metrómegálló kijáratánál május óta az Everybody Needs Art ablaknyi kiállításai lakják a Kastner Kommunity kirakatát. Szombaton nyílt meg az ENA Korner Omara (Oláh Mara) kiállítása. A festmények és fotó mellett Sugár János 2009-es róla készült filmje is látható, amelynek – mint Pócsik Andrea írja – „legfontosabb jellegzetessége, hogy ellehetetleníti a portrékészítés szándékát (ha egyáltalán felmerülhetett ez), s aláás mindennemű, akár öntudatlan hatalmi törekvést az ábrázolásmódban. A kamerát Sugár tartja, de Omara irányítja, s kommentálja, mit látunk. A videó egy elképesztő performanszba fordul, amit semmilyen rendezői lelemény nem tudott volna előidézni. Omara egy pornográfnak titulált festményét korábban mérgében darabokra vágta, s hogy megmutassa az álszent kritikával illetett eredetit, a művésztárs segítségével megpróbálja kirakni a puzzle darabjait.”1 Hiányérzetet egyedül az von maga után, hogy angol feliratozással vetítik, ami ellentmond a nyolcadik kerületi kirakatgaléria inkluzivitásának és Omara szellemiségének.
Kelemen Károly 1974-ben diplomázott a Képzőművészeti Egyetem festő szakán, részt vett a Rózsa Kör tevékenységében, 1982-ben az ő lakásán jött létre Simon Zsuzsa menedzselésével a Rabinec Galéria.2 Állandó résztvevője volt a Hegyi Loránd által szervezett Új Szenzibilitás kiállítássorozatnak, 1986-ban Bak Imrével, Birkás Ákossal és Nádler Istvánnal közösen szerepelt a Velencei Biennálé Magyar Pavilonjában. Az acb Galériában február 24-ig látható kiállítása elsősorban a kilencvenes években készült munkáiból válogat. A mackó alakja elsőként Picasso Vasaló nőjének átiratain tűnt fel, és megmaradt a művészettörténeti referenciákon átvezető életmű hőseként és mellékszereplőjeként, mely a hetvenes évek végétől készített „radírképei” után az avantgárd deheroizálását folytatta.
1 – Pócsik Andrea: Kései könyvelés. Oláh Mara festő emlékére, Mérce, 2020. július 18.
2 – A Rózsa Kör és a Rabinec egyik személyes narratívája Halász András Elhervadt Rózsa című cikkében olvasható 135. számunkban.