Tisztítótűz

Kivételesen: négy kép

Szilágyi Róza Tekla

Dobos Tamás és Varga Richárd közösen készített képciklusából négy kiválasztott fotográfia és három kontaktsheet került be a Capa Központ KÉP-ÉLMÉNY című kiállítására. 

A 2018-ban a Bolyai Gyermekotthoni Központ gondoskodásában élő fiatalok részére indított fotó alapú művészetterápiás és élménypedagógiai projektet összegző csoportos tárlaton hivatásos fotográfusok – Ajpek Orsolya, Barakonyi Szabolcs, Bartha Máté, Dobos Tamás, Kéri Gáspár, Móricz-Sabján Simon, Rozovics Éva, Szabó Bernadett, Szász Lilla és Szombat Éva – és gondozott fiatalok együtt létrehozott képanyaga látható.

A kiállítás nem feltétlen azért érdekes, mert a képalkotási technikák az emlékfeldolgozást és lelki előrelépést segítő eszközként tűnnek fel, hanem mert a gondozottakból és fotográfusokból álló párosok mind-mind saját mezsgyéjükön haladva, eltérő hangnemeket kialakítva, különféle eszközökkel és különböző intenzitással dolgoztak együtt. Éppen ezért a képanyag gondolatilag millió irányba mutat, a kiállítás rendezői pedig szerencsére nem igyekeztek az önmagukban is sokféle nyelven megszólaló fotográfiákat a szükségesnél szorosabb keretrendszerbe szorítani.

Az Egy kép rovat szokásaival ellentétben most négy képről lesz szó – pontosabban négy fotóról, és azokról a vizuális hivatkozásokról, amelyeket a Capában látottak szinte azonnal előhívtak bennem. Dobos Tamás és Varga Richárd képei közül kettő a fiatal fiú életének fontos helyszíneit – a családi nehézségek lokációját jelölő Margit körutat és Richárd új életének biztos pontját, saját szobáját – mutatja be, emlékeztetve kicsit az ugyanebben a térben évekkel korábban kiállító Ed Templeton fotográfiáira. A másik két fotóhoz – amelyeket a fiatal gondozott készített, hiszen ezeken ő maga nem akció közben szerepel – rövid, a kiállításon is olvasható, a fotográfia és a modell alanyát is pedzegető anekdota kapcsolódik.

Richárd az elkészült képek nagyobb részén nem tetszett önmagának, átnézésükkor kellemetlen érzése volt, sőt, néhány fotót kifejezetten ki nem állhatott – ezeket „égetni valónak” tartotta. Ekkor jött az ötlet: megkapaszkodva a valahol akaratlanul használt nyelvi fordulat által sugalltakban, az adott képek tényleg égjenek el. Az „amiről nincs kép az meg sem történt” gondolat mentén pedig Richárd a képégetés momentumát újabb képeken örökítette meg.

 A fiatal fiú szerény, keresztbe tett kezű és szemeit földre szegező portréjának éppen fejnél égő látványa megbabonázó. Ambivalens érzéseket kelt. Az anekdotában fontos szerepet játszó nyelvi fordulat egyszerre juttatja eszünkbe a tisztítótüzet, a vallási és politikai okokból történt könyvégetéseket, a képrombolások korát, a keresztény egyház középkori inkvizíciójának autodaféját, a boszorkányüldözéseket, valamint az égő áldozatokat. A kép előtt állva hirtelen nagy tömeg dulakodik a szemünk előtt – Richárd, a berlini Opera téren égő 25000 könyv, kővel megdobott Mária ikonok, Esterházy Marcell 2015-ös Autodafé című munkája és az 1973-as Wicker Man fából épített és emberáldozatot is hordozó, a film végét jelölő hatalmas égő monstruma. Hogy csak néhányat soroljak.

A nagyrészt negatív eseményeket jelölő szófordulat itt, a Capa Központ kiállítóterében mégis felszabadító erővel bír. Ahogyan leküzdjük a berögzött, a tűz pusztítására emlékeztető gondolatainkat, észrevesszük, hogy Varga Richárd képén éppen felszabadulást, megszabadulást és újjászületést láthatunk. A választás szabadságát, még akkor is, amikor a választás saját magunk felszámolásával jár.

 

KÉP-ÉLMÉNY – Múlt-jelen-jövő projekt, 2018
Mentor: Dobos Tamás
Mentorált: Varga Richárd
Fotók az alkotók és a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ jóvoltából

 

KÉP-ÉLMÉNY
Csoportos kiállítás magyar fotográfusok és gyermekvédelmi gondoskodásban élő fiatalok részvételével
A projekt vezetője: Hossala Tamás
Kurátor: Mucsi Emese
Projektkoordinátor: Lugosi Blanka
Megtekinthető: 2019. március 10-ig
Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ (1065 Budapest, Nagymező u. 8.)