Csillaggal, korpusszal
Pinczehelyi Sándor: Műveletek csillaggal, korpusszal, 2020
A MANK pályázatot hirdetetett vidéki képzőművészeknek, hogy támogassák az alkotó közösségeket, műhelyeket, bemutatkozási lehetőséget biztosítsanak számukra. Az eseménysorozat három megyeszékhelyen valósult meg, ennek egyik állomása a veszprémi Dubniczay-palotában látható Test / Harmónia kiállítás, ahol az emberi alak, a test kultúrája kerül középpontba.
A kiállítás sűrűjéből hamar kitűnik Pinczehelyi Sándor legújabb fotósorozatának egy darabja, amely idén, a karanténba vonulás idején született. A Műveletek csillaggal, korpusszal (2020) című fotón a művész munkáiban rendre megjelenő vörös csillag, feszület és trikolor szalag láthatóak – ám ezúttal újabb jelentésrétegekkel bővülve. A mű – ahogy azt Pinczehelyitől már megszokhattuk – visszanyúl a korábban előszeretettel alkalmazott szimbólumokhoz, hogy újrarendezze, újradefiniálja azokat a jelenben. A fotón elsőre a tűzpiros csillag alakja vonja magára a figyelmet, amelyet a művész a pőre teste előtt tart. Az alakzaton pedig egy feszület látható, piros-fehér-zöld ágyékkötővel. Elsőre igencsak sűrű, komplikált képnek tűnik: ötvözi a kommunizmus, a kereszténység és a magyarság (vagy a hazafiasság) jeleit.
A fotó kompozíciója az Emlékműterv II. című alkotás újjáélesztett változata, ahol még csak a jelképek szerepelnek önmagukban. A fotó esetében azonban másról van szó, az emberi test jelenléte és lemeztelenítése teljesen más asszociációkat szül. Olyan, mintha ezek a szimbólumok uralnák az egyént, aki miután levetette ruháit, láthatóvá váltak az őt (vagy a társadalmat) meghatározó jelképek. Ilyen a kommunizmus árnyéka, amely több generáción átívelően kihatott korunkra, determinálta a magyarok mindennapjait – és így lett a vörös csillagból önkényuralmi jelkép. A 21. század nem éppen a kereszténység dicsőítésének időszaka, ám a hozzá kapcsolódó szimbólumok, mint a korpusz, még mindig a vallásgyakorlás (vagy annak látszatának) népszerű eszközei. Miközben a trikolor szalag a nemzeti ünnepek kelléke volt egykoron, a globalizált világban lassan átalakul jelentése, a nemzetiség, a hovatartozás kinyilatkoztatásának (vagy éppen tartalom nélküli hirdetésének) jele.
De gondolhatunk puszta tárgyakként is a képen látható jelképekre, hiszen azáltal, hogy kiszakította azokat a valódi szituációikból, környezetükből – mondhatni lemeztelenítette –, elvesztették politikai, vallási és nemzeti jelentésüket. A jelképeket egyszerű eszközökként ábrázolja a művész, és ebben az értelemben egy feszület éppen annyira lehet profán, minthogy a vörös csillag szent. Pinczehelyi a kisajátítás eszközével tárgyait megfosztja a propagandisztikus-teátrális tartalmaktól, ironikus és defetisizáló tette pedig rávilágít a mögöttük meghúzódó kiüresedésre.
Sokszor elfelejtjük, hogy Budapesten kívül is rendkívül színes a művészeti élet. Nemcsak most, Pinczehelyi Sándor és a Pécsi Műhely is így volt ezzel. Ezért is fontosak az ilyen kezdeményezések, amelyek felhívják a figyelmünket a vidéken élő alkotókra.
Test / Harmónia
Kurátorok: Hegyeshalmi László és Dohnál Szonja
Művészetek Háza Veszprém, Dubniczay-palota, Magtár
2020. október 31-ig