Tudományos, fantasztikus

Fukui Ryu és Góth Martin MONOTONE című kiállításáról

Marton Zita

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Epreskertjének egyik műtermében megrendezett hallgatói kiállítás két fiatal festő és egy fiatal kurátor együttműködéséből született, a kiállítótérbe lépve mégis olyan érzés fogott el, mintha egyetlen ember szellemi termékeit látnám: a kiállítás szokatlanul koherens. A falon olvasható koncepcióból kiderül, hogy a munkák olyan problémákra világítanak rá, melyek a képzőművészeti produktumok mindegyikével kapcsolatban felmerülhetnek. Olyan univerzális dilemmák ezek, mint például a reprodukálhatóság, vagy az érzékelés relativitása.

Fukui Ryu és Góth Martin: Felsorakoztatás (A-A-M), akril, vászon, 100x100cm, 2017; installáció: akromatikus fénnyel világított akromatizáló monotone installáció

Három mű jelenik meg a térben. Középen egy fényképező és egy laptop áll, vele szemben pedig egy színes foltokkal teli szürke festmény. A laptop kijelzőjén teljesen egyszínű, szürke kép látszik a falon. A kamera előtt elsétáló emberek láttán szembesülök vele, hogy a monitoron az élőben felvett kép jelenik meg fekete-fehérben, live stream az itt és mostról. A munka egy igazán speciális helyzet létrehozásával és a színelméleti tanok alkalmazásával modellezi a legszélsőségesebb viszonyt eredeti alkotás és reprodukció között. Ha fekete-fehér funkcióra állított telefonunkkal vagy fényképezőgépünkkel lefotózzuk a festményt, akkor világossá válik, hogy minden eszközzel, minden beállítással más és más képet kapunk róla, (de a legtöbb esetben valamilyen mértékben láthatóak lesznek a foltok) és kiderül, hogy a színek tónusértéke csupán a reprodukció elkészítéséhez használt eszköz fényérzékelésének, beállításainak függvénye.
 

Fukui Ryu és Góth Martin: Piros (A-M-M), akril, vászon, 100x100cm, 2017; installáció: akromatikus fénnyel világított monokromatizáló monotone installáció

Balra a második munka látható, a szó klasszikus értelmében véve ez a festmény sem monokróm. Előtte egy nagy, piros plexi lóg a térben, a kép ezen keresztül nézve homogén felületté válik, ekképpen szemlélve a szürke festményen látható piros forma tökéletesen eltűnik. Hasonló helyzet, mint az előző, csak épp itt nem a digitális kamera érzékelése lett megtévesztve, hanem a saját szemünk. Ez szintén egy végletekig sarkított példázat, mely azt hangsúlyozza, hogy az, hogy milyen szűrőn keresztül nézünk valamit, nagy mértékben meghatározza a befogadást és az értelmezést is. Ez a piros műanyag lemez – túllépve a vizualitáson – jelentheti az elfogultságot, az ízlést, vagy akár az előítéleteket, elvárásokat is egy műalkotással kapcsolatban. Szimbolikus szűrő lehet, mely mindegyikünknél más.
 

Fukui Ryu és Góth Martin: Kocka (A-K-M), akril, rétegelt lemez, 40x40x40cm, 2017; installáció: akromatikus fénnyel világított (önárnyék) kompenzáló monotone installáció

A harmadik mű egy térbeli kocka, melynek három lapja egy kijelölt pontból nézve tökéletesen egyszínűnek tűnik, míg az alatta lévő posztamensen erős fény-árnyék kontrasztok jelennek meg. A kocka lapjaira festett három különböző szürke tónus tehát pontosan kiegyenlíti a lapok árnyékokból adódó tónuskülönbségét. A jelenség befogadását kissé megnehezíti, hogy csak abban az esetben működik tökéletesen, ha senki más nem áll a közelében, a reflexek miatt az az optimális, ha egyedül vagyunk a teremben. Ez a sérülékenység azonban kiterjeszti a munka értelmezhetőségét és a kontextus befolyásoló erejét hangsúlyozza, miszerint nem csupán a műalkotás helye, de a környezete, valamint az ott fennálló körülmények is tovább árnyalják a róla alkotott képünket, ezáltal a jelentését is.
 

MONOTONE kiállításenteriőr 

A kiállítás első blikkre egy mini, vizuális percepcióra redukált Csodák Palotájának tűnhet, azonban a projekt korántsem merül ki az optikai illúziókeltésben. Fukui Ryu és Góth Martin a festészet tudományos oldalát pusztán médiumként használják konceptuális munkáikhoz, szokatlan beszédmódot alkalmaznak, képzőművészeti problémákra reflektálnak képzőművészettel. Mindhárom mű közös, létrejöttüket láthatóan hosszas elmélkedés és kísérletezés előzte meg, és a befektetett energia nem veszett kárba; a MONOTONE olyan minőséget képvisel alkotói, kurátori, grafikai szempontból egyaránt, mely egy neves kiállítótér falai közt is helytállna.


 

MONOTONE
Fukui Ryu és Góth Martin kiállítása
Kurátor: Kollár Dalma Eszter
Helyszín: Epreskert, Lotz ház, 2-es műterem (Bp. Kmety Gy. u. 26-28.)
Időpont: 2017. május 9.–május 17. 16:00 - 19:00

Fotó: Fukui Ryu