Gadget-szimfónia

Hangjaink @ Trafó Galéria

Csiszár Mátyás

A kreativitás (egyik) alapja az, hogy mindent tudjunk kellő játékossággal szemlélni. Ha sikerül felülírni egy formához, funkcióhoz vagy szituációhoz kapcsolódó berögzültségeinket, akkor a felhasználási módok új lehetőségeit lelhetjük meg. Japánban a „gadget-kultúra” már annyira túlburjánzott, hogy képzőművészek sokasága kezdett el az elmúlt években a tárgykultúra újraolvasásával foglalkozni. Lírikus játékossággal építik fel fantáziavilágaikat a tömegtermelés felfoghatatlan léptékben előállított kész formáiból, termékeiből.

 

Koki Tanaka Everything is Everything című videójából könnyen megérthető, hogy milyen is ez a lírikus játékosság:


Koki Tanaka: Everything is Everything (Minden minden, 2006-2007)   Forrás: YouTube


Budapesten pár évente felbukkannak ennek a megközelítésnek a legizgalmasabb alkotói. Az Ernst Múzeumban Télikert címmel láthattunk anno idevágó munkákat (többek között Tanakat), nagyjából egy éve pedig a Chimera Projekt hozta el Tsuyoshi Anzai-t egy workshopra és egy kiállításra.


artmagazin 71. - CHIMERA ART AWARD 2014/2015 

Sorakozhatnának itt a jelzők, hogy pop art, fluxus, a fogyasztói társadalom kritikája, de ez nem ilyen direkt. Ezek csak egyszerű játékok. Játék a minket körülvevő világgal, amiről azt hittük, tudjuk, hogy működik. Tanaka és Anzai is elindultak felfedezni a mindenben ott lakozó kreatív lehetőségeket. Rádöbbentenek arra, hogy mennyi élmény, szín, forma és mozgás vesz körül minket. Egy titkos dimenzió, amit elrejt a szokásrendünk: a tárgyak használatával kapcsolatban beidegződött cselekvéseink.

Michel de Certeau is írt erről a folyamatról a Cselekvés Művészete című könyvében: „Emellett a cselekvők mikrokörnyezetükben is minden területen olyan formákkal és rendszerekkel találkoznak, amelyeket nem ők alkottak, amelyek idegen erőkként hatnak rájuk. Nincs más választásuk tehát, mint valamilyen módon felhasználni az uralkodó rend rájuk kényszerített elemeit.”


Tetsuya Umeda: Circle inside the space, helyspecifikus installáció, változó méret, 2015   ©Trafó Galéria

Az elemek felhasználásának és a kényszer feloldásának egy végtelenül kreatív módját választották az említett alkotók. A munkák globális érthetősége, pedig pont abból fakad, hogy egy-egy funkció betöltésére az ipar rendszerint csak 1-2 olcsón gyártható formai választ ad.


Yukio Fujimoto: Delete (The Beatles), 30 x 30 cm, bakelitlemez, 2014   Fotó: Surányi Miklós

A december közepén nyílt Hangjaink kiállítás tovább lép a formák játékán és egy új dimenzióból vizsgálja a bárhol elérhető tárgyak világát. A bemutatott alkotások inspiráló konceptuális átvezetések a hétköznapi eszközök és a csöppet sem hétköznapi hangok között. Bolti tárgyak, melyek az eredeti értelmezési mezőt megbillentő, hangzó élményt kínáló beavatkozásokon estek át. A munkákban felhasznált alkotói eszközöknek ráadásul nagyon különbözőek: egy apró hajlítás meditatív gesztusától kezdve, egészen egy komplett robotzenekarig terjed a skála.


UJINO: Buddy Plastic, hanginstalláció, változó méret, 2015   ©Trafó Galéria

A tárlat üdeségét a felfedezés és a megélés felszabadító érzése adja. Így semmikép sem szeretném listába szedni a részleteket, melyek egyszerűségükkel és jelentésgazdagságukkal lenyűgözik a látogatót. Ezt látni és hallani kell!