HETI POP – Budapesten talált dombormű, párizsi buborék, Banksy-murália Port Talbotban és a Ludwig jelölése

Az Artmagazin Online felületén hetente egyszer, minden pénteken szemezgetünk az elmúlt időszak legmeghatározóbb, legpoposabb és legszínesebb képzőművészeti, dizájn- és társművészeti híreiből. Előtérbe kerülnek a divat, az építészet, a formatervezés, az urbanisztika vagy az aukciók eredményei, legfrissebb történései mind nemzetközi, mind hazai fronton.

 

Szakértők szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén. A magántulajdonban lévő reliefet Selmeczi György belsőépítész, látványtervező fedezte fel 2016-ban egy lakásban, amely korábban zongoraszalonként működött. Selmeczi feltételezése szerint a dombormű a 19. századi osztrák Ehrbar zongoragyár magyarországi képviseletének megrendelésére készült az 1896-os millenniumi ünnepségekre, és kutatásai révén jutott arra a megállapításra, hogy a plasztikát Klimt tervezte. Alfred Weidinger művészettörténész – aki Klimt-szakértő és a Lipcsei Szépművészeti Múzeum igazgatója – cáfolta, hogy a domborműnek köze lehetne Klimthez. Peter Weinhäupl, a bécsi Klimt Alapítvány igazgatója egyetért Weidingerrel, hiszen a relief minősége nem mutat meggyőző hasonlóságot a művész rajzaival.


Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Vincent Leroy új, mozgó installációt tervezett a párizsi Pont de Bir-Hakeim alá. A Slow drop címre hallgató és az említett hídról lógó tárgy valójában egy nagy visszaverődő felület, amelyben a környező tér-reflexióját láthatjuk. A nagy buborék, amely olyan, mintha lebegne és egy másik univerzumból érkezett volna, szándékosan nem teljesen gömb alakú, a formája így egy torzított és álomszerű Párizs-képet közvetít.


Forrás: designboom.com

A Port Talbotban felfedezett legfrissebb Banksy-mű, amely egy garázs oldalán jelent meg, nemrég elkelt, mégpedig igen magas összegért. A Ian Lewis garázstulajdonos életét igencsak megnehezítő alkotás 6 számjegyű fontban talált új gazdára. A Lewis elmondása szerint több magasabb árajánlatot is visszautasított annak érdekében, hogy a murália Port Talbotban maradjon – hiszen a mű többek között az ottani ipari termelésre reagál. A mű új tulajdonosa az essexi Banksy rajongó, John Brandler, aki több Banksy-művet is tervez a városba hozni.


Forrás: dazeddigital.com

A budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Permanens Forradalom – Mai ukrán képzőművészet című tárlatára is lehet voksolni vasárnapig a Global Fine Art Awards közönségszavazásán. A kortárs ukrán képzőművészetet bemutató kiállítás 31 ország további 93 jelöltjével együtt került abba a rangos nemzetközi versenybe, amelynek díjait évente 13 kategóriában ítélik oda. A Budapesten 2018. április 6. és június 24. között megrendezett tárlat Az év legjobb csoportos kortárs művészeti kiállítása kategória díját nyerheti el. Az évente kiosztott elismerés jelöltjei között különféle művészettörténeti korszakokra és műfajokra fókuszáló egyéni és csoportos válogatások egyaránt helyet kaphatnak. A díj odaítéléséről szakértőkből álló grémium dönt, emellett január 14. és 27. között a közönség is voksolhat kedvencére, és a legtöbb szavazatot kapott jelöltnek odaítélik a Youniversal Award díjat. Az érdeklődők naponta egyszer szavazhatnak az ABC sorrendben megjelenő kiállításcímekre. A Ludwig Múzeum válogatása Permanent Revolution: Ukranian Art Today címmel az alábbi linken található.



© Jevhen Nyikiforov: A Köztársaság emlékműveiről (2015-2017), részlet, fotósorozat

Források: theartnewspaper.comdesignboom.com, dazeddigital.com, MTI