HETI POP – Fornasetti Velencében, az idei Turner Prize jelöltjei és a nemzetközi banánforradalom

Az Artmagazin Online felületén hetente egyszer, minden pénteken szemezgetünk az elmúlt időszak legmeghatározóbb, legpoposabb és legszínesebb képzőművészeti, dizájn- és társművészeti híreiből. Előtérbe kerülnek a divat, az építészet, a formatervezés, az urbanisztika vagy az aukciók eredményei, legfrissebb történései mind nemzetközi, mind hazai fronton.

 

Az idei Velencei Biennálé keretein belül a Fondaco dei Tedeschi boltjának életmód-részlegén Barnaba Fornasetti és Valeria Manzi állítanak ki. A La regola del sogno – The rule of dreams címet viselő kiállítás egy helyspecifikus installáció, amely a Fornasetti archívum anyagából inspirálódva született. A történelmi helyszínre antik mintákkal reflektáló és az egész Fondaco épületen – a negyedik emelettől az udvaron keresztül egészen a vízfronti bejáratig – áthaladó nagyméretű munka május 8. és november 24. között lesz látható.

fornasetti's iconic figures take over the fondaco dei tedeschi store in venice
Forrás: designboom.com

Lawrence Abu Hamdan, Helen Cammock, Oscar Murillo és Tai Shani az idei Turner Prize jelöltjei. Annak ellenére, hogy Charlotte Prodger nemrégiben nyerte el a 2018-as díjat, csupán néhány hónapra vagyunk az idei shortlistes kiállítástól, amely a Tate Margate-i helyszínén kerül megrendezésre. Miután a díj tavalyi shortlistjén négy videómunka szerepelt, az idei lista sokkal eklektikusabb művészeti tevékenységet űző alkotókból tevődik össze. A díj 35 éves történetében először a projekt valós fizikai kapcsolatban fog állni névadójával – hiszen a Turner Contemporary intézménye valójában a Turner által gyakran látogatott vendégfogadó helyszínén áll. A jelöltek közül Tai Shani színházi installációkkal, performanszokkal és filmmel foglalkozik, Oscar Murillo mixed-media művészként a médiumok széles skálájával alkot. Helen Cammock jelölését nagyrészt a The Long Note című, filmet, printeket, performanszot, szöveget és fotográfiát vegyítő munkájának köszönheti, míg Lawrence Abu Hamdan esetében a hangot építészeti elemként értelmező hozzáállása győzte meg a zsűrit.


Tai Shani: DC: Semiramis, Glasgow International 2018. © Keith Hunter
Több száz tüntető vett kezébe banánokat, miután a varsói Nemzeti Múzeum egy anonim feljelentés következtében feminista munkákat cenzúrázott. Az intézmény  igazgatója többek között Natalia LL, Katarzyna Kozyra és a Karolina Wiktor-Aleksandra Kubiak kettős munkáit távolította el a kiállításról. Az alkotások azóta visszakerültek a múzeum falaira, azonban a történteken felháborodó tüntetők nem mennek el szó nélkül a történtek mellett. A felháborodott, a lengyel feminista művészettörténet fontos alkotásainak védelmében szerveződő művészetkedvelők #bananagate címszó alatt tüntetést szerveztek a múzeum elé, majd nyílt levélben osztották meg véleményüket a történtekkel kapcsolatban. A képek eltávolításának oka egy aggódó anya levele volt, amelyben arról ír, hogy fiát traumatizálták a kiállításon látottak – pontosabban  az említett feminista műalkotásokkal való találkozása. Az anya szerint a múzeum felelőssége a fiatal látogatók megóvása – azonban véleménye szerencsére nem bír hosszabb befolyással a múzeumban kiállított művek listájára, hiszen az említett alkotások a tüntetésnek köszönhetően már visszakerültek a falakra.

Forrás: hyperallergic.com
A Rossz versek című alkotás nyerte a legjobb játékfilmnek járó 2019-es Magyar Filmdíjat. A moziforgalmazású alkotások díjátadó gáláján összesen 19 kategóriában osztottak ki elismeréseket vasárnap este a Vígszínházban, Budapesten. A legjobb rendezőnek Reisz Gábort választották a Rossz versekért. A legjobb női főszereplő Szamosi Zsófia (Egy nap) lett, a legjobb férfi főszereplő Magyar Filmdíját Hegedűs D. Géza (A hentes, a kurva és a félszemű) kapta. A legjobb első filmnek járó elismerést az Egy nap, a legjobb egészestés animáció díját a Ruben Brandt, a gyűjtő nyerte. A közönségdíj győztese Goda Krisztina filmje, a BÚÉK lett. A legjobb forgatókönyv díját Szilágyi Zsófia és Mán-Várhegyi Réka (Egy nap) kapta. A legjobb fényképezés díját Erdély Mátyás (Napszállta), a legjobb vágást elismerő Magyar Filmdíjat Tálas Zsófia (Rossz versek) nyerte. A legjobb zenéért járó elismeréssel a 2018-ban elhunyt Melis Lászlót (Napszállta) díjazták. A legjobb férfi mellékszereplő Nagy Zsolt (A hentes, a kurva és a félszemű), a legjobb női mellékszereplő Monori Lili (Rossz versek) lett. A Magyar Filmakadémia Egyesület tagjai az 5. Magyar Filmhéten bemutatott 21 nagyjátékfilm és 3 egészestés animációs film közül választották ki a Magyar Filmdíj jelöltjeit, majd a győzteseket.

Források: designboom.com, itsnicethat.com, hyperallergic.com, sajtóanyag