Elveszett Degas, pápadivat, kiborgok és feminizmus – HETI POP

Az Artmagazin Online felületén ezentúl hetente egyszer, a hétvége közeledtével szemezgetünk a hét és az elmúlt időszak legmeghatározóbb, legpoposabb és legszínesebb képzőművészeti, dizájn és társművészeti híreiből. Ez a HETI POP.

A hatvanas évek óta magángyűjteményben rejtőzködő Dalí-olajfestmény bukkant fel. Az 1932-es alkotás eredetiségét Nicolas Descharnes ismerte el, miután a vizsgálatok, valamint a szignó- és pigmentanalízis is alátámasztotta a feltételezéseket. A technikai jellegű eredetiségvizsgálat mellett a kép szimbólumai is bizonyítják, hogy valóban a spanyol festő munkájáról van szó. A képen megjelenő árboc a nyolcvanas évekig Dalí és felesége otthonaként szolgáló spanyol város, Portlligat tengerparti jeleneteit idézi – a motívum több Dalí munkán is visszaköszön.


Salvador Dalí: Cím nélkül (1932) © Heather James Fine Art

Február közepén egy Párizstól 30 kilométerre található autópálya pihenőjében parkoló busz csomagtartójából került elő Degas 1877-es Les Choristes című alkotása. A Don Juant éneklő férfikórust ábrázoló pasztellképet kilenc éve lopták el a Musée Cantiniből. A képet a Musée d’Orsay kölcsönözte az intézménynek, ahonnan úgy tűnt el, hogy erőszakos betörésnek semmilyen nyoma nem maradt a helyszínen. A 27x32 centiméteres alkotás értékét 2009-ben 800 000 euróra becsülték. A megkerült mű eredetiségét a Musée d’Orsay is megerősítette.


Edgar Degas: Les Choristes (1877) Forrás: Wikipedia

Május 10-én a MET Costume Institute Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination címmel nyit kiállítást, melyre a Vatikán 40 egyházi ruházatot és kiegészítőt kölcsönöz a kiállításra. Március elején összegyűltek az egyház és a divatvilág képviselői – Donatella Versace, Pierpaolo Piccioli, Valentino, Thom Browne, Jean Charles de Castelbajac és Anna Wintour – a Palazzo Colonnában, hogy megcsodálják a kölcsönbe adott ruhadarabokat az elszállításuk előtt. A MET-ben készülő kiállítás kurátora Andrew Bolton.
 

A Barbie márka háza táján évek óta igyekeznek tenni annak érdekében, hogy az egészségtelen arányú testalkattal rendelkező babák kinézete közelebb kerüljön a hús-vér női testképhez. 2018-ban a nemzetközi nőnap alkalmából olyan pozitív életutat bejárt női figurákkal szeretnének példát állítani a gyerekek elé, mint Ibtihaj Muhammad, Misty Copeland, Ava DuVernay, Eva Chen vagy Ashley Graham. A 17 babát bemutató kollekció modern kori és jelenleg is aktív példaképek figuráiból áll, így kerül a boltok polcaira játékbaba formájában az olimpiai győztes Chloe Kim, a világhírű séf Hélène Darroze és a mexikói festőnő, Frida Kahlo is. 


Amelia Earhart, Frida Kahlo, Katherine Johnson. Forrás: Mittel

Bemutatták Milanóban a Gucci 2018-as őszi kollekcióját Cyborg címmel, aminek alapja Donna Haraway Kiborg kiáltvány: tudomány, technika és szocialista feminizmus az 1980-as években. Hibrid tervek, kultúrák közötti referenciák: ez a szellem inspirálta a kollekciót, hogy legitimálja azt, ami atipikusnak tűnik – a ruhadarabok manifesztuma látszólag összeférhetetlen szövetek és minták fúziójában valósult meg. Volt olyan modell, aki a feje élethű másával, vagy egy sárkánnyal a kezében sétált a bemutatón, amivel tagadhatatlanul reneszánsz motívumokat is megidéznek. És nem ez az első művészettörténeti utalás, ami a divatmárka bemutatóján megjelenik: tavaly Firenzében Tiziano, Perugino és Raffaello festményekkel körülvett téren sétáltak a modellek, vagy a 2018-as tavaszi kollekció, aminél Hyeronimus Bosch Gyönyörök kertje című műve szolgált a kampány alapjául.
 

 

Források: The Art Newspaper, The Guardian, The New York Times, boredpanda, Hyperallergic
Nyitókép: Gucci: Cyborg. Fotó: Dan Lecca / Gucci