HETI POP – Friss Esterházy-díjasok, megevett Cattalan-banán, a legősibb barlangrajzok és egy előkerült Klimt-festmény

 

Győri Andrea Éva, Nemes Márton és Puklus Péter a két évente odaítélt 15 000 euró összdíjazású Esterházy Art Award idei díjazottjai. Az elismeréshez kapcsolódó kiállítás a fiatal magyar művészeti közeg teljesítményeinek legfontosabb felvonultatása. A 260 pályázatból szakmai zsűri választotta ki a 25 jelöltet. Kiállításuk Esterházy Art Award – Short List 2019 címmel 2019. december 13-tól 2020. január 26-ig látogatható a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban, Budapesten. A díjátadó alkalmából az Esterházy Privatstiftung a Ludwig Múzeumnak ajándékozta Lois Weinberger, tiroli születésű képzőművész Mezei út, Lackenbachi kastély 2019 című, hatrészes alkotássorozatát.

Az Art Basel Miami Beach idei kiadásán a Galerie Perrotin által képviselt Maurizio Cattelan egy ezüst színű ragasztószalaggal a galéria standjának falára ragasztott banánnal szerepelt. A Comedian címen futó banánművet az esemény első napjaiban először a szintén művész, David Datuna fogyasztotta el – az aktust dokumentáló performanszát, amelyet Instagramra is feltöltött, Hungry Artistnak (Éhes művész) keresztelte el. A 120 000 dollárra becsült alkotást a galéria ezek után egy újabb banánnal pótolta – azonban a látogatót annyiféleképpen léptek interakcióba a művel, hogy a galériának végül el kellett távolítania azt standjukról.

Comedian at Art Basel Miami Beach
Forrás: dezeen.com

A nemrégiben felfedezett barlangfestmények lehetnek a jelenleg ismert legkorábbi figuratív ábrázolások, amelyeket ismerünk. Az indonéziai Sulawesiben található Maros-Pangkep mészkő barlangrendszerben talált rajzok nyolc, különféle fegyvereket tartó figurát ábrázolnak, amint azok vaddisznókat próbálnak elejteni. A nagyjából 44 000 évvel ezelőtt készült barlangfestményeket az archeológus, Hamrullah fedezte fel 2017-ben.

Detail of a hunting scene in
Forrás: artnews.com

Egy 1997-ben az észak-olaszországi Piancenza egy galáériájából ellopott Gustav Klimt-portré bukkant fel Olaszországban. Nem sok remény mutatkozott, hogy a 60 milliós értékűre becsült Bildnis einer Frau (Egy hölgy arcképe) valaha megkerül, amíg a Ricci-Oddi galéria körül dolgozó kertész bele nem botlott egy fémlapba, mely mögött egy üreg rejtőzött. Az üregben talált egy fekete zsákot, benne egy festményt. A gyanú szerint az ellopott Klimt-alkotást rejtette a zsák, melyet átadtak a rendőrségnek. A kép eredetiségét igazoló vizsgálatok még folynak. Massimo Ferrari, a galéria igazgatója azonban biztos abban, hogy az eredeti festmény került elő, mivel a hátoldalon látható bélyegzők és pecsétviasz eredeti. A rendőrség azt akarja kideríteni, vajon a tolvajok szándékosan hagyták-e az üregben a képet, hogy később, amikor a világ egyik leghíresebb műkincsrablásának híre feledésbe merül, akkor érte menjenek. A festményt 1997. február 22-én vitték el a modern művészeti alkotásokat bemutató Ricci-Oddiból, ahol még a kiállítás előkészületei folytak. A képkeretet az épület tetején hagyták, hogy azt a látszatot keltsék, mintha a világítóablakon át törtek volna be. Az ablak azonban túl szűk volt, hogy a festmény átférjen rajta.

Források: dezeen.com, artnews.com, MTI