HETI POP – A Rosetta projekt, Banksy hírek és megvan az I. Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennálé pályázatának eredménye
A British Museum Rosetta projekt névre hallgató kezdeményezésében korszerűsíteni szeretné az épület – különösen a Parthenón márványokat őrző tereinek, a múzeum legrégebbi részének – elöregedő infrastruktúrájáját. A történet előzménye az, hogy korábban több kép és felvétel látott napvilágot arról, hogy a nagy értékű márványokra egy beázás következtében víz csöpög. Az intézmény ugyanakkor arra nem tért ki, hogy a terek felújítása pontosan mikor kezdődik, mennyi a projekt becsült költsége, valamint mi lesz a márványok sorsa az átépítés alatt. A költségvetés kapcsán annyit biztosan tudunk, hogy a múzeum George Osborne vezette kuratóriuma egy milliárd fontot igyekszik éppen összegyűjteni. Ha megvalósul a Rosetta projekt finanszírozása, akkor ez lesz a brit történelem eddigi legköltségesebb múzeumi felújítása.
Az EU bíróságaival folytatott egy évig tartó jogi csata után Banksy anonimitása és védjegye sértetlen maradt. A hír azután érkezett, hogy egy fellebbviteli tanács visszavonta 2021-es döntését, amely érvénytelenítette a mai napig inkognitóban dolgozó művész egyik legikonikusabb alkotásának védjegyét. A képen egy majom egy táblát tart a nyakában, amin ez a szöveg áll: „Most nevess, de egy napon mi leszünk a felelősek”. Az először 2002-ben Brightonban készített Laugh Now graffiti 2018-ig védjegy nélkül maradt, amikor is Banksy hitelesítő testülete, a Pest Control úgy döntött, hogy regisztrálja. A Full Color Black, az Egyesült Királyság üdvözlőkártya-gyártó cége azonban, amely a Banksy látványelemeire támaszkodik termékei értékesítésében, nem volt túlságosan elégedett a hírrel, és úgy döntött, hogy egy évvel később megtámadja a védjegyet, azt állítva, hogy annak igénylését „rosszhiszeműen” nyújtották be. Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) kezdetben támogatta ezt az állítást, azzal érvelve, hogy a brit művész munkáját „a nagyközönség amúgy szabadon fényképezhette”. Alapos újragondolás után az EUIPO a múlt héten hozott ítéletet, amelyben kijelentette, hogy nem találtak bizonyítékot a művész rossz szándékára, így Banksy megtarthatja védjegyét.
Kihirdették az I. Budapesti Köztéri kortárs Művészeti Biennálé pályázatának eredményét. A pályázat célja a Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulója alkalmához kapcsolódó Biennálén való részvétel támogatása, valamint a megvalósuló művek kiválasztása volt. A pályázati kiírás szerint a létrejövő művészeti alkotások és projektek olyan váratlan találkozási pontokat kell képezzenek, ahol korábban nem ismert vagy elhallgatott történetek illetve a jelen kérdései, dilemmái, javaslatai kaphatnak hangot. A pályázat olyan ideiglenes – vagy akár hosszabb távon is működtethető – együttműködések létrejöttét szeretné támogatni, amelyek a helyi közösségek és a város kapcsolatának szervessé válásához járulnak hozzá. A szakmai zsűri kiválasztotta azt a tíz projektet, amelyek 2023 szeptemberében az I. Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennálé keretében fognak megvalósulni, ezek a következők:
Antal Balázs: Fülke
Bíró Anna, Fajgerné Dudás Andrea és Szabó Eszter Ágnes: COMMON JAM MAP_Budapesti gyümölcsfák feltérképezése
Bogyó Virág és Madácsi Flóra: Playstreet / Játszóutca
Borsos Luca és Bartha Márk: Dance the District – Köztánc
DePART Társulat: Ha mindenki meghallaná
Horváth Gideon: Emlék, ami lehetett volna
Kelemen Kristóf – Török Tímea: Performatív emlékmű a Blaha Lujza téri aluljáróban
Petrányi Luca: Futás Árpád-házi Szent Margittal
Sugár János: elnézést / вибачте
Valyo - Város és Folyó Egyesület: Fauszodák Budapesten egykor és a jövőben
Források: artnews.com, designboom.com, budapestgaleria.hu