HETI POP – Mondrian fejjel lefelé, női művészekre költ a US National Gallery of Art, ilyen lenne a befejezett Sagrada Familia
Kiderült, hogy egy Piet Mondrian kép hetvenöt éven keresztül fejjel lefelé volt kiállítva. A New York City I című festménnyel kapcsolatos hírre a Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen sajtótájékoztatóján derült fény – az eseményt a hamarosan megnyíló Mondrian kiállítás kapcsán rendezték. A készülő tárlathoz a kurátor és művészettörténész, Susanne Meyer-Büser az anyagot előkészítő kutatásba kezdett és ekkor lett figyelmes arra, hogy a szóban forgó 1941-es festményen a vonalak a mű alsó regiszterében megvastagodnak – míg egy másik hasonló festményen a vonalak épp a kép tetején vastagodnak meg. Az így keltett gyanút egy Mondrian műterméből, 1944-ből származó fotó erősítette meg: azon a képen a mű egy festőállványon látható, fejjel lefelé ahhoz képest, ahogyan az a német múzeumban bemutatásra került. Annak ellenére, hogy már tudjuk pontosan hogyan kellene bemutatni a művet az ezentúl is fejjel lefelé látható – azért, mert ilyen sok év utáni megfordítása komoly károkat tehetne a festményben.
A US National Gallery of Art 10 millió dollárt adományozott nők által készített alkotások gyűjteményezésének finanszírozására. A program azt követően indul, hogy az intézmény a közelmúltban megvásárolta a 16. századi manierista Lavinia Fontana egy festményét, illetve Luisa Roldán, a 17. századi szobrász egy művét. A történelmi jelentőségű és az intézményt a gyűjteményében látható hiányosságok pótlására ösztönző ajándék a galéria első női elnöke, a 2018-ban meghalt Victoria P. Sant családjától származik. A támogatás összegéből nem csupán régebbi korok női művészeitől, hanem kortárs művészektől is gyűjteményeznek majd. A Roldán és Fontana művek megvásárlását tavaly májusban hagyta jóvá az intézmény testülete. Az előző két évben (2020. május és 2022. május között) a női művészek művei a vásárlás útján beszerzett gyűjteményi darabok 35,5%-át tették ki – szemben az azt megelőző két éves időszak 20,3%-ával.
Az amszterdami székhelyű DRIFT stúdió legfrissebb projektjében azt a kérdést tette fel, hogy vajon hogyan néz majd ki az elkészült Sagrada Familia. A holland művészpáros – többek között az általuk is használt drónszoftver fejlesztésére fókuszálva – olyan valós, életnagyságú vizualizációkat készít híres épületekről és építészeti emlékekről, amelyeken keresztül megmutatják az adott épület hogyan festene befejezve, helyreállítva avagy rekonstruálva. A multidiszciplináris csapat a légi szobrok, installációk és performanszok médiumával dolgozva tervezi és hozza létre a térre reflektáló, sokszor világító művészeti projektjeit.
Források: hyperallergic.com, designboom.com, theartnewspaper.com