HETI POP – Pénz és művészet Milánóban, Sou Fujimoto szentélye és bezárt az idei Velencei Képzőművészeti Biennálé

Egy milánói kiállítás a művészet és a pénzügy hosszú és legtöbb esetben kölcsönösen előnyös történetét meséli el. A 2022 márciusáig a Gallerie d’Italia kiállítóterében látható anyag a Patrons, Collectors, Philanthropists: from the Medici to the Rothschilds címet viseli. A tárlat a pénzügyi világ művészeti alkotások létrejöttében és megőrzésében betöltött, valamint a művészek bankárok társadalmi státuszának megszilárdításában játszott szerepét vizsgálja. Mi a közös a Medicikben, a Rothschildékban és J. P. Morganben? Mindannyian bankárok voltak, akik nagy művészi hagyatékot hagytak maguk után. Az anyag egy 500 éves időszakot ölel fel, a Medickitől egészen a Rothschildokig – tizenegy, egy-egy bankárnak szentelt része összesen több mint 120 festményt, szobrot, rajzot, metszetet és bronzot mutat be olyan művészektől, mint Michelangelo, Caravaggio, Anthony van Dyck, Angelica Kauffman és Giorgio Morandi.

55afaa4e840a39a9753d10c0132364823ab301d4 890x889

Giorgio Morandi: Natura Morta (1946)

124 év után renováláson esik át a fukuoka-i Dazaifu Tenmangu Shrine – a kiemelt kulturális értékkel bíró szentély megújulása alatt egy ideiglenes építmény várja a látogatókat, ennek tervezője a budapesti Zene Házát is jegyző japán tervező és irodája, a Sou Fujimoto Architects. Az ideiglenes pavilon a fő szentély előtt áll majd – ennek renoválása 2023 februárjában kezdődik és az azt követő három évben fog zajlani. A pavilon tervének legmeghatározóbb eleme egy zöldtető, amely erős kapcsolatot teremt az épített tér és a természeti környezet között (hasonlóan a Zene Háza fákat körülölelő megoldásához).

Screenshot 2022 12 02 at 20.16.42

A Sou Fujimoto Architects terve, forrás: dezeen.com

2022. november 27-én befejeződött az 59. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé (P. Szűcs Julianna a nyomtatott Artmagazin 136. számában megjelent biennálé beszámolója ezen a linken olvasható.) A hét hónapig tartó kiállítást idén több mint nyolcszázezer látogató kereste fel, ami az esemény 127 éves történelmében az eddigi legmagasabb látogatószám. A Biennálén idén nyolcvan ország vett részt. Az Arany Oroszlán életműdíjat Katharina Fritsch német és Cecilia Vicuña chilei művészek kapták. A legjobb nemzeti részvételért járó Arany Oroszlán díjat a zsűri Nagy-Britannia pavilonjának, Sonia Boyce kiállításának ítélte oda. A Biennálén idén a The Milk of Dreams (Álomtej) címet viselő központi kiállításon két magyar származású művész, Agnes Denes és Molnár Vera művei is helyet kaptak. A Magyar Pavilon kiállítása pedig hamarosan Budapestre utazik – az anyag a Ludwig Múzeumban 2022. december 16-tól 2023. február 26-ig lesz látható.

Források: theartnewspaper.comdesignboom.comtheartnewspaper.com