HETI POP – Újabb digitális Hockney-tájképek, Abramovic hatalmas kijelzőkön, új Bruce Nauman-mű és magyar filmet díjaztak Triesztben
David Hockney újabb képeket osztott meg az iPaden készült sorozatából. A széria első képeit akkor láthattuk, amikor tavasszal, a koronavírus első hulláma alatt a világon – így Normandiában is, ahol a festő él – bevezették a korlátozásokat és mindenkinek az otthonmaradást javasolták (vagy éppen tették kötelezővé). A vidám hangulatú, színes képek akkor tavaszi tájakat ábrázoltak, hozzájuk pedig bátorító szavakat fűzött a kortárs képzőművész. Most, a koronavírus második hullámának igen komollyá fordulása miatt Hockney két újabb, a múlt hét folyamán készült képet osztott meg a sorozatból. Az új képek már őszi tájakat ábrázolnak és arra figyelmeztetnek minket, hogy bármi is történik körülöttünk, az őszt senki sem törölheti el.
Marina Abramović operáját hamarosan a világ legnagyobb digitális vásznán láthatják majd az érdeklődők Londonban. A projekt kurátora, Marco Brambilla úgy nyilatkozott, hogy a Tottenham Court Road mentén felállított hatalmas kijelzőkön startoló köztéri művészeti program akkora léptékű lesz, hogy hatását tekintve a Tate Turbine Hallban évek óta futó kortárs képzőművészeti bemutatók komoly vetélytársává válhat. A projekt első művésze, Abramović új, filmre rögzített verzióját mutatja majd be 2002-es The Seven Deaths of Maria Callas (Maria Callas hét halála) című operájának. A munka valamikor jövő év második felében debütál Londonban, a Tottenham Court Road Station bejáratánál, az Oxford Street sarkán.
Bruce Nauman Nature Morte címmel hozott létre egy új, digitális műalkotást – amelyet a kiállítást látogatók egy iPad segítségével irányíthatnak, miközben nézelődnek a művész falra vetített stúdiójában. A mű a 78 éves Nauman Új-Mexikóban található stúdióját mutatja be, elképesztő részletességgel. A művész idős kora ellenére két évvel ezelőtt a MoMA és a MoMA PS1 tereiben összegezte eddigi munkásságát egy retrospektív kiállítás keretein belül – nemrég pedig a londoni Tate Modernben nyitott új, áttekintő jellegű tárlatot. Ennek ellenére a most tárgyalt, kísérletező kedvű digitális mű egy újonnan nyílt kiállításon látható a Sperone Westwater Gallery tereiben.
Bergendy Péter Post Mortem című filmje különdíjat, valamint a Méliés zsűri elismerő oklevelét nyerte el a 20. Trieste Science+Fiction filmfesztiválon. A Rai televízió különdíjának indoklásában a szakemberek kiemelték: az 1918-ban játszódó magyar film tökéletes hitelességgel festi meg a spanyolnátha-járvány idejét. A rangos Méliés zsűri pedig zord, brilliáns horrorfilmként jellemezte és méltatta Bergendy Péter legújabb rendezését és ugyancsak kiemelte a száz évvel ezelőtti korszak csodás életre keltését. A film 1918 fagyos telén játszódik, amikor Tomás (Klem Viktor), a fiatal vándorfotós abból próbál megélni, hogy halottak utolsó fényképét készíti el a családjuk körében. Egy tízéves kislány (Hais Fruzsina) hívására eljut egy kis faluba, ahol szokatlanul sok munkája akad, és egyre több természetfeletti jelenséggel találkozik. A kísértetek közölni akarnak vele valamit, és ő elhatározza, hogy kideríti, mi a céljuk. De veszélyes terepen jár: minden rossz mozdulat egy új, az előzőnél is vadabb támadást vált ki.
Források: theartnewspaper.com, theartnewspaper.com, nytimes.com, MTI